DSV-klubben i Borås
Close
”Arbetsmiljö och ergonomi är viktigt. Vi har många tunga lyft och ska orka hela livet”, poängterar ledamöterna Tomas Lundberg, Tobias Birgersson och ordförande David Bolin. Vice ordförande Lennart Förne och sekreterare Stefan Land saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Det var för drygt två år sen, när klubben var färsk. Terminalarna fick återkomma, på två möten med produktionschefen. Och nu har klubb och ledning en bra relation, berättar ordförande David Bolin. Ledamöterna Tobias Birgersson och Tomas Lundberg nickar.

– De lyssnar på oss och respekterar oss, vet att vi vill väl. Går det bra för företaget går det bra för oss. Men vi var jävligt högljudda, först. Lite väsen av sig behöver man också göra i starten så de fattar på kontoret att nu, nu är vi här, tycker David.

Han är ordförande nummer två, med lite lugnare temperament än sin föregångare. Både han, Tobias och Tomas brinner för arbetsmiljön. Alla är skyddsombud och det är där de bränner sitt mesta krut. Incidenter, särskilt med truckar som körs in i ställningar och liknande, inträffar nästan dagligdags. Killarna pushar kollegorna att rapportera på framtagna pappersformulär. Även om det gick bra den här gången kan tillbudet bli en olycka. Nästa gång.

– Om ingen såg vad som hände drar sig inhyrda personer ibland för att anmäla, av rädsla för att få sparken eller nåt, säger Tobias.

Återkopplingen från cheferna på rapporterna är helt okej, men kunde ibland vara bättre, tycker killarna.

Det var när Transports organiserare Rasmus Grahm dök upp på terminalen och pratade inflytande och påverkan som en handfull av arbetarna samlade sig till en styrelse. De gick på en rad fackliga kurser, och gör det än. Hämtar kunskaper, inspiration, argument och får ett allt bättre grepp om det där med rättigheter och skyldigheter. En insikt är att mycket stöd finns i lagar och föreskrifter.

Största segern, hittills, är utbildning i ergonomi. Kollektivavtalet ger rätt till ett antal timmar per år, men styrelsen fick tjata sig till tre tillfällen, för alla. Det tredje frös dock inne, för att inte sinka produktionen. Nu ska teamledaren gå utbildningen och lära kollegorna, men det funkar inget vidare. Det är dags för klubben att lyfta frågan igen, konstaterar de.

Minskad stress är ett annat mål, och det har blivit bättre. Bland de anställda i alla fall. Inhyrda är svårare att påverka. Bättre arbetskläder och skor som inte är som tegelstenar är fler insatser, liksom nya truckar – med rörliga hytter. Problem med lönesystem och utbetalningar är ytterligare en nöt. Det är dags att stöta på kontoret, igen.

– Vill man ha en bra arbetsmiljö ska man ta och engagera sig. Det är inget cheferna ger en. Kontakta din Transportavdelning, starta en klubb. Gör det bara, råder David Bolin.

Läs om fler Transportklubbar här:

Securitasklubben i Närke

Oxelösunds hamnklubb

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Granskning
Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstadsavdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

På spaning efter förare från Filippinerna

Arbetskraftsinvandring. Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstads-avdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.