Facken påverkade EU

I förra veckan läckte EU-kommissionens tankar om ett nytt utstationerings-direktiv ut. Det var starten för en kraftfull lobbyverksamhet från LO, TCO, Saco och arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson reste direkt till Bryssel för att påverka. För en kort stund sedan kom förslaget till nytt direktiv.

– EU-kommissionen har hörsammat våra fackliga krav på likabehandling av arbetstagarna. Lönebildningen är och ska förbli en nationell angelägenhet som i Sverige sköts av parterna. Det är en framgång för den svenska partsmodellen, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark, i ett pressmeddelande, när hon sett det nya förslaget.

Efter ramaskriet från fackförbunden, både på Europanivå och i enskilda länder som Sverige, har förslaget till nytt utstationeringsdirektiv ändrats. Det stod klart när EU-kommissionen nyss avslutade sitt möte i Strasbourg.

EU:s utstationeringsdirektiv reglerar vilka villkor utländska arbetare ska ha när de tillfälligt skickas till ett annat EU-land för att jobba. Grundregeln är att värdlandets regler ska tillämpas när det gäller bland annat minimilöner, betalda semesterdagar och arbetstid. Nu var det dags för en uppdatering av formuleringarna.

– Alltför ofta ser vi två arbetare sida vid sida som gör samma jobb, men där den ena tjänar mycket mindre än den andra. Det är inte rättvist och inte så som den europeiska arbetsmarknaden borde se ut, säger EU-kommissionens arbetsmarknadskommissionär Marianne Thyssen, enligt TT.

Hon är tidigare partiledare för de flamländska Kristdemokraterna i Belgien och beskriver om kommissionens förslag till utstationeringsdirektiv som ”ett viktigt steg mot en djupare och mer rättvis inre marknad”.

– Vi vill säkerställa att samma ersättningsregler gäller för lokala och utstationerade arbetare – inte bara vad gäller minimilöner . . . utan om alla de ersättningar som är obligatoriska i värdlandet, säger hon till TT.

Europafacket skriver i ett pressmeddelande att det nya förslaget visserligen är ett framsteg jämfört med vad som tidigare läckt ut. Men Etuc är inte nöjt:

”Vi uppskattar kommissionens avsikter och ansträngningar, men den lösning som lagts fram är inte tillfredsställande. Det är en rättvis lön som många utstationerade arbetare aldrig kommer att få. Arbetare och fackförbund kommer att tvingas till domstol för att deras rättigheter ska kunna tillgodoses”, skriver generalsekreterare Luca Visentini i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.