Close
Berit Müllerström, andre vice ordförande LO, och Tommy Wreeth, ordförande Transport.
Close

Facket kritiskt till politikens innehåll

Politik. Transport och LO är glada över att Stefan Löfven (S) leder regeringen. Men är kritiska till ändrat anställningsskydd.

Berit Müllerström, LO:s andre vice ordförande är glad att Stefan Löfven är statsminister och uppskattar att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) blir kvar och att Anna Ekström (S) får ansvar för utbildningsdepartementet. Hon tycker att stora delar regeringsförklaringens innehåll var väntat – men inte önskat.

– Fördelningspolitiken gynnar höginkomsttagare, men den inriktningen har vi hört om sedan tidigare. Sen tycker jag att det är bra att man pratar om att ha kvar investeringsstödet för hyresrätter, även om vi inte tycker om marknadshyror.

Stefan Löfven nämnde i regeringsförklaringen bland annat att ta bort den så kallade värnskatten, en skatt för dem med allra högst inkomster. Samtidigt pratade han om politik för ökad jämlikhet. Hoppas ni att det kommer andra förslag som minskar klyftorna?

– Man får se vad de kan göra. Jag noterade också att han sa det. Vår förhoppning är att regeringen ska göra bra saker, säger Berit Müllerström.

Hur kommer LO att agera i frågor där ni inte är överens med regeringen?

– Vi kommer alltid att driva de frågor vi tycker är viktiga och gynnar våra grupper. Jämlikheten är oerhört viktig, den har vi jobbat med under hela kongressperioden.

Redan under det här året förväntas regeringen tillsätta en utredning om lagen om anställningsskydd. Samtidigt ska parterna försöka förhandla fram en egen lösning.

– Det är klart att det blir en väldig utmaning. Vi tar oss an den uppgiften, vi har ständigt pågående förhandlingar. Nu gäller det för oss alla, både på arbetsgivar- och den fackliga sidan, att hitta bra lösningar på problematiken. Vi vill lösa det förhandlingsvägen, vi vill inte att politiker ska styra på de här områdena. Nu blir det en tidspress och vi har det här beslutet att jobba utifrån.

Transports ordförande Tommy Wreeth är kritisk till delar av regeringens politiska inriktning men positiv till att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson blir kvar (S).

– Transports hållning ligger fast när det gäller den nya regeringsöverenskommelsen. Vi kommer att stå upp för våra medlemmar och arbeta mot de försämringar för vanliga arbetare som aviserats i och med överenskommelsen med C, L och MP. Här är naturligtvis arbetsrätten i fokus. Det vore förödande om en socialdemokratiskt ledd regering skulle bidra till en uppluckring av las och vi kommer inte att ”rätta in oss i ledet” i den frågan. Tvärtom, skriver Tommy Wreeth i ett pressmeddelande.

– Med detta sagt är jag personligen mycket positiv till att Tomas Eneroth och Ylva Johansson finns kvar på, för oss, så viktiga positioner. Vi har haft en bra dialog med dessa statsråd under den gångna mandatperioden och jag hoppas att vi kommer att fortsätta att ha det framöver. Thomas Eneroth har visat på ett stort engagemang, handlingskraft och djup kunskap i våra frågor.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.