EU:s vägpaket väcker oro

EU. – Mycket oroande, med några positiva inslag. Men än så länge är det bara ett förslag. Så kommenterar Transports utredare, Antti Vainio, EU-kommissions vägpaket med planer på uppluckrade cabotage- samt kör- och vilotidsregler.

Under eftermiddagen presenterade EU-kommissionen sitt länge inväntade ”rörlighetspaket” med omfattande förslag på förändringar inom unionens transportsektor. En näring som sysselsätter över 11 miljoner personer.

Bakgrunden till paketet är de stora och accelererande förändringarna inom teknologi, ekonomi och på det sociala planet, förklarar EU-kommissionen. Och målar upp en slags långtidsstrategi för att försöka åstadkomma en smartare, mer socialt rättvis och konkurrenskraftig sektor fram till 2025.

Målen handlar också om minskade koldioxidutsläpp, bättre kontrollsystem, mer jämlik konkurrens och satsningar på infrastruktur, investeringar, forskning och utveckling.

Först ut i detta jättepaket, som ska kompletteras under de kommande 12 månaderna, är åtta lagförslag. De riktas mot vägtransporterna, en sektor som sysselsätter fem miljoner européer.

Tanken är att åkeriverksamheten ska underlättas och att de anställdas sociala- och anställningsvillkor ska förbättras. Samtidigt ska företagens administrativa bördor minska och existerande lagar förtydligas, förklarar EU-kommissionen.

Förslagen rör bland annat:

  • cabotage, ett begränsat antal inrikes körningar av utländska åkerier
  • kör- och vilotidsregler för chaufförer
  • utstationering av anställda som jobbar en begränsad tid i ett annat EU-land.

Transport och systerförbunden inom unionen har haft stora farhågor inför lanseringen och Transports utredare, Antti Vainio, som gjort en första genomgång av förlagen känner sig orolig.

Enligt dagens regler tillåts tre inrikes körningar inom sju dagar av utländska åkerier (som dessförinnan kört internationella transporter utanför eller i ett annat EU-land).

Kommissionen föreslår nu ett obegränsat antal körningar i fem dagar, i stället för tre. Förslaget försvaras med att reglerna blir flexiblare, enklare och mer realistiska att följa och att chaufförer och åkerier slipper räkna körningar. Fler argument är att färre lastbilar behöver rulla tomma och att samma regler ska gälla inom hela unionen.

– Det här känns inte bra, säger Antti Vainio. Frågan är om det här är allt eller om det ska kompletteras med något annat? Utökar man antalet dagar skulle det behöva kompenseras med en gräns för antalet dagar per månad och medlemsland. Som det ser ut nu kan man köra fem dagar i Sverige, fem i Norge och så fem igen i Sverige med en bulgarisk lastbil.

Kommissionens förslag på nya kör- och vilotidregler imponerar inte heller på Antti Vainio. Enligt dagens ordinarie regler ska chaufförer ta sin 45 timmars-vila senast efter sex dagars arbete. Med förkortad veckovila gäller 24 timmars vila efter sex dagars arbete.

Blir det som EU-kommissionen vill ska förare under en fyraveckors-period kunna ta upp till två förkortade 24-timmars-pauser. (Kompensationen för den minskade vilan måste sedan läggas till den kommande ordinarie veckovilan).

– Kommissionen försöker klä om förändringen till något jättebra, men de beskär i själva verket veckovilan, i flexibilitetens namn. Allt det här talet om flexibilitet gör mig väldigt orolig, säger Antti Vainio.

– Flexibilitet för vem? Inte för chaufförerna i alla fall utan för transportföretagen.

Blir förslaget verklighet blir konsekvensen att chaufförer kan köra i tre veckor och under den tiden bara ha två lediga dagar, om de skjuter upp sin långa ledighet.

Antti Vainio förtydligar:

– Tar du förkortad 24-timmars-vila i dag så måste du ta förlängd veckovila direkt efter den aktuella veckan. Med det nya förslaget kan du köra en vecka och vara ledig i 24 timmar och sedan köra en vecka till och vara ledig i 24 timmar. Det blir ingen social förbättring för förarna.

EU-politikerna vill även sätta stopp för veckovila i lastbilarna och föreslår att arbetsgivarna ska tvingas erbjuda övernattningslokaler för chaufförer som kör utomlands.

– Redan i dag kan man tolka reglerna som förbud för veckovila i hytten. Men 24-timmarsvilan ska man få ta i hytten. Det betyder att utlandschaufförer ändå kan bo i sina fordon tre veckor i rad.

Antti Vainio suckar:

– Det är klart, kör du för ett bulgariskt företag och ligger ute flera månader i sträck utan att få komma hem så är det väl en förbättring… Men vad är det för liv? Social misär. På BBC:s dokumentär om chaufförer som kör för Ikea sa en man att han kände sig som en fågel i bur.

När det gäller kommissionens förslag om utstationering, arbetare som jobbar i andra EU-länder, ger Antti Vainio politikerna bättre betyg. Det innebär att anställda ska garanteras högre ersättning om de jobbar minst tre dagar i månaden i EU-land med högre löner.

– Det är bra att det blir tydligt, men svenska arbetsmarknadsdepartementet har just lagt fram ett förslag som är bättre. Där sägs att utstationerad arbetskraft ska få samma ersättning som i värdlandet från dag ett. Det ska nu manglas politiskt å hemmaplan.

Frågan om utstationering är minst sagt knepig, tillägger Antti Vainio:

– Det är positivt att kommissionen öppnar möjligheten, att man ska kunna kolla upp att anställda har kollektivavtal. Frågan är bara hur det ska gå till rent praktiskt?

Förutom att förtydliga och se till att gällande regler överensstämmer och tillämpas lika i unionsländerna vill kommissionen förbättra samarbetet över gränserna, liksom övervakningen av att lagar och regler följs. Man föreslår också åtgärder för att bekämpa brevlådeföretag utan verksamhet.

– Om jag förstått det rätt så ska bolag kunna visa att de verkligen bedriver verksamhet i det land där de är registrerade. Det skulle kunna få konsekvenser för det slovakiska åkeriet Bring trucking.

Transport har under en längre tid försökt förmå företaget att teckna svenskt kollektivavtal.

Transports utredare behöver tränga djupare in i materialet för att se helheten, säger han. På plussidan finns i alla fall en positiv dialog med regeringen och infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Detta sagt med tanke på att kommissionens förslag nu ska manglas av medlemsländerna och genom EU:s institutioner.

– Regeringen lyssnar på oss och driver några av våra frågor. Socialdemokraterna i EU-parlamentet har också fångat upp våra förslag. Sen ska man ha klart för sig att de östeuropeiska länderna har en helt annan syn än de västeuropeiska, som jobbar mot social dumpning av löner och arbetsvillkor.

Att EU styrs av en konservativ och liberal majoritet syns också i förslagen, anser Antti Vainio. Han hänvisar till Transports pågående kampanj på Facebook där förbundet samlar namnunderskrifter till stöd för hårdare tillämpning av cabotagereglerna, elektroniska kontrollsystem och fler vägpoliser.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.