kollektivavtalets dag i Stockholm.
Close
Transport har samlat namn mot dumpade villkor och oschyst konkurrens i snart ett år. Här på kollektivavtalets dag i Stockholm.
Close

Fackens medborgarinitiativ når inte målet i Europa

En månad kvar tills en miljon européer skulle ha skrivit på för schysta villkor på vägarna. Antalet är uppe i runt 165 000. De nordiska EU-länderna och Belgien är ensamma om att ha klarat sina miniminivåer.

– Det är i alla fall ett tydligt budskap från oss i Norden att vi har sett problemen med oschyst konkurrens och usla villkor, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport. Och att vi kräver att något måste göras åt detta.

Det handlar om Fair transport Europe. Ett medborgarinitiativ som drogs i gång av fackförbund i Europa. Med hjälp av en miljon namnunderskrifter mot dumpningen av villkor på vägar, vatten och i luften skulle facken tvinga upp frågan om schysta villkor och schyst konkurrens på EU-politikernas bord.

Så här fungerar ett europeiskt medborgarinitiativ:

Politikerna i EU-kommissionen är tvungna att lyssna och överväga lagförslag om en miljon medborgare kräver det. Ytterligare en gräns finns för att politikerna ska tvingas ta upp frågan: I minst sju av 28 EU-länder måste en nationell undre gräns för antalet underskrifter nås.

Gränser som kampanjen realistiskt sett inte kommer att nå under de veckor som är kvar till slutdatum. Insamlingen har snart pågått i ett år – och en miljon namn är alltför långt borta.

– Medborgarinitiativ är både krångligt och svårt att genomföra, säger Magnus Falk. Det märks att det inte är meningen att EU-medborgarna ska kunna göra sina röster hörda på det här sättet.

När han räknar ihop de svenska underskrifterna blir antalet runt 18 000, flera tusen fler än minimigränsen för landet. Och insamlandet fortsätter: Till exempel vid nästa veckas Elmiamässa då transportare kommer att finnas på plats med datorn.

Utöver Sverige har bara Danmark, Finland och Belgien nått sina nationella minimigränser.

– De fackliga organisationerna nere i Europa har inte fått med sig sina medlemmar, säger Magnus Falk. Facken prioriterar uppenbarligen frågan olika i de olika länderna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.