Close
Berit Müllerström, andre vice ordförande LO, och Tommy Wreeth, ordförande Transport.
Close

Facket kritiskt till politikens innehåll

Politik. Transport och LO är glada över att Stefan Löfven (S) leder regeringen. Men är kritiska till ändrat anställningsskydd.

Berit Müllerström, LO:s andre vice ordförande är glad att Stefan Löfven är statsminister och uppskattar att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) blir kvar och att Anna Ekström (S) får ansvar för utbildningsdepartementet. Hon tycker att stora delar regeringsförklaringens innehåll var väntat – men inte önskat.

– Fördelningspolitiken gynnar höginkomsttagare, men den inriktningen har vi hört om sedan tidigare. Sen tycker jag att det är bra att man pratar om att ha kvar investeringsstödet för hyresrätter, även om vi inte tycker om marknadshyror.

Stefan Löfven nämnde i regeringsförklaringen bland annat att ta bort den så kallade värnskatten, en skatt för dem med allra högst inkomster. Samtidigt pratade han om politik för ökad jämlikhet. Hoppas ni att det kommer andra förslag som minskar klyftorna?

– Man får se vad de kan göra. Jag noterade också att han sa det. Vår förhoppning är att regeringen ska göra bra saker, säger Berit Müllerström.

Hur kommer LO att agera i frågor där ni inte är överens med regeringen?

– Vi kommer alltid att driva de frågor vi tycker är viktiga och gynnar våra grupper. Jämlikheten är oerhört viktig, den har vi jobbat med under hela kongressperioden.

Redan under det här året förväntas regeringen tillsätta en utredning om lagen om anställningsskydd. Samtidigt ska parterna försöka förhandla fram en egen lösning.

– Det är klart att det blir en väldig utmaning. Vi tar oss an den uppgiften, vi har ständigt pågående förhandlingar. Nu gäller det för oss alla, både på arbetsgivar- och den fackliga sidan, att hitta bra lösningar på problematiken. Vi vill lösa det förhandlingsvägen, vi vill inte att politiker ska styra på de här områdena. Nu blir det en tidspress och vi har det här beslutet att jobba utifrån.

Transports ordförande Tommy Wreeth är kritisk till delar av regeringens politiska inriktning men positiv till att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson blir kvar (S).

– Transports hållning ligger fast när det gäller den nya regeringsöverenskommelsen. Vi kommer att stå upp för våra medlemmar och arbeta mot de försämringar för vanliga arbetare som aviserats i och med överenskommelsen med C, L och MP. Här är naturligtvis arbetsrätten i fokus. Det vore förödande om en socialdemokratiskt ledd regering skulle bidra till en uppluckring av las och vi kommer inte att ”rätta in oss i ledet” i den frågan. Tvärtom, skriver Tommy Wreeth i ett pressmeddelande.

– Med detta sagt är jag personligen mycket positiv till att Tomas Eneroth och Ylva Johansson finns kvar på, för oss, så viktiga positioner. Vi har haft en bra dialog med dessa statsråd under den gångna mandatperioden och jag hoppas att vi kommer att fortsätta att ha det framöver. Thomas Eneroth har visat på ett stort engagemang, handlingskraft och djup kunskap i våra frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Tommy Wreeth och Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

”Vi måste öka trycket på arbetsgivarna”

Åkeri mfl. Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal. – Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Lönekampen i gång igen för miljöarbetarna

Miljöarbete. Förhandlingarna om ett nytt avtal för miljöarbetarna är i gång på nytt. De påbörjades i november, men pausades. Transport har de första sittningarna med arbetsgivarna under torsdag förmiddag.

Avtal 2020

Nytt avtal på gång för Transports taxitelefonister

Taxitelefonister. – Vi är i princip överens med arbetsgivarna om ett nytt löneavtal för taxitelefonisterna. Och för hyrverksförarna är en uppgörelse redan undertecknad. Nu återstår bara taxiförarna. Det säger Mats H Andersson, central ombudsman och förhandlare på Transport.

Avtal 2020

Avtalet för tidningsbuden dröjer

Tidningsbud. Efter två dagars förhandlingar är inget avtal i sikte för tidningsbuden. – Det går extremt trögt. Mycket trögare än på andra avtalsområden där vi förhandlat, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Avtal 2020
Kristoffer Nilsson

Nya förhandlingar för tidningsbud och telefonister under onsdagen

Taxi. Tidningsbud. Transport pausar förhandlingarna om nya avtal för taxitelefonister, tidningsbud och hyrverksförare. En ny runda väntar i morgon, onsdag. – Så här långt har förhandlingarna varit konstruktiva, säger förbundsordförande Tommy Wreeth som förhandlat om nytt taxitelefonistavtal.

Avtal 2020

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

Arbetsmiljö
Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan.

Företaget nekar till ansvar för skadan

Åkeri. Enligt Trans4you har Vasile inte skadat sig på jobbet. Att han saknade kompetens för godstypen eller att det var dålig lastsäkring stämmer inte heller, enligt företagets representant.

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Handslag

”Bra förhandlat i tuffa tider”

Hamn. Ett bra avtal i pandemins tid – och helt okej att inte kräva retroaktiv lön från maj. Det är ett par medlemmars röster om nya stuveriavtalet.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.