Close
Violeta Bulc är EU:s transportkommissionär.
Close

EU:s transportgeneral på besök i Stockholm

EU. – 73 procent av miljöutsläppen kommer från vägtrafiken. Vi måste skifta över trafiken från väg till tåg. EU:s transportkommissionär Violeta Bulc gästade under fredagen Stockholm för en dialog om unionens framtida transportmarknad.

Mötet var en så kallad medborgardialog-träff och arrangerades av EU-kommissionen. I publiken syntes företrädare för olika intresseområden inom transport- och miljösektorn.

Att den slovenska förra entreprenören och transportkommissionären nu ger sig ut på ”charmturné” och svarar på frågor vid olika möten i medlemsländerna bottnar i erfarenheterna av Brexit, Storbritanniens utträde ur unionen. EU:s institutioner har lärt sig av läxan, vill förbättra kontakterna med unionens medborgare och försöka återskapa förtroendet, förklarade Violeta Bulc.

Hon talade i stort om unionens betydelse för bland annat samarbete, fred, handel, flyktingar och tog upp EU:s viktiga roll när det gäller att leva upp till utfästelserna i Parisavtalet om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn. Den som hoppats på något nytt om förhandlingarna kring unionens jättepaket om ny lagstiftning inom transportmarknaden väntade förgäves. Violeta Bulc nämnde ”det heta” paketet i en enda mening.

I stället var det miljöfrågorna, järnväg, höghastighetståg, gröna drivmedel och en ökad användning av elektricitet även inom sjöfarten som dominerade mötet.

Det var mycket ”allmänt fluff” om EU, summerar Transports internationella sekreterare Magnus Falk som var på plats:

– Mest intressant var den utredning av avgifter och skatter för alla olika trafikslag som kommissionen arbetar med. Järnvägens företrädare brukar alltid hävda att den är förfördelad ur konkurrenssynpunkt medan flyget inte betalar några avgifter alls.

– Men de preliminära resultaten visar att kostnaderna är ganska lika fördelade för de skilda trafikslagen när man räknar ihop utgifterna.

Den färdiga rapporten väntas komma efter årsskiftet 2019. Samma år som politikerna i EU samlar sig till parlamentsval i maj. Magnus Falk uppfattar att transportkommissionären vill skynda på förhandlingarna om bland annat cabotage, begränsade inrikestransporter av utländska företag, och så kallad kombitrafik. Det handlar om att kombinera väg-, järnvägs- och sjötransporter för att förbättra miljön.

Ett färdigt vägtransportpaket skulle vara en ”fjäder i hatten” för Bulc när valrörelsen till EU-parlamentet drar igång. Men positionerna är just nu ganska låsta mellan västländerna som vill ha strängare regler för att åstadkomma mer jämlik konkurrens och östländerna som vill mjuka upp bestämmelserna, beskriver Falk. Till saken hör också att Bulgarien tagit över som ordförandeland och håller i taktpinnen, när det gäller att sy ihop överenskommelser.

– Det danska fackförbundet 3 F har nyligen kommit med ett nytt förslag som innehåller nytänk och kan vara en nyckel. Det kallas principen om nästa destination (The principal of next destination).

– Förslaget går  i grova drag går ut på att utstationeringen börjar där du lastar. Kör du från Spanien till Sverige så ska du som chaufför jobba på samma villkor och ha samma ersättning som svenska förare, säger Magnus Falk.

Han uppger att transportkommissionären intresserar sig för tanken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    19 mars, 2018

    Jag håller med JH, tåg klarar inte dagens krav på fraktsidan. 13% av fraktvolymen går på tåg. Bara att bygga terminaler, perronger, investera i vagnar och lok etc. kostar alldeles för mycket i förhållande till nyttan. Eldrivna lastbilar kräver enorma investeringar i infrastrukturen, batteridrift för lastbilar är idag helt orealistiskt även om man säger sig klara 80 mil på slät väg. Scania var mycket stolta över att ha lyckats minska bränsleförbrukningen med 5% på de nya lastbilsmodellerna. Bränsleeffektiviteten på en lastbilsmotor ligger på ca 48 % i verkningsgrad. Vad kan man då göra? Ett alternativ är att satsa på renare bränslen, typ metanbaserad diesel som släpper ut mindre CO2 och kväveoxider. Fossila bränslen blir man inte av med beroende på den enorma mängd energi som transporterna kräver. En timmerbil drar ca 5 liter milen med full last, det motsvarar 50 kWh/per mil.

  2. JH:
    17 mars, 2018

    Nej. Man måste inte skifta över till tåg. Man måste skifta bort fossila bränslen. Det är en betydande skillnad. Och idag går det betydligt fortare, och är betydligt enklare, att skifta bort bränsle än att bygga nya järnvägar som tar både tid, kraft och pengar. Bussar kan helt elektirfieras redan nu, linjebussar såväl som stadsbussar. Thats a no brainer. Lika dant kan lastbilstrafiken börja ställas om redan nu. Tesla visar vägen med räckvidder på fullstora långtradare på 80 mil, och det är bara början. Det här är inte rocket science, tekniken finns. Finns viljan?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Transportarbetarens logga

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Transportarbetarens logga

Förare undantagna ny EU-princip om lika lön

Politik. EU:s tre beslutande organ har kommit överens om en princip att lika lön för lika arbete ska gälla i hela unionen. Däremot flyttas allt som rör transportsektorn till kommande uppgörelser.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.