DSV-klubben i Borås
Close
”Arbetsmiljö och ergonomi är viktigt. Vi har många tunga lyft och ska orka hela livet”, poängterar ledamöterna Tomas Lundberg, Tobias Birgersson och ordförande David Bolin. Vice ordförande Lennart Förne och sekreterare Stefan Land saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Det var för drygt två år sen, när klubben var färsk. Terminalarna fick återkomma, på två möten med produktionschefen. Och nu har klubb och ledning en bra relation, berättar ordförande David Bolin. Ledamöterna Tobias Birgersson och Tomas Lundberg nickar.

– De lyssnar på oss och respekterar oss, vet att vi vill väl. Går det bra för företaget går det bra för oss. Men vi var jävligt högljudda, först. Lite väsen av sig behöver man också göra i starten så de fattar på kontoret att nu, nu är vi här, tycker David.

Han är ordförande nummer två, med lite lugnare temperament än sin föregångare. Både han, Tobias och Tomas brinner för arbetsmiljön. Alla är skyddsombud och det är där de bränner sitt mesta krut. Incidenter, särskilt med truckar som körs in i ställningar och liknande, inträffar nästan dagligdags. Killarna pushar kollegorna att rapportera på framtagna pappersformulär. Även om det gick bra den här gången kan tillbudet bli en olycka. Nästa gång.

– Om ingen såg vad som hände drar sig inhyrda personer ibland för att anmäla, av rädsla för att få sparken eller nåt, säger Tobias.

Återkopplingen från cheferna på rapporterna är helt okej, men kunde ibland vara bättre, tycker killarna.

Det var när Transports organiserare Rasmus Grahm dök upp på terminalen och pratade inflytande och påverkan som en handfull av arbetarna samlade sig till en styrelse. De gick på en rad fackliga kurser, och gör det än. Hämtar kunskaper, inspiration, argument och får ett allt bättre grepp om det där med rättigheter och skyldigheter. En insikt är att mycket stöd finns i lagar och föreskrifter.

Största segern, hittills, är utbildning i ergonomi. Kollektivavtalet ger rätt till ett antal timmar per år, men styrelsen fick tjata sig till tre tillfällen, för alla. Det tredje frös dock inne, för att inte sinka produktionen. Nu ska teamledaren gå utbildningen och lära kollegorna, men det funkar inget vidare. Det är dags för klubben att lyfta frågan igen, konstaterar de.

Minskad stress är ett annat mål, och det har blivit bättre. Bland de anställda i alla fall. Inhyrda är svårare att påverka. Bättre arbetskläder och skor som inte är som tegelstenar är fler insatser, liksom nya truckar – med rörliga hytter. Problem med lönesystem och utbetalningar är ytterligare en nöt. Det är dags att stöta på kontoret, igen.

– Vill man ha en bra arbetsmiljö ska man ta och engagera sig. Det är inget cheferna ger en. Kontakta din Transportavdelning, starta en klubb. Gör det bara, råder David Bolin.

Läs om fler Transportklubbar här:

Securitasklubben i Närke

Oxelösunds hamnklubb

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Göteborgs bussklubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Kultur
Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Transportarbetaren granskar
Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.