Marita Ulvskog, vice ordförande i EU-parlamentets utskott för sysselsättning och sociala frågor.
Close
– Nu kan vi påbörja arbetet med lagar och regler som gör att det inte ska gå att konkurrera med låga löner och dåliga arbetsvillkor, säger Marita Ulvskog som är nöjd med onsdagens omröstning i EU-parlamentet.
Close

EU-parlamentet signalerar stopp för social dumpning

(UPPDATERAD) Dagens omröstning i EU-parlamentet i Strasbourg gav en tydlig signal till EU-kommissionen. Stoppa dumpningen av löner och arbetsvillkor för anställda som jobbar tillfälligt, som utstationerade i andra unionsländer.

Det konstaterar en glad Marita Ulvskog, vice ordförande i EU-parlamentets utskott för sysselsättning och sociala frågor efter dagens votering om en rapport (initiativbetänkande) kring social dumpning inom EU.

Omröstningen slutade med en klar majoritet, 458 röster, för rapporten och 199 mot.

– Det här är en mycket bra utgångspunkt för oss i arbetet med ett nytt direktiv för utstationerad arbetskraft. Inte bara inom väg utan också inom flyg, järnväg och sjöfart, säger Marita Ulvskog (S) till Transportarbetarens utsända i Strasbourg.

EU-parlamentet gör genom att acceptera rapporten en viljeyttring och visar att social dumpning är oacceptabelt, konstaterar hon.

– Det ska inte gå att konkurrera med låga löner och dåliga arbetsvillkor. Det ska finnas klara regelverk och tydlig lagstiftning. Det arbetet kan vi nu påbörja i sysselsättningsutskottet.

Marita Ulvskog syftar på förslaget till ett nytt utstationeringsdirektiv, som ska skydda anställda som jobbar tillfälligt i andra länder. Förslaget stötte för en tid sedan på patrull genom så kallat ”gult kort” från ett tiotal länder främst inom östra Europa.

Men den kristdemokratiska sysselsättningskommissionären Marianne Thyssen, från Belgien, har under EU-parlamentets fyradagarsmöte gjort klart att arbetet med förslaget till ändrade regler ändå fortsätter.

Nöjd är också Jens Nilsson (S), som arbetat med att samla viljorna i trafikutskottet kring betänkandet.

– Det här är ett steg i rätt riktning mot bättre verktyg för att kontrollera att lagar och inte minst cabotageregler följs inom transportbranschen. Mycket bra, jämfört med hur diskussionerna gick för ett par år sedan.

– Nu måste vi ta kontakt med EU-kommissionen och tala om att det är allvar när det gäller att ta fram ett nytt åtgärdspaket inom vägtrafiken, säger han.

Rapporten innehåller en rad förslag, som inte enbart handlar om ändrad lagstiftning. Här följer de i sammanfattning:

  • Inför ett elektroniskt och integrerat operatörsregister och smarta färdskrivare i alla transportfordon som kör inom EU. Möjliggör kontroll av kör- och vilotider, besiktning, giltigt körkort, om operatören har licens med mera.
  • Upprätta en ”svart lista” över företag som begått brott, exempelvis så kallade brevlådeföretag utan egentlig verksamhet. Bolag som bryter mot regler ska inte kunna anlitas vid upphandlingar.
  • Överväg att inrätta en europeisk vägtrafikmyndighet för att kontrollera brott mot kör- och vilotider med mera.
  • EU-länderna bör samarbeta närmare med kontrollmyndigheterna Euro Controlé Route och nätverket för europeiska trafikpolisen.
  • Inför och tillhandahåll ett förfalskningssäkert europeiskt socialförsäkringskort eller ett unionstäckande dokument.
  • I länder med vägavgiftssystem ska kontrollmyndigheter få tillgång till uppgifter som gör det lättare att kontrollera brott mot cabotageregler, olaglig inrikestrafik av utländska företag.
  • Genomför inga ytterligare lättnader inom cabotage (tillåtna körningar av utländska bolag i andra EU-länder). Sträva i stället efter att verkligen genomföra nuvarande regler och kontrollera att de följs.
  • Gör en översyn av kombidirektivet (som reglerar vägtransporter som kombineras med järnvägstransporter).

Jens Nilsson i transportutskottet kommenterar:

– Transports ordförande Lars Lindgren har sagt att vi borde skrota kombidirektivet helt och hållet. Det fick jag ingen majoritet för i transportutskottet, men vi fick i alla fall med en uppmaning till kommissionen om att se över direktivet.

– Reglerna kom till av miljöskäl, men de är ju närmast omöjliga att kontrollera i dag.
Trots att bänkraderna gapade tomma under tisdagskvällens sena debatt om social dumpning, regelbrott och illojal konkurrens (det är vid votering ledamöterna strömmar till) blev tonen stundtals hetsig. Det finns en klar skiljelinje mellan Öst- och Västeuropa.

Varför missunnar ni anställda i era hemländer att jobba för lika lön och lika villkor, ville en socialdemokratisk ledamot från väst veta. Nog skulle vi vilja att våra medborgare fick samma lön som ni, när de jobbar i väst, men det är långt kvar innan vi är i kapp er i social standard, blev svaret från en polsk parlamentariker. Social säkerhet kostar pengar.

Från den liberala sidan i kammaren höjdes protester mot begreppet social dumpning, som man anser ”missbrukas” i tid och otid. Trots att det fortfarande saknas en tydlig juridisk term för vad det innebär. Mindre krångliga regleroch byråkrati skapar fler välmående företag och då får också löntagarna det bättre, löd ytterliga några argument.

Att reglerna kring EU-medborgare som arbetar tillfälligt i andra unionsländer är krångliga, och resurserna för kontroller begränsade, illustrerar ett färskt exempel från Sverige.

Transport har anmält det slovakiska företaget Bring trucking till kontrollmyndigheten Arbetsmiljöverket. Företag som anlitar anställda från andra EU-länder för arbete i mer än fem dagar ska anmäla detta till utstationeringsregistret. Bring trucking hävdar dock att chaufförerna i Jönköping inte är att betrakta som utstationerade och Arbetsmiljöverket menar att frågan är för krånglig och tidskrävande att utreda.

Fotnot. Grundregeln för utstationerade arbetare är att värdlandets bestämmelser kring bland annat minimilön, antal betalda semesterdagar, längsta arbetstid och kortaste vilotid gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.