EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Fack och arbetsgivare i Sverige står eniga i frågan om statliga minimilöner: I olika debattartiklar och intervjuer varnar Svenskt Näringsliv, Almega, LO, TCO och privattjänstemännen i PTK för hotet från EU.

Deras budskap är tydligt: Den svenska modellen, med förhandlingar mellan arbetsgivare och fack, är hotad om staten eller EU ska bestämma en lägstalön.

EU:s kommissionsordföranden Ursula von der Leyen har sedan hon valdes i somras däremot lovat obligatoriska minimilöner i EU.

TT berättar att ett första steg mot minimilönerna togs i dag. Ursula von der Leyens arbetsmarknadskommissionär Nicolas Schmit startade processen, som kan ta sin tid inom EU. Först sker en ”konsultation” med arbetsmarknadens parter sedan fortsätter samtal på olika nivåer. Nyhetsbyrån hänvisar till en läcka som går ut på att Schmit väntas mana till en lösning där varje lands minimilön ska sättas till 60 procent av landets medianinkomst.

22 av EU:s medlemsländer har en redan lagstadgad minimilön. Andra modeller finns bara i Sverige, Danmark, Finland, Österrike, Cypern och Italien.

Kommissionären Nicolas Schmit skriver själv i en debattartikel i Arbetet i dag:

”EU-kommissionen lanserar nu en debatt med alla EU-länder, regioner och arbetsmarknadens parter, där alla uppmanas att lägga fram sina synpunkter på vägen framåt och enas om en gemensam vision om värdena i EU:s sociala pelare.

Den här debatten ska bidra till handlingsplanen för genomförandet av pelaren.

Vi börjar med att inleda ett samråd om en möjlig EU-ram för minimilöner. Alla arbetstagare måste få en skälig lön som ger en rimlig levnadsstandard.”

Samtidigt lovar han de nordiska parterna att minimilöner ska fastställas enligt de nationella traditionerna, vilket kan betyda antingen i kollektivavtal eller genom lagstiftning. Ingen fara alltså för den svenska modellen, enligt EU-kommissionen.

Den svenskan EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) säger till TT att han hoppas att kommissionen till sist ändrar sig om hur man rent tekniskt lägger fram sitt förslag.

– Vi skulle hellre vilja att man på minimilönområdet kunde presentera en rekommendation i stället, säger Johan Danielsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl-Gunnar Hillefors:
    20 januari, 2020

    EU kommer, som vanligt att bara "köra över" både arbetsgivare och fackliga organisationer samt även staternas parlament för att ta kommisionären för arbetsmarknadens beslut
    -inom EU kommisionen o ministerrådet - om
    minilöner! Jag har i n g e t förtroende för dessa
    potentater som står över lag och rätt samt
    beslutar efter majoritetsbeslut - oavsett vad
    EU Parlamentet tar för beslut på detta område!
    Vi har dessutom förlorat en stat, Storbritanien, med stark facklig tradition som motvikt mot
    arbetsgivarnas krav och regeljiddrande.
    Det är en stor förlust för, inte bara EU, utan
    också för Europas fackliga rörelser att förlora
    alla arbetare i Storbritanien.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Lönerna och villkoren för Europas lastbilschaufförer har debatterats länge. Efter EU-utvidgningen 2004 blev frågan brännande. Här är Transport ute på uppsökeri i Karlshamn tillsammans med det litauiska facket. Foto Jan Lindkvist

EU:s minimilöner – ett hot mot den svenska modellen?

Löner. Minimilöner ska garantera anständiga löner till alla som arbetar i Europa. Men när EU-kommissionen vill reglera dem på Europanivå stämplar svenska fack och arbetsgivare agerandet som en buskörning av värsta sort. Det bryter mot EU:s grundlag och kör över Sverige som löser detta i sina avtalsrörelser.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.