Facken påverkade EU

I förra veckan läckte EU-kommissionens tankar om ett nytt utstationerings-direktiv ut. Det var starten för en kraftfull lobbyverksamhet från LO, TCO, Saco och arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson reste direkt till Bryssel för att påverka. För en kort stund sedan kom förslaget till nytt direktiv.

– EU-kommissionen har hörsammat våra fackliga krav på likabehandling av arbetstagarna. Lönebildningen är och ska förbli en nationell angelägenhet som i Sverige sköts av parterna. Det är en framgång för den svenska partsmodellen, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark, i ett pressmeddelande, när hon sett det nya förslaget.

Efter ramaskriet från fackförbunden, både på Europanivå och i enskilda länder som Sverige, har förslaget till nytt utstationeringsdirektiv ändrats. Det stod klart när EU-kommissionen nyss avslutade sitt möte i Strasbourg.

EU:s utstationeringsdirektiv reglerar vilka villkor utländska arbetare ska ha när de tillfälligt skickas till ett annat EU-land för att jobba. Grundregeln är att värdlandets regler ska tillämpas när det gäller bland annat minimilöner, betalda semesterdagar och arbetstid. Nu var det dags för en uppdatering av formuleringarna.

– Alltför ofta ser vi två arbetare sida vid sida som gör samma jobb, men där den ena tjänar mycket mindre än den andra. Det är inte rättvist och inte så som den europeiska arbetsmarknaden borde se ut, säger EU-kommissionens arbetsmarknadskommissionär Marianne Thyssen, enligt TT.

Hon är tidigare partiledare för de flamländska Kristdemokraterna i Belgien och beskriver om kommissionens förslag till utstationeringsdirektiv som ”ett viktigt steg mot en djupare och mer rättvis inre marknad”.

– Vi vill säkerställa att samma ersättningsregler gäller för lokala och utstationerade arbetare – inte bara vad gäller minimilöner . . . utan om alla de ersättningar som är obligatoriska i värdlandet, säger hon till TT.

Europafacket skriver i ett pressmeddelande att det nya förslaget visserligen är ett framsteg jämfört med vad som tidigare läckt ut. Men Etuc är inte nöjt:

”Vi uppskattar kommissionens avsikter och ansträngningar, men den lösning som lagts fram är inte tillfredsställande. Det är en rättvis lön som många utstationerade arbetare aldrig kommer att få. Arbetare och fackförbund kommer att tvingas till domstol för att deras rättigheter ska kunna tillgodoses”, skriver generalsekreterare Luca Visentini i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.