Experten hoppas på färre sjukskrivna

Hur ska de nya reglerna omsättas i praktiken? Någon revolution ska vi inte hoppas på, säger Torsten Heinberg. Han är sakkunnig på Arbetsmiljöverket och har varit med och tagit fram den nya föreskriften.

Kommer Arbetsmiljöverkets inspektionsmetod att ändras nu?

– Nej, men inspektören kan ställa andra krav eftersom det nu finns stöd för det.

Kommer det att bli fler inspektioner då?

– Nej det tror jag inte, vi är ju fortfarande underbemannade.

Så det är upp till arbetsplatserna att tillämpa den nya föreskriften?

– Vår förhoppning är att man ska förstå att det lönar sig med ett bra arbetsmiljöarbete, där man tar hänsyn till faktorer som är viktiga för till exempel balansen mellan krav och resurser. Men visst, vi ska nog inte gå och tro att det blir någon revolution där ute. Har vi om ett år inte fått färre sjukskrivna så kan vi inte vara nöjda.

I föreskriften står det vad som ska göras men inte hur?

– Vi kan aldrig skriva precis hur man ska göra – om det inte handlar om något väldigt konkret. Grunden är det systematiska arbetsmiljöarbetet och den nya föreskriften preciserar viktiga förhållanden att ta hänsyn till i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Ni föreslår en skriftlig policy. Den kan ju vara fint skriven, men om man inte använder den …

– Det måste finnas en vilja, annars spelar det ingen roll vad det står i policyn. Men utan policy har man ingenting alls att hänvisa till. Från ledningens sida måste det vara väldigt tydligt hur man ser på till exempel kränkande särbehandling.

Och om man inte ser att det är kränkningar utan i stället kallar det personkonflikter?

– Om det är en ohälsosam arbetsmiljö har det ingen betydelse vad du kallar det. Fråga i stället: Är det här förenligt med god arbetsmiljö, ja eller nej?

 

Fotnot: De allmänna råden som bland annat fanns i den tidigare föreskriften om kränkande särbehandling har bantats rejält i den nya. I stället ger Arbetsmiljöverket ut en vägledning som komplement. Den finns som pdf på www.av.se från och med den 31 mars.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.