EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Utskottets hållning är bara ett första steg i en längre EU-process. Först ska parlamentet ta ställning till om det håller med. Därefter ska frågan förhandlas med EU-kommissionen och rådet, där samtliga medlemsländers ministrar är representerade.

– Vi har hållit på med diskussionen i flera år. Arbetat med förslaget för att överbrygga och få så starkt beslut som möjligt. Vi klarade cabotagereglerna, det var viktigt, men vi hade velat komma längre med utstationering och kör- och vilotider, kommenterar EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) som sitter i transportutskottet.

Sammanlagt beslutades det om tre olika paket med förslag.

Cabotage

Utskottet sa ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Under cabotagekörningen så ska löner och villkor från värdlandet gälla. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar i det land som åkeriet är etablerat i. Däremot är det fortsatt fritt fram att köra internationella transporter efter en cabotageperiod.

– En jätteseger, säger Marita Ulvskog. Jens Nilsson drev linjen om att begränsa till 48 timmar, och det var en väldigt svår fråga där vi mötte stort motstånd.

– Det som är bra är att de som kör cabotage ska räknas som utstationerade. Nu måste man bara se till att någon sköter kontrollerna, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagars ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Men enligt utskottets förslag ska det nu räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet före att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, säger Magnus Falk.

Utstationering

Marita Ulvskog var drivande i att få igenom det utstationeringsdirektiv som ska garantera lika lön för lika arbete för EU-arbetare. Men där fanns ett undantag: lastbilschaufförer. I den frågan finns en annorlunda politisk allians. Dels de östländer som jobbade mot utstationeringsdirektivet. Men också ett antal länder i södra Europa. Därför föll förslag om att likalönsprinciper ska gälla inom vägtransportområdet. Detta gäller dock bara internationella transporter och inte cabotage.

– EU har gratulerat sig självt till att garantera arbetare som skickats till andra länder samma lön som lokalt anställda som gör samma jobb. Hur i hela världen kommer det sig att vägtransportarbetare inte förtjänar samma jämlikhet? Att permanent exkludera vägtransporter från regler om utstationering är en röst för att legalisera social dumpning och lönediskriminering i Europa. Ett EU som hävdar att det bygger en social pelare kan inte behandla europeiska arbetare på det här sätter, säger Roberto Parrillo, ordförande för ETF:s vägsektion i ett pressmeddelande.

Parlamentarikern Marita Ulvskog kommenterar också beslutet:

– Vi släpper inte den här frågan för ett ögonblick, och med att 48-timmarsregeln börjar gälla blir det en tydlig systemförändring som för alla som kör på vägarna. Då brukar det bli lättare att ta ett andra steg.

Socialdemokraternas Marita Ulvskog var den enda svenska politiker som deltog under mötet. Hon är besviken och tror att omröstningen hade slutat annorlunda om övriga svenskar hade varit närvarande.

De frånvarande ledamöterna från Sverige var Peter Lundgren (SD) och Jakop Dalunde (MP) samt Lars Adaktusson (KD) som är suppleant i utskottet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Blomkvist:
    5 juni, 2018

    I mina ögon är det självklart att lika lön ska gälla för alla arbetare. Har svårt att förstå hur man kan göra undantag för lastbilschaufförer

Lästips:

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Löner. EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Åkeri. Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.