Annons:
Annons:

Förslag om 48 timmars cabotage debatteras

Åkeri. ”Systematiskt cabotage och nomadförare måste förhindras.” Utländska åkerier som kör i andra medlemsländer ska bara få stanna i 48 timmar. Därefter ska lastbilarna återvända till hemlandet, föreslår EU-parlamentarikern Jens Nilsson.

Han leder Europaparlamentets arbete med att se över regler och lagstiftning för cabotagetransporter inom unionen. Det vill säga bestämmelser om den tid utländska transportföretag får ha sina fordon i andra medlemsländer – efter att ha gjort en första leverans. Reglerna kom till för att främja miljön och minska antalet tomma lastbilar.

Nuvarande bestämmelser medger tre inrikes körningar inom sju dagar, och har mötts av hård kritik för missbruk. Förra våren föreslog i stället EU-kommissionen – i sitt stora paket med förändringar inom vägtransporterna – att ett obegränsat antal körningar ska tillåtas under fem dagar.

Transport och övriga transportfack inom Europa slog bakut. Men när Jens Nilsson (S) i EU-parlamentets transportutskott nu har manglat frågan med transportpolitiker av olika partifärg lanserar han idén om en 48-timmars regel. Den och övriga förslag i betänkandet ska tas upp och debatteras i EU-parlamentets transportutskott  i morgon, tisdag.

Hård debatt

Transports internationella politiska sekreterare, Magnus Falk, är positiv.

– Det är ett bra förslag för att stoppa missbruket inom cabotagetrafiken. Går det igenom skulle det innebära en enorm förändring. Men, det lär bli svårt och debatten hård.

Falk ser framför sig mängder av ändringsförslag i den fortsatta politiska behandlingen och konstaterar att medlemsländerna till slut alltid landar i en kompromiss.

– Det blir spännande att följa. Begränsningen kunde också vara 24 timmar, i bästa fall, eller 72. Det mest långtgående är att det utländska åkeriet återvänder till etableringslandet, sägerMagnus Falk.

Han syftar på transportföretag från andra EU-länder, som tänjer på reglerna och bedriver mer eller mindre permanent trafik i Sverige.

Rapporten har ett ovanligt färgstarkt språk med laddade uttryck som högriskoperatörer, falska dotterbolag och kedjeansvar. Där sägs bland annat att ”dagens cabotagesystem missbrukas av företag som sysslar med systematiskt cabotage av ‘nomadförare’. Sådant systematiskt cabotage måste förhindras”.

Lätta lastbilar

Listan på förändringar är lång. Bland annat föreslås att lätta lastbilar, som hittills inte omfattats av reglerna för cabotage och internationella transporter, nu ska räknas in om de väger mellan 2,4 och 3,5 ton.

Stort utrymme ägnas åt införande och uppryckning av smarta färdskrivare, elektroniska fraktsedlar och elektroniska system och register i unionsländerna, liksom utökat samarbete över landsgränserna.

Tanken är att registren ska kunna användas av behöriga myndigheter och tjänstemän i alla medlemsländer. Staterna ska hjälpa varandra med kontroller, inspektioner och utredningar, med särskild inriktning på så kallade ”högriskoperatörer”, som gjort sig skyldiga till upprepade lagbrott.

Syftet är att få en bättre efterlevnad och kontroll av cabotageregler och främja rättvis konkurrens på lika villkor.

För att samarbetet och utbytet över gränserna verkligen ska bli av föreslår utredningen att EU-länderna ska utbyta personal, genomdriva utbildningsprogram och utbyta ”bästa praxis”.

Hur länderna lever upp till kontroller och krav ska också rapporteras årligen till EU-kommissionen. ”Vid allvarliga störningar på den nationella transportmarknaden” ska unionsländerna även kunna vända sig till kommissionen och begära tillstånd för att vidta åtgärder, föreslår utredningen.

Kombidirektiv och brevlådeföretag

Det så kallade kombidirektivet tas också upp. Det handlar om transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil, och har  kommit till för att främja miljön.

Transport och Socialdemokraterna i EU-parlamentet hade helst slopat direktivet helt, på grund av missbruk, men kommissionen valde att se över det. I transportutskottets rapport trycker man nu på att kombidirektivets regler ska skrivas på ett sådant sätt att direktivet inte utnyttjas för att kringgå cabotagebestämmelserna.

Så kallade brevlådeföretag ska också bekämpas genom olika förslag på metoder. Krav ska bland annat ställas på att transportbolagen:

  • har lämpliga lokaler i proportion till sin verksamhet
  • har företagsinformation i lokalerna, på papper eller elektroniskt; bland annat uppgifter om avtal, räkenskaper, personalhandlingar, anställningsavtal, handlingar om cabotage och kör- och vilotider.

Motiveringen att kravet på verklig etablering måste göra mycket tydligare om länderna ska kunna motverka brevlådeföretag.

Köparnas ansvar

Rapporten lyfter också fram transportköparnas ansvar och vill ha mer ”verksamma och avskräckande sanktioner” mot speditörer, huvudentreprenörer och underleverantörer som bryter mot transportregler. Man talar om att införa ett kedjeansvar för att bekämpa illegalt cabotage och illegala internationella transporter.

Kommissionen, som la sitt ursprungsförslag i maj 2017, är försiktigare och nöjer sig med att föreslå att medlemsländerna ska ta fram sanktioner mot transportköpare som – medvetet – bryter mot regler vid upphandling.

Ytterligare ett förslag från transportutskottet är att tomma containrar och pallar inte ska betraktas som internationella transporter av gods för annans räkning.

– Förslaget är över lag bra med mycket goda idéer om den elektroniska övervakningen. Att koppla cabotagereglerna till kombidirektivet, så att landdelen av kombitransporterna omfattas av cabotagereglerna är också jätteviktigt. Det ser jag inte som omöjligt att få igenom, säger Transports Magnus Falk.

Jens Nilsson har inte gått att nå, men han har i Göteborgs-Posten uttalat att han är inställd på en hård strid om förslagen under kommande halvår.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.