Pia Edvall mötte stor förståelse i mötet med en tysk chaufför. Han spider vidare flygbladen om usla villkor för en del lastbilsförare som levererar varor till Ikea.
Close
Pia Edvall mötte stor förståelse i mötet med en tysk chaufför. Han spider vidare flygbladen om usla villkor för en del lastbilsförare som levererar varor till Ikea.
Close

Facket fortsätter protestera mot Ikeas transporter

Svältlön. Protesterna mot Ikea fortsätter. Att chaufförer med usla villkor levererar varor till möbeljättens butiker har väckt ilska runt om i Europa. I dag mötte Transports Pia Edvall kunder utanför varuhuset i Kungens kurva, i södra Stockholm.

För en dryg månad sedan hölls det protestaktioner i en rad europeiska länder. Den utlösande faktorn var då en dom mot Brinkman Trans-Holland, som har kontor i Sverige och Holland. En holländsk domstol dömde företaget för att ha utnyttjat förare från Moldavien och Polen när det bland annat har levererat växter åt Ikea-varuhus i Skandinavien.

Enligt domen har chaufförerna tjänat neråt 2 000 kronor i månaden. De har levt veckor eller månader i sina lastbilar, och tvingats bryta mot reglerna för kör- och vilotider.

I dag, måndag, var det dags igen. Internationella transportfederationen (ITF) publicerar en film som visar hur Ikeas underleverantörers underleverantörer utnyttjar chaufförer.

Samtidigt delade Transports ombudsmän och förtroendevalda ut flygblad vid Ikeavaruhus i Malmö, Helsingborg, Umeå, Jönköping, Uddevalla, Karlstad, Stockholm, Borlänge, Älmhult och Kalmar. I Kungens kurva mötte kunderna folk från avdelning 5 i Stockholm:

– Även om en hel del är stressade när de kommer ut från Ikea är ganska många ändå intresserade, berättar ombudsman Pia Edvall. Det känns som om vi får upp ögonen på folk när det gäller chaufförernas villkor.

Hon pratar en lite längre stund med den tyska chaufför som är på semester i Stockholm. Själv kör han mindre bilar, men han har träffat på lastbilsförare – både de som tvingas leva i misär och de som har moderna, fräscha fordon att övernatta i.

– Han fick med sig en bunt flygblad för att sprida på åkeriet i München, säger Pia Edvall.

Från centralt håll i Transport uttalar sig Markus Petersson, tillförordnad ordförande, i ett pressmeddelande.

– Vi vill se både kortsiktiga och långsiktiga lösningar som garanterar chaufförernas löner och villkor. Det är inte anständigt för ett företag som Ikea att låta människor arbeta under förhållanden där de tvingas leva i sina lastbilar flera månader i sträck, säger han.

Ikeas presskontakt Malin Sennervall sa vid den senaste aktionen att företaget ska gå vidare med frågan om chaufförernas villkor. Hon sa att Ikea ska hålla en nära dialog med Transportarbetareförbundet om detta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

Transportarbetarens logga

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Transportarbetarens logga

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.