DSV-klubben i Borås
Close
”Arbetsmiljö och ergonomi är viktigt. Vi har många tunga lyft och ska orka hela livet”, poängterar ledamöterna Tomas Lundberg, Tobias Birgersson och ordförande David Bolin. Vice ordförande Lennart Förne och sekreterare Stefan Land saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Det var för drygt två år sen, när klubben var färsk. Terminalarna fick återkomma, på två möten med produktionschefen. Och nu har klubb och ledning en bra relation, berättar ordförande David Bolin. Ledamöterna Tobias Birgersson och Tomas Lundberg nickar.

– De lyssnar på oss och respekterar oss, vet att vi vill väl. Går det bra för företaget går det bra för oss. Men vi var jävligt högljudda, först. Lite väsen av sig behöver man också göra i starten så de fattar på kontoret att nu, nu är vi här, tycker David.

Han är ordförande nummer två, med lite lugnare temperament än sin föregångare. Både han, Tobias och Tomas brinner för arbetsmiljön. Alla är skyddsombud och det är där de bränner sitt mesta krut. Incidenter, särskilt med truckar som körs in i ställningar och liknande, inträffar nästan dagligdags. Killarna pushar kollegorna att rapportera på framtagna pappersformulär. Även om det gick bra den här gången kan tillbudet bli en olycka. Nästa gång.

– Om ingen såg vad som hände drar sig inhyrda personer ibland för att anmäla, av rädsla för att få sparken eller nåt, säger Tobias.

Återkopplingen från cheferna på rapporterna är helt okej, men kunde ibland vara bättre, tycker killarna.

Det var när Transports organiserare Rasmus Grahm dök upp på terminalen och pratade inflytande och påverkan som en handfull av arbetarna samlade sig till en styrelse. De gick på en rad fackliga kurser, och gör det än. Hämtar kunskaper, inspiration, argument och får ett allt bättre grepp om det där med rättigheter och skyldigheter. En insikt är att mycket stöd finns i lagar och föreskrifter.

Största segern, hittills, är utbildning i ergonomi. Kollektivavtalet ger rätt till ett antal timmar per år, men styrelsen fick tjata sig till tre tillfällen, för alla. Det tredje frös dock inne, för att inte sinka produktionen. Nu ska teamledaren gå utbildningen och lära kollegorna, men det funkar inget vidare. Det är dags för klubben att lyfta frågan igen, konstaterar de.

Minskad stress är ett annat mål, och det har blivit bättre. Bland de anställda i alla fall. Inhyrda är svårare att påverka. Bättre arbetskläder och skor som inte är som tegelstenar är fler insatser, liksom nya truckar – med rörliga hytter. Problem med lönesystem och utbetalningar är ytterligare en nöt. Det är dags att stöta på kontoret, igen.

– Vill man ha en bra arbetsmiljö ska man ta och engagera sig. Det är inget cheferna ger en. Kontakta din Transportavdelning, starta en klubb. Gör det bara, råder David Bolin.

Läs om fler Transportklubbar här:

Securitasklubben i Närke

Oxelösunds hamnklubb

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Snabbkoll: Sjukpenning

Sju tips för sjukskrivna

Snabbkoll. För många av oss kan sjukförsäkringens regler kännas krångliga och oöverskådliga. Här kommer tips och information om sånt som du kanske inte visste om, men som underlättar om du blir sjuk.

Kultur
Lina Angrell och Robin Russberg

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Månadens klubb
Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Avtalsrörelsen: Flyget
Avtalsrörelsen flyget

Så högt vill vi nå i avtalsrörelsen

Avtalskrav. Löneökning. Men också arbetstidsförkortning och bättre semestervillkor. Flygets transportare har sagt sitt om de viktigaste frågorna i avtalsrörelsen. Och båda parter har gott hopp om ett nytt lönesystem.

Klubbordförande Elias Jobran med kamraterna Jonas Morin och Madelene Brottare hos Aviator, Arlanda.

Mer än lönekrav i lasten

Arlanda. Fler möjligheter till fortbildning, jämnare antal timmar i arbetspassen, rejäl löneökning – som inte äts upp direkt av befarad, kraftig höjning av p-avgiften på personalparkeringen. Medlemmarna hos Aviator på Arlanda tar upp viktiga frågor både på det lokala planet och inför lönerörelsen.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Flygtankarnas nuvarande kollektivavtal sträcker sig till sista mars nästa år. Transport har medlemmar som jobbar på Arlanda, Landvetter och Sturup.

Månadens medlem
Remzi ”Remi” Halimi

”Nu ska jag leva min dröm”

Konstnärssjäl. När klasskompisarna stojade på utflykterna satt Remzi Halimi på en sten och målade träd. Besjälade, tyckte han. Vid årsskiftet trappar han ner chaufförsjobbet för att äntligen leva sin dröm – måla, teckna och spela.