Förslag om 48 timmars cabotage debatteras

Åkeri. ”Systematiskt cabotage och nomadförare måste förhindras.” Utländska åkerier som kör i andra medlemsländer ska bara få stanna i 48 timmar. Därefter ska lastbilarna återvända till hemlandet, föreslår EU-parlamentarikern Jens Nilsson.

Han leder Europaparlamentets arbete med att se över regler och lagstiftning för cabotagetransporter inom unionen. Det vill säga bestämmelser om den tid utländska transportföretag får ha sina fordon i andra medlemsländer – efter att ha gjort en första leverans. Reglerna kom till för att främja miljön och minska antalet tomma lastbilar.

Nuvarande bestämmelser medger tre inrikes körningar inom sju dagar, och har mötts av hård kritik för missbruk. Förra våren föreslog i stället EU-kommissionen – i sitt stora paket med förändringar inom vägtransporterna – att ett obegränsat antal körningar ska tillåtas under fem dagar.

Transport och övriga transportfack inom Europa slog bakut. Men när Jens Nilsson (S) i EU-parlamentets transportutskott nu har manglat frågan med transportpolitiker av olika partifärg lanserar han idén om en 48-timmars regel. Den och övriga förslag i betänkandet ska tas upp och debatteras i EU-parlamentets transportutskott  i morgon, tisdag.

Hård debatt

Transports internationella politiska sekreterare, Magnus Falk, är positiv.

– Det är ett bra förslag för att stoppa missbruket inom cabotagetrafiken. Går det igenom skulle det innebära en enorm förändring. Men, det lär bli svårt och debatten hård.

Falk ser framför sig mängder av ändringsförslag i den fortsatta politiska behandlingen och konstaterar att medlemsländerna till slut alltid landar i en kompromiss.

– Det blir spännande att följa. Begränsningen kunde också vara 24 timmar, i bästa fall, eller 72. Det mest långtgående är att det utländska åkeriet återvänder till etableringslandet, sägerMagnus Falk.

Han syftar på transportföretag från andra EU-länder, som tänjer på reglerna och bedriver mer eller mindre permanent trafik i Sverige.

Rapporten har ett ovanligt färgstarkt språk med laddade uttryck som högriskoperatörer, falska dotterbolag och kedjeansvar. Där sägs bland annat att ”dagens cabotagesystem missbrukas av företag som sysslar med systematiskt cabotage av ‘nomadförare’. Sådant systematiskt cabotage måste förhindras”.

Lätta lastbilar

Listan på förändringar är lång. Bland annat föreslås att lätta lastbilar, som hittills inte omfattats av reglerna för cabotage och internationella transporter, nu ska räknas in om de väger mellan 2,4 och 3,5 ton.

Stort utrymme ägnas åt införande och uppryckning av smarta färdskrivare, elektroniska fraktsedlar och elektroniska system och register i unionsländerna, liksom utökat samarbete över landsgränserna.

Tanken är att registren ska kunna användas av behöriga myndigheter och tjänstemän i alla medlemsländer. Staterna ska hjälpa varandra med kontroller, inspektioner och utredningar, med särskild inriktning på så kallade ”högriskoperatörer”, som gjort sig skyldiga till upprepade lagbrott.

Syftet är att få en bättre efterlevnad och kontroll av cabotageregler och främja rättvis konkurrens på lika villkor.

För att samarbetet och utbytet över gränserna verkligen ska bli av föreslår utredningen att EU-länderna ska utbyta personal, genomdriva utbildningsprogram och utbyta ”bästa praxis”.

Hur länderna lever upp till kontroller och krav ska också rapporteras årligen till EU-kommissionen. ”Vid allvarliga störningar på den nationella transportmarknaden” ska unionsländerna även kunna vända sig till kommissionen och begära tillstånd för att vidta åtgärder, föreslår utredningen.

Kombidirektiv och brevlådeföretag

Det så kallade kombidirektivet tas också upp. Det handlar om transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil, och har  kommit till för att främja miljön.

Transport och Socialdemokraterna i EU-parlamentet hade helst slopat direktivet helt, på grund av missbruk, men kommissionen valde att se över det. I transportutskottets rapport trycker man nu på att kombidirektivets regler ska skrivas på ett sådant sätt att direktivet inte utnyttjas för att kringgå cabotagebestämmelserna.

Så kallade brevlådeföretag ska också bekämpas genom olika förslag på metoder. Krav ska bland annat ställas på att transportbolagen:

  • har lämpliga lokaler i proportion till sin verksamhet
  • har företagsinformation i lokalerna, på papper eller elektroniskt; bland annat uppgifter om avtal, räkenskaper, personalhandlingar, anställningsavtal, handlingar om cabotage och kör- och vilotider.

Motiveringen att kravet på verklig etablering måste göra mycket tydligare om länderna ska kunna motverka brevlådeföretag.

Köparnas ansvar

Rapporten lyfter också fram transportköparnas ansvar och vill ha mer ”verksamma och avskräckande sanktioner” mot speditörer, huvudentreprenörer och underleverantörer som bryter mot transportregler. Man talar om att införa ett kedjeansvar för att bekämpa illegalt cabotage och illegala internationella transporter.

Kommissionen, som la sitt ursprungsförslag i maj 2017, är försiktigare och nöjer sig med att föreslå att medlemsländerna ska ta fram sanktioner mot transportköpare som – medvetet – bryter mot regler vid upphandling.

Ytterligare ett förslag från transportutskottet är att tomma containrar och pallar inte ska betraktas som internationella transporter av gods för annans räkning.

– Förslaget är över lag bra med mycket goda idéer om den elektroniska övervakningen. Att koppla cabotagereglerna till kombidirektivet, så att landdelen av kombitransporterna omfattas av cabotagereglerna är också jätteviktigt. Det ser jag inte som omöjligt att få igenom, säger Transports Magnus Falk.

Jens Nilsson har inte gått att nå, men han har i Göteborgs-Posten uttalat att han är inställd på en hård strid om förslagen under kommande halvår.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.