Illustration Brexit, Sashkin/Shutterstock

”EU måste närma sig vanliga människor”

– Detta är inte jordens undergång! Svenska och engelska företag kommer att anpassa sig efter nya förutsättningar. Däremot har folket skickat en kraftig signal till unionens politiker. EU behöver reformeras i grunden.

Så säger förbundsordförande Lars Lindgren efter folkomröstningen i Storbritannien. Han efterlyser en mer nyanserad debatt efter omskakande expert-varningar som en ”jordbävning för ekonomin” och tal om långtgående politiska konsekvenser.

I likhet med många andra blev Lindgren lite överraskad över att majoriteten av befolkningen röstade för att lämna EU. Totalt 51,9 procent mot 48,1, som ville stanna kvar.

Hans engelska fackliga kollegor är i dag nedslagna över en smutsig valkampanj och ett kommande utträde ur EU, som facket tror kommer att leda till ökad arbetslöshet. Fackföreningsrörelsen gick på socialdemokratiska Labours linje och kampanjade för ett fortsatt medlemskap.

Lars Lindgren finner ändå en logik i att majoriteten röstade för Brexit, utträde. I länder med så tydliga klasskillnader som i England, där överklassen skickar sina barn till elitskolor och en utstakad väg uppåt är det inte underligt att folket visar sitt missnöje genom att säga nej. När de ges chansen, resonerar han.

– De säger nej till allt som kommer uppifrån. En del bara för att den konservativa premiärminister Cameron sa ja. Han representerar allt som överklassen står för och är djupt hatad av många.

Ska man se något gott i den tragiska kören om fallande börskurser och folk som förlorar sina jobb så innebär valresultatet en möjlighet till eftertanke. Att stanna upp, argumenterar Lindgren.

– EU:s politiker kan inte fortsätta bygga elitens union. Det är dags att på nytt ställa sig frågorna: Varför ska vi ha en union? Varför ska vi samordna oss? Företräder vi som politiker folket?

Själv upplever han att unionen förvandlats till ett elitistiskt, byrå- och teknokratiskt projekt, där människor skor sig och gör karriär.

– Det är inte rimligt att EU-parlamentariker ska ha skyhöga traktamenten och ersättningar. Och flyttkarusellen mellan Bryssel och Strasbourg. Folk blir förbannade och vänder politikerna ryggen. Det måste bli ett stopp på galenskaperna!

EU behöver ta ett steg tillbaka från överstatlighet och federalism, anser han. De enskilda ländernas parlament ska styra sina länder på egen hand och unionen ska ägna sig åt handelsutbyte, inte klåfingra i detaljer som svenskt snus.

– EU behöver ta krafttag mot den utbredda korruptionen, få folk i arbete, jobba mot de viktiga klimatmålen och förbättra de inre gränskontrollerna.

Samtidigt är Lars Lindgren djupt oroad över allmänhetens brist på intresse för vad som sker i Bryssel. Över att man lägger sitt politiska inflytande i famnen på en liten grupp, som får stor makt att påverka den egna vardagen.

– Kan man över huvud taget tala om demokrati när bara en låg procent av Sveriges och andra länders befolkningar bryr sig om att rösta i valen till EU-Parlamentet? Människor har vänt EU ryggen.

Det fackliga samarbetat mellan svenska Transport och de brittiska systerorganisationerna, bland annat Europeiska Transportarbetarefederationen, och Internationella Transportarbetarefederationen kommer inte att påverkas av att Storbritannien lämnar EU, förklarar Lars Lindgren.

Däremot ser han en fara i att Englands utträde kan skapa en dominoeffekt, där fler länder tar efter. Med större nationalism halkar man lätt över i främlingsfientlighet, anser Lars Lindgren.

– Riktigt orolig blir jag om ett stort land som Frankrike hakar på. Det är ju inte omöjligt att Marine Le Pen från det högerextrema partiet Front National väljs till premiärminister vid nästa val.

Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt vill att Sverige ska ta tillfället i akt och omförhandla villkoren i Sveriges EU-medlemskap. Men det förslaget ger Transports ordförande kalla handen. Kräver Sjöstedt något sådant ska han också deklarera vad det är för ändringar han vill ha, annars är det bara populistiskt.

Lars Lindgren röstade nej till svenskt EU-medlemskap, men i dag skulle han lägga sin röst på ja. Säkert kommer krav på svenskt utträde från några grupper, tror Lindgren, fast själv avvisar han tanken.

– Det är ju bara löjligt. Vi är ett litet land, duktiga på IT, datorteknologi, och helt beroende av handelsutbyte. Alternativet att vi skulle stå utanför unionen finns inte. EU är bra på många saker, men vi behöver politiker av rätt kaliber, inte de som finns där i dag.

Labourledaren, socialdemokraten, Jeremy Corbyn hade av Transport bjudits in för att delta i ett seminarium under politikerveckan i Almedalen. Han visade sig dock vara dubbelbokad och lämnade återbud. Efter folkomröstningen är han nu hårt ansatt i de egna leden. Enligt politiska bedömare anses Corbyn som en mer ljum EU-vän och han kritiseras för att inte ha drivit frågan om att stanna kvar tillräckligt hårt.

– Jag vill inte spekulera i hur seminariet utvecklat sig om Jeremy Corbyn kommit till Almedalen, men man kan ju utgå ifrån att allting hade handlat om Brexit. Fast vii ville ha en diskussion om liberalism kontra socialism, säger Lars Lindgren.

– Unionen har utvecklats till ett nyliberalt projekt. En folkets union kan det aldrig bli om man inte gör genomgripande förändringar. Just nu uttalar sig EU-parlamentariker i de banorna. Men det behövs mer än läpparnas bekännelse, att insikten finns kvar när det lugnat ner sig igen.

Storbritannien segar med sin formella begäran om utträde och än är sista ordet inte sagt, spår Lars Lindgren.

– Det skulle inte förvåna mig om britterna kör en folkomröstning till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Olivera Pobra pratar med taxiförare

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.

Mats Wingborg

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

S lovar höjda böter för fortkörare vid bilbärgning

Politik. Dryga böter för den som kör för fort vid vägarbeten och bärgningsjobb. Infrastrukturminister Tomas Eneroth kommer med ytterligare ett vallöfte som ska passa transportsektorn. Samtidigt har han utsett sitt godstransportråd – utan att ta med någon från Transport.

Tidningsbud kritiska till utdelning av SD-post

Tidningsbud. I Västsverige ska tidningsbuden på VTD dela ut ett postutskick från Sverigedemokraterna. Lars Jonasson, facklig förtroendeman på företaget, berättar att flera bud hört av sig med kritiska frågor.