Illustration Brexit, Sashkin/Shutterstock

”EU måste närma sig vanliga människor”

– Detta är inte jordens undergång! Svenska och engelska företag kommer att anpassa sig efter nya förutsättningar. Däremot har folket skickat en kraftig signal till unionens politiker. EU behöver reformeras i grunden.

Så säger förbundsordförande Lars Lindgren efter folkomröstningen i Storbritannien. Han efterlyser en mer nyanserad debatt efter omskakande expert-varningar som en ”jordbävning för ekonomin” och tal om långtgående politiska konsekvenser.

I likhet med många andra blev Lindgren lite överraskad över att majoriteten av befolkningen röstade för att lämna EU. Totalt 51,9 procent mot 48,1, som ville stanna kvar.

Hans engelska fackliga kollegor är i dag nedslagna över en smutsig valkampanj och ett kommande utträde ur EU, som facket tror kommer att leda till ökad arbetslöshet. Fackföreningsrörelsen gick på socialdemokratiska Labours linje och kampanjade för ett fortsatt medlemskap.

Lars Lindgren finner ändå en logik i att majoriteten röstade för Brexit, utträde. I länder med så tydliga klasskillnader som i England, där överklassen skickar sina barn till elitskolor och en utstakad väg uppåt är det inte underligt att folket visar sitt missnöje genom att säga nej. När de ges chansen, resonerar han.

– De säger nej till allt som kommer uppifrån. En del bara för att den konservativa premiärminister Cameron sa ja. Han representerar allt som överklassen står för och är djupt hatad av många.

Ska man se något gott i den tragiska kören om fallande börskurser och folk som förlorar sina jobb så innebär valresultatet en möjlighet till eftertanke. Att stanna upp, argumenterar Lindgren.

– EU:s politiker kan inte fortsätta bygga elitens union. Det är dags att på nytt ställa sig frågorna: Varför ska vi ha en union? Varför ska vi samordna oss? Företräder vi som politiker folket?

Själv upplever han att unionen förvandlats till ett elitistiskt, byrå- och teknokratiskt projekt, där människor skor sig och gör karriär.

– Det är inte rimligt att EU-parlamentariker ska ha skyhöga traktamenten och ersättningar. Och flyttkarusellen mellan Bryssel och Strasbourg. Folk blir förbannade och vänder politikerna ryggen. Det måste bli ett stopp på galenskaperna!

EU behöver ta ett steg tillbaka från överstatlighet och federalism, anser han. De enskilda ländernas parlament ska styra sina länder på egen hand och unionen ska ägna sig åt handelsutbyte, inte klåfingra i detaljer som svenskt snus.

– EU behöver ta krafttag mot den utbredda korruptionen, få folk i arbete, jobba mot de viktiga klimatmålen och förbättra de inre gränskontrollerna.

Samtidigt är Lars Lindgren djupt oroad över allmänhetens brist på intresse för vad som sker i Bryssel. Över att man lägger sitt politiska inflytande i famnen på en liten grupp, som får stor makt att påverka den egna vardagen.

– Kan man över huvud taget tala om demokrati när bara en låg procent av Sveriges och andra länders befolkningar bryr sig om att rösta i valen till EU-Parlamentet? Människor har vänt EU ryggen.

Det fackliga samarbetat mellan svenska Transport och de brittiska systerorganisationerna, bland annat Europeiska Transportarbetarefederationen, och Internationella Transportarbetarefederationen kommer inte att påverkas av att Storbritannien lämnar EU, förklarar Lars Lindgren.

Däremot ser han en fara i att Englands utträde kan skapa en dominoeffekt, där fler länder tar efter. Med större nationalism halkar man lätt över i främlingsfientlighet, anser Lars Lindgren.

– Riktigt orolig blir jag om ett stort land som Frankrike hakar på. Det är ju inte omöjligt att Marine Le Pen från det högerextrema partiet Front National väljs till premiärminister vid nästa val.

Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt vill att Sverige ska ta tillfället i akt och omförhandla villkoren i Sveriges EU-medlemskap. Men det förslaget ger Transports ordförande kalla handen. Kräver Sjöstedt något sådant ska han också deklarera vad det är för ändringar han vill ha, annars är det bara populistiskt.

Lars Lindgren röstade nej till svenskt EU-medlemskap, men i dag skulle han lägga sin röst på ja. Säkert kommer krav på svenskt utträde från några grupper, tror Lindgren, fast själv avvisar han tanken.

– Det är ju bara löjligt. Vi är ett litet land, duktiga på IT, datorteknologi, och helt beroende av handelsutbyte. Alternativet att vi skulle stå utanför unionen finns inte. EU är bra på många saker, men vi behöver politiker av rätt kaliber, inte de som finns där i dag.

Labourledaren, socialdemokraten, Jeremy Corbyn hade av Transport bjudits in för att delta i ett seminarium under politikerveckan i Almedalen. Han visade sig dock vara dubbelbokad och lämnade återbud. Efter folkomröstningen är han nu hårt ansatt i de egna leden. Enligt politiska bedömare anses Corbyn som en mer ljum EU-vän och han kritiseras för att inte ha drivit frågan om att stanna kvar tillräckligt hårt.

– Jag vill inte spekulera i hur seminariet utvecklat sig om Jeremy Corbyn kommit till Almedalen, men man kan ju utgå ifrån att allting hade handlat om Brexit. Fast vii ville ha en diskussion om liberalism kontra socialism, säger Lars Lindgren.

– Unionen har utvecklats till ett nyliberalt projekt. En folkets union kan det aldrig bli om man inte gör genomgripande förändringar. Just nu uttalar sig EU-parlamentariker i de banorna. Men det behövs mer än läpparnas bekännelse, att insikten finns kvar när det lugnat ner sig igen.

Storbritannien segar med sin formella begäran om utträde och än är sista ordet inte sagt, spår Lars Lindgren.

– Det skulle inte förvåna mig om britterna kör en folkomröstning till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.