EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Utskottets hållning är bara ett första steg i en längre EU-process. Först ska parlamentet ta ställning till om det håller med. Därefter ska frågan förhandlas med EU-kommissionen och rådet, där samtliga medlemsländers ministrar är representerade.

– Vi har hållit på med diskussionen i flera år. Arbetat med förslaget för att överbrygga och få så starkt beslut som möjligt. Vi klarade cabotagereglerna, det var viktigt, men vi hade velat komma längre med utstationering och kör- och vilotider, kommenterar EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) som sitter i transportutskottet.

Sammanlagt beslutades det om tre olika paket med förslag.

Cabotage

Utskottet sa ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Under cabotagekörningen så ska löner och villkor från värdlandet gälla. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar i det land som åkeriet är etablerat i. Däremot är det fortsatt fritt fram att köra internationella transporter efter en cabotageperiod.

– En jätteseger, säger Marita Ulvskog. Jens Nilsson drev linjen om att begränsa till 48 timmar, och det var en väldigt svår fråga där vi mötte stort motstånd.

– Det som är bra är att de som kör cabotage ska räknas som utstationerade. Nu måste man bara se till att någon sköter kontrollerna, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagars ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Men enligt utskottets förslag ska det nu räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet före att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, säger Magnus Falk.

Utstationering

Marita Ulvskog var drivande i att få igenom det utstationeringsdirektiv som ska garantera lika lön för lika arbete för EU-arbetare. Men där fanns ett undantag: lastbilschaufförer. I den frågan finns en annorlunda politisk allians. Dels de östländer som jobbade mot utstationeringsdirektivet. Men också ett antal länder i södra Europa. Därför föll förslag om att likalönsprinciper ska gälla inom vägtransportområdet. Detta gäller dock bara internationella transporter och inte cabotage.

– EU har gratulerat sig självt till att garantera arbetare som skickats till andra länder samma lön som lokalt anställda som gör samma jobb. Hur i hela världen kommer det sig att vägtransportarbetare inte förtjänar samma jämlikhet? Att permanent exkludera vägtransporter från regler om utstationering är en röst för att legalisera social dumpning och lönediskriminering i Europa. Ett EU som hävdar att det bygger en social pelare kan inte behandla europeiska arbetare på det här sätter, säger Roberto Parrillo, ordförande för ETF:s vägsektion i ett pressmeddelande.

Parlamentarikern Marita Ulvskog kommenterar också beslutet:

– Vi släpper inte den här frågan för ett ögonblick, och med att 48-timmarsregeln börjar gälla blir det en tydlig systemförändring som för alla som kör på vägarna. Då brukar det bli lättare att ta ett andra steg.

Socialdemokraternas Marita Ulvskog var den enda svenska politiker som deltog under mötet. Hon är besviken och tror att omröstningen hade slutat annorlunda om övriga svenskar hade varit närvarande.

De frånvarande ledamöterna från Sverige var Peter Lundgren (SD) och Jakop Dalunde (MP) samt Lars Adaktusson (KD) som är suppleant i utskottet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Blomkvist:
    5 juni, 2018

    I mina ögon är det självklart att lika lön ska gälla för alla arbetare. Har svårt att förstå hur man kan göra undantag för lastbilschaufförer

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Transportarbetarens logga

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Transportarbetarens logga

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?