Facken säger ja till höjd pensionsålder

Högre pensionsålder kryper allt närmare. LO och en rad andra fack plus arbetsgivarorganisationer säger ja till att höja den lägsta pensionsåldern till 63. Och alla som vill ska kunna jobba kvar till 69-årsdagen.

– Under förutsättning att övriga förmåner följer med upp i åldrarna är det ok, säger Sture Thorsell, försäkringsansvarig på Transport.

Förre KD-ledaren Göran Hägglund och förre Metallordföranden Göran Johnsson har haft regeringens uppdrag att träffa parterna för att se vad som krävs för att de ska acceptera en höjd pensionsålder. Samtalen har resulterat i en avsiktsförklaring som i dag levererades till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll.

Samtalen har utgått från pensionsåldersutredningen som kom 2013. Den föreslår bland annat att gränsen för att ta ut sin allmänna pension höjs från 61 år till 63 och att rätten att få jobba kvar höjs från dagens 67 år till 69.

– Parterna har förklarat sig villiga att förhandla om det som behöver förhandlas efter en eventuell ändring av lagen om pensionsåldrarna, säger Göran Hägglund till TT.

Transports Sture Thorsell har inte varit med i samtalen, men han konstaterar att pensionsåldrarna måste ses över om vi ska få ”någorlunda vettiga pensioner” när människor lever allt längre.

– Men i våra led är det många som blir utslitna i förtid, säger han. Därför är det viktigt att till exempel gränsen för sjukersättning också följer med uppåt, och att det ska gå att få ersättning upp till 67. Den är ju pensionsgrundande.

Sture Thorsell poängterar också att arbetsmiljön är viktig om människor ska kunna arbeta längre upp i åldrarna.

– Och vi i fackförbunden måste se över våra avtalsförsäkringar om lagarna ändras, säger han.

En lagändring kan bli aktuell till 2020 om riksdagen fattar beslut senast under nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.