Close
Violeta Bulc är EU:s transportkommissionär.
Close

EU:s transportgeneral på besök i Stockholm

EU. – 73 procent av miljöutsläppen kommer från vägtrafiken. Vi måste skifta över trafiken från väg till tåg. EU:s transportkommissionär Violeta Bulc gästade under fredagen Stockholm för en dialog om unionens framtida transportmarknad.

Mötet var en så kallad medborgardialog-träff och arrangerades av EU-kommissionen. I publiken syntes företrädare för olika intresseområden inom transport- och miljösektorn.

Att den slovenska förra entreprenören och transportkommissionären nu ger sig ut på ”charmturné” och svarar på frågor vid olika möten i medlemsländerna bottnar i erfarenheterna av Brexit, Storbritanniens utträde ur unionen. EU:s institutioner har lärt sig av läxan, vill förbättra kontakterna med unionens medborgare och försöka återskapa förtroendet, förklarade Violeta Bulc.

Hon talade i stort om unionens betydelse för bland annat samarbete, fred, handel, flyktingar och tog upp EU:s viktiga roll när det gäller att leva upp till utfästelserna i Parisavtalet om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn. Den som hoppats på något nytt om förhandlingarna kring unionens jättepaket om ny lagstiftning inom transportmarknaden väntade förgäves. Violeta Bulc nämnde ”det heta” paketet i en enda mening.

I stället var det miljöfrågorna, järnväg, höghastighetståg, gröna drivmedel och en ökad användning av elektricitet även inom sjöfarten som dominerade mötet.

Det var mycket ”allmänt fluff” om EU, summerar Transports internationella sekreterare Magnus Falk som var på plats:

– Mest intressant var den utredning av avgifter och skatter för alla olika trafikslag som kommissionen arbetar med. Järnvägens företrädare brukar alltid hävda att den är förfördelad ur konkurrenssynpunkt medan flyget inte betalar några avgifter alls.

– Men de preliminära resultaten visar att kostnaderna är ganska lika fördelade för de skilda trafikslagen när man räknar ihop utgifterna.

Den färdiga rapporten väntas komma efter årsskiftet 2019. Samma år som politikerna i EU samlar sig till parlamentsval i maj. Magnus Falk uppfattar att transportkommissionären vill skynda på förhandlingarna om bland annat cabotage, begränsade inrikestransporter av utländska företag, och så kallad kombitrafik. Det handlar om att kombinera väg-, järnvägs- och sjötransporter för att förbättra miljön.

Ett färdigt vägtransportpaket skulle vara en ”fjäder i hatten” för Bulc när valrörelsen till EU-parlamentet drar igång. Men positionerna är just nu ganska låsta mellan västländerna som vill ha strängare regler för att åstadkomma mer jämlik konkurrens och östländerna som vill mjuka upp bestämmelserna, beskriver Falk. Till saken hör också att Bulgarien tagit över som ordförandeland och håller i taktpinnen, när det gäller att sy ihop överenskommelser.

– Det danska fackförbundet 3 F har nyligen kommit med ett nytt förslag som innehåller nytänk och kan vara en nyckel. Det kallas principen om nästa destination (The principal of next destination).

– Förslaget går  i grova drag går ut på att utstationeringen börjar där du lastar. Kör du från Spanien till Sverige så ska du som chaufför jobba på samma villkor och ha samma ersättning som svenska förare, säger Magnus Falk.

Han uppger att transportkommissionären intresserar sig för tanken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    19 mars, 2018

    Jag håller med JH, tåg klarar inte dagens krav på fraktsidan. 13% av fraktvolymen går på tåg. Bara att bygga terminaler, perronger, investera i vagnar och lok etc. kostar alldeles för mycket i förhållande till nyttan. Eldrivna lastbilar kräver enorma investeringar i infrastrukturen, batteridrift för lastbilar är idag helt orealistiskt även om man säger sig klara 80 mil på slät väg. Scania var mycket stolta över att ha lyckats minska bränsleförbrukningen med 5% på de nya lastbilsmodellerna. Bränsleeffektiviteten på en lastbilsmotor ligger på ca 48 % i verkningsgrad. Vad kan man då göra? Ett alternativ är att satsa på renare bränslen, typ metanbaserad diesel som släpper ut mindre CO2 och kväveoxider. Fossila bränslen blir man inte av med beroende på den enorma mängd energi som transporterna kräver. En timmerbil drar ca 5 liter milen med full last, det motsvarar 50 kWh/per mil.

  2. JH:
    17 mars, 2018

    Nej. Man måste inte skifta över till tåg. Man måste skifta bort fossila bränslen. Det är en betydande skillnad. Och idag går det betydligt fortare, och är betydligt enklare, att skifta bort bränsle än att bygga nya järnvägar som tar både tid, kraft och pengar. Bussar kan helt elektirfieras redan nu, linjebussar såväl som stadsbussar. Thats a no brainer. Lika dant kan lastbilstrafiken börja ställas om redan nu. Tesla visar vägen med räckvidder på fullstora långtradare på 80 mil, och det är bara början. Det här är inte rocket science, tekniken finns. Finns viljan?

Lästips:

EU-flagga

Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Uberbud på, moped.

Plattformsarbetarnas villkor stärks i EU

Politik. EU:s nya regler för över fem miljoner plattformsarbetare är klara. Reglerna kan ge plattformsarbetarna en anställning och de rättigheter som följer med det.

Övervakad rastplats i Jönköping.

Det skulle bli lika lön – blev 32 avgifter

Åkeri. Mer än ett år har gått sedan EU-reglerna som skulle sätta stopp för lönedumpning på vägarna infördes. Facit: 32 sanktionsavgifter för transportföretag som saknat utstationeringspapper och facket saknar alltjämt verktyg att granska företagen som kör tillfälligt i landet.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.