Framtidens arbetsplats

EU vill ha lagar för jobbande robotar

Lagstiftning. Kommer robotar att ta över jobben? Vad gäller juridiskt? Kan tekniken missbrukas? Den moderna robottekniken debatterades av EU-parlamentet i mars i år och politikerna enades om att ny lagstiftning behöver tas fram.

Robot
Robottekniken förändrar arbetsmarknaden och lagar och regler behöver uppdateras, anser EU-parlamentet.  FOTO: SHUTTERSTOCK

Uppmaningen att föreslå nya lagar och regler för modern teknik och artificiell intelligens riktades till EU-kommissionen. Frågetecknen rör exempelvis vem som har ansvar om en robot är inblandad i en olycka. Vem betalar skadestånd eller försäkringspengar?

EU-parlamentarikerna riktade särskilt in sig på förarlösa bilar. De föreslog ett obligatoriskt försäkringssystem och en kompletterande fond för att personer som råkar ut för olyckor, som orsakats av förarlösa bilar, ska få ersättning.

Kanske behövs också en särskild rättslig status för robotar, för att kunna avgöra vem som har ansvar om en robot orsakar skada, resonerade politikerna.

Robottekniken innebär att arbetsmarknaden förändras, vissa jobb försvinner, andra tillkommer. EU-parlamentet vill att EU-kommissionen håller nära koll på trenderna.

Andra frågor rör etik, integritet och säkerhet. Parlamentarikerna föreslår att forskare och konstruktörer ska kunna ansluta sig till en frivillig etisk uppförandekod.

Skatt på robotarnas jobb har också diskuterats i EU-parlamentet. Ersätter en maskin en människa så borde den bidra till finansieringen av välfärden, anser vissa. Microsofts grundare, Bill Gates, håller med på nyhetssajten Quartz:

– Gör en robot samma sak som en anställd borde man kunna förvänta sig att roboten skulle beskattas på samma nivå.

Robotar innebär att vissa företag kan skära ner rejält på bemanning och lönekostnader. Robotar tar heller inte semester eller vårdar sjuka barn. Samtidigt kan de spara arbetares kroppar, men inkomsterna till statskassan minskar.

IF Metall hör till dem som avvisar en robotskatt som teknik- och utvecklingsfientlig. I Dagens Nyheter föreslår professor Gunnar Karlsson vid Kungliga tekniska högskolan i stället en växling från inkomstskatt till konsumtionsskatt för att inte ”straffa ut arbete”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Transportarbetarens logga

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.