Illustration Brexit, Sashkin/Shutterstock

”EU måste närma sig vanliga människor”

– Detta är inte jordens undergång! Svenska och engelska företag kommer att anpassa sig efter nya förutsättningar. Däremot har folket skickat en kraftig signal till unionens politiker. EU behöver reformeras i grunden.

Så säger förbundsordförande Lars Lindgren efter folkomröstningen i Storbritannien. Han efterlyser en mer nyanserad debatt efter omskakande expert-varningar som en ”jordbävning för ekonomin” och tal om långtgående politiska konsekvenser.

I likhet med många andra blev Lindgren lite överraskad över att majoriteten av befolkningen röstade för att lämna EU. Totalt 51,9 procent mot 48,1, som ville stanna kvar.

Hans engelska fackliga kollegor är i dag nedslagna över en smutsig valkampanj och ett kommande utträde ur EU, som facket tror kommer att leda till ökad arbetslöshet. Fackföreningsrörelsen gick på socialdemokratiska Labours linje och kampanjade för ett fortsatt medlemskap.

Lars Lindgren finner ändå en logik i att majoriteten röstade för Brexit, utträde. I länder med så tydliga klasskillnader som i England, där överklassen skickar sina barn till elitskolor och en utstakad väg uppåt är det inte underligt att folket visar sitt missnöje genom att säga nej. När de ges chansen, resonerar han.

– De säger nej till allt som kommer uppifrån. En del bara för att den konservativa premiärminister Cameron sa ja. Han representerar allt som överklassen står för och är djupt hatad av många.

Ska man se något gott i den tragiska kören om fallande börskurser och folk som förlorar sina jobb så innebär valresultatet en möjlighet till eftertanke. Att stanna upp, argumenterar Lindgren.

– EU:s politiker kan inte fortsätta bygga elitens union. Det är dags att på nytt ställa sig frågorna: Varför ska vi ha en union? Varför ska vi samordna oss? Företräder vi som politiker folket?

Själv upplever han att unionen förvandlats till ett elitistiskt, byrå- och teknokratiskt projekt, där människor skor sig och gör karriär.

– Det är inte rimligt att EU-parlamentariker ska ha skyhöga traktamenten och ersättningar. Och flyttkarusellen mellan Bryssel och Strasbourg. Folk blir förbannade och vänder politikerna ryggen. Det måste bli ett stopp på galenskaperna!

EU behöver ta ett steg tillbaka från överstatlighet och federalism, anser han. De enskilda ländernas parlament ska styra sina länder på egen hand och unionen ska ägna sig åt handelsutbyte, inte klåfingra i detaljer som svenskt snus.

– EU behöver ta krafttag mot den utbredda korruptionen, få folk i arbete, jobba mot de viktiga klimatmålen och förbättra de inre gränskontrollerna.

Samtidigt är Lars Lindgren djupt oroad över allmänhetens brist på intresse för vad som sker i Bryssel. Över att man lägger sitt politiska inflytande i famnen på en liten grupp, som får stor makt att påverka den egna vardagen.

– Kan man över huvud taget tala om demokrati när bara en låg procent av Sveriges och andra länders befolkningar bryr sig om att rösta i valen till EU-Parlamentet? Människor har vänt EU ryggen.

Det fackliga samarbetat mellan svenska Transport och de brittiska systerorganisationerna, bland annat Europeiska Transportarbetarefederationen, och Internationella Transportarbetarefederationen kommer inte att påverkas av att Storbritannien lämnar EU, förklarar Lars Lindgren.

Däremot ser han en fara i att Englands utträde kan skapa en dominoeffekt, där fler länder tar efter. Med större nationalism halkar man lätt över i främlingsfientlighet, anser Lars Lindgren.

– Riktigt orolig blir jag om ett stort land som Frankrike hakar på. Det är ju inte omöjligt att Marine Le Pen från det högerextrema partiet Front National väljs till premiärminister vid nästa val.

Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt vill att Sverige ska ta tillfället i akt och omförhandla villkoren i Sveriges EU-medlemskap. Men det förslaget ger Transports ordförande kalla handen. Kräver Sjöstedt något sådant ska han också deklarera vad det är för ändringar han vill ha, annars är det bara populistiskt.

Lars Lindgren röstade nej till svenskt EU-medlemskap, men i dag skulle han lägga sin röst på ja. Säkert kommer krav på svenskt utträde från några grupper, tror Lindgren, fast själv avvisar han tanken.

– Det är ju bara löjligt. Vi är ett litet land, duktiga på IT, datorteknologi, och helt beroende av handelsutbyte. Alternativet att vi skulle stå utanför unionen finns inte. EU är bra på många saker, men vi behöver politiker av rätt kaliber, inte de som finns där i dag.

Labourledaren, socialdemokraten, Jeremy Corbyn hade av Transport bjudits in för att delta i ett seminarium under politikerveckan i Almedalen. Han visade sig dock vara dubbelbokad och lämnade återbud. Efter folkomröstningen är han nu hårt ansatt i de egna leden. Enligt politiska bedömare anses Corbyn som en mer ljum EU-vän och han kritiseras för att inte ha drivit frågan om att stanna kvar tillräckligt hårt.

– Jag vill inte spekulera i hur seminariet utvecklat sig om Jeremy Corbyn kommit till Almedalen, men man kan ju utgå ifrån att allting hade handlat om Brexit. Fast vii ville ha en diskussion om liberalism kontra socialism, säger Lars Lindgren.

– Unionen har utvecklats till ett nyliberalt projekt. En folkets union kan det aldrig bli om man inte gör genomgripande förändringar. Just nu uttalar sig EU-parlamentariker i de banorna. Men det behövs mer än läpparnas bekännelse, att insikten finns kvar när det lugnat ner sig igen.

Storbritannien segar med sin formella begäran om utträde och än är sista ordet inte sagt, spår Lars Lindgren.

– Det skulle inte förvåna mig om britterna kör en folkomröstning till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.