EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Fack och arbetsgivare i Sverige står eniga i frågan om statliga minimilöner: I olika debattartiklar och intervjuer varnar Svenskt Näringsliv, Almega, LO, TCO och privattjänstemännen i PTK för hotet från EU.

Deras budskap är tydligt: Den svenska modellen, med förhandlingar mellan arbetsgivare och fack, är hotad om staten eller EU ska bestämma en lägstalön.

EU:s kommissionsordföranden Ursula von der Leyen har sedan hon valdes i somras däremot lovat obligatoriska minimilöner i EU.

TT berättar att ett första steg mot minimilönerna togs i dag. Ursula von der Leyens arbetsmarknadskommissionär Nicolas Schmit startade processen, som kan ta sin tid inom EU. Först sker en ”konsultation” med arbetsmarknadens parter sedan fortsätter samtal på olika nivåer. Nyhetsbyrån hänvisar till en läcka som går ut på att Schmit väntas mana till en lösning där varje lands minimilön ska sättas till 60 procent av landets medianinkomst.

22 av EU:s medlemsländer har en redan lagstadgad minimilön. Andra modeller finns bara i Sverige, Danmark, Finland, Österrike, Cypern och Italien.

Kommissionären Nicolas Schmit skriver själv i en debattartikel i Arbetet i dag:

”EU-kommissionen lanserar nu en debatt med alla EU-länder, regioner och arbetsmarknadens parter, där alla uppmanas att lägga fram sina synpunkter på vägen framåt och enas om en gemensam vision om värdena i EU:s sociala pelare.

Den här debatten ska bidra till handlingsplanen för genomförandet av pelaren.

Vi börjar med att inleda ett samråd om en möjlig EU-ram för minimilöner. Alla arbetstagare måste få en skälig lön som ger en rimlig levnadsstandard.”

Samtidigt lovar han de nordiska parterna att minimilöner ska fastställas enligt de nationella traditionerna, vilket kan betyda antingen i kollektivavtal eller genom lagstiftning. Ingen fara alltså för den svenska modellen, enligt EU-kommissionen.

Den svenskan EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) säger till TT att han hoppas att kommissionen till sist ändrar sig om hur man rent tekniskt lägger fram sitt förslag.

– Vi skulle hellre vilja att man på minimilönområdet kunde presentera en rekommendation i stället, säger Johan Danielsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl-Gunnar Hillefors:
    20 januari, 2020

    EU kommer, som vanligt att bara "köra över" både arbetsgivare och fackliga organisationer samt även staternas parlament för att ta kommisionären för arbetsmarknadens beslut
    -inom EU kommisionen o ministerrådet - om
    minilöner! Jag har i n g e t förtroende för dessa
    potentater som står över lag och rätt samt
    beslutar efter majoritetsbeslut - oavsett vad
    EU Parlamentet tar för beslut på detta område!
    Vi har dessutom förlorat en stat, Storbritanien, med stark facklig tradition som motvikt mot
    arbetsgivarnas krav och regeljiddrande.
    Det är en stor förlust för, inte bara EU, utan
    också för Europas fackliga rörelser att förlora
    alla arbetare i Storbritanien.

Lästips:

Peter Nertling

Förlorar behörighet efter 27 prickfria år

Chaufför. Peter Nertling är en av hundratals chaufförer vars yrkesliv riskerar att krossas av ny, skärpt tolkning av EU:s ändringsdirektiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar de som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU-flagga

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.