Illustration Brexit, Sashkin/Shutterstock

”EU måste närma sig vanliga människor”

– Detta är inte jordens undergång! Svenska och engelska företag kommer att anpassa sig efter nya förutsättningar. Däremot har folket skickat en kraftig signal till unionens politiker. EU behöver reformeras i grunden.

Så säger förbundsordförande Lars Lindgren efter folkomröstningen i Storbritannien. Han efterlyser en mer nyanserad debatt efter omskakande expert-varningar som en ”jordbävning för ekonomin” och tal om långtgående politiska konsekvenser.

I likhet med många andra blev Lindgren lite överraskad över att majoriteten av befolkningen röstade för att lämna EU. Totalt 51,9 procent mot 48,1, som ville stanna kvar.

Hans engelska fackliga kollegor är i dag nedslagna över en smutsig valkampanj och ett kommande utträde ur EU, som facket tror kommer att leda till ökad arbetslöshet. Fackföreningsrörelsen gick på socialdemokratiska Labours linje och kampanjade för ett fortsatt medlemskap.

Lars Lindgren finner ändå en logik i att majoriteten röstade för Brexit, utträde. I länder med så tydliga klasskillnader som i England, där överklassen skickar sina barn till elitskolor och en utstakad väg uppåt är det inte underligt att folket visar sitt missnöje genom att säga nej. När de ges chansen, resonerar han.

– De säger nej till allt som kommer uppifrån. En del bara för att den konservativa premiärminister Cameron sa ja. Han representerar allt som överklassen står för och är djupt hatad av många.

Ska man se något gott i den tragiska kören om fallande börskurser och folk som förlorar sina jobb så innebär valresultatet en möjlighet till eftertanke. Att stanna upp, argumenterar Lindgren.

– EU:s politiker kan inte fortsätta bygga elitens union. Det är dags att på nytt ställa sig frågorna: Varför ska vi ha en union? Varför ska vi samordna oss? Företräder vi som politiker folket?

Själv upplever han att unionen förvandlats till ett elitistiskt, byrå- och teknokratiskt projekt, där människor skor sig och gör karriär.

– Det är inte rimligt att EU-parlamentariker ska ha skyhöga traktamenten och ersättningar. Och flyttkarusellen mellan Bryssel och Strasbourg. Folk blir förbannade och vänder politikerna ryggen. Det måste bli ett stopp på galenskaperna!

EU behöver ta ett steg tillbaka från överstatlighet och federalism, anser han. De enskilda ländernas parlament ska styra sina länder på egen hand och unionen ska ägna sig åt handelsutbyte, inte klåfingra i detaljer som svenskt snus.

– EU behöver ta krafttag mot den utbredda korruptionen, få folk i arbete, jobba mot de viktiga klimatmålen och förbättra de inre gränskontrollerna.

Samtidigt är Lars Lindgren djupt oroad över allmänhetens brist på intresse för vad som sker i Bryssel. Över att man lägger sitt politiska inflytande i famnen på en liten grupp, som får stor makt att påverka den egna vardagen.

– Kan man över huvud taget tala om demokrati när bara en låg procent av Sveriges och andra länders befolkningar bryr sig om att rösta i valen till EU-Parlamentet? Människor har vänt EU ryggen.

Det fackliga samarbetat mellan svenska Transport och de brittiska systerorganisationerna, bland annat Europeiska Transportarbetarefederationen, och Internationella Transportarbetarefederationen kommer inte att påverkas av att Storbritannien lämnar EU, förklarar Lars Lindgren.

Däremot ser han en fara i att Englands utträde kan skapa en dominoeffekt, där fler länder tar efter. Med större nationalism halkar man lätt över i främlingsfientlighet, anser Lars Lindgren.

– Riktigt orolig blir jag om ett stort land som Frankrike hakar på. Det är ju inte omöjligt att Marine Le Pen från det högerextrema partiet Front National väljs till premiärminister vid nästa val.

Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt vill att Sverige ska ta tillfället i akt och omförhandla villkoren i Sveriges EU-medlemskap. Men det förslaget ger Transports ordförande kalla handen. Kräver Sjöstedt något sådant ska han också deklarera vad det är för ändringar han vill ha, annars är det bara populistiskt.

Lars Lindgren röstade nej till svenskt EU-medlemskap, men i dag skulle han lägga sin röst på ja. Säkert kommer krav på svenskt utträde från några grupper, tror Lindgren, fast själv avvisar han tanken.

– Det är ju bara löjligt. Vi är ett litet land, duktiga på IT, datorteknologi, och helt beroende av handelsutbyte. Alternativet att vi skulle stå utanför unionen finns inte. EU är bra på många saker, men vi behöver politiker av rätt kaliber, inte de som finns där i dag.

Labourledaren, socialdemokraten, Jeremy Corbyn hade av Transport bjudits in för att delta i ett seminarium under politikerveckan i Almedalen. Han visade sig dock vara dubbelbokad och lämnade återbud. Efter folkomröstningen är han nu hårt ansatt i de egna leden. Enligt politiska bedömare anses Corbyn som en mer ljum EU-vän och han kritiseras för att inte ha drivit frågan om att stanna kvar tillräckligt hårt.

– Jag vill inte spekulera i hur seminariet utvecklat sig om Jeremy Corbyn kommit till Almedalen, men man kan ju utgå ifrån att allting hade handlat om Brexit. Fast vii ville ha en diskussion om liberalism kontra socialism, säger Lars Lindgren.

– Unionen har utvecklats till ett nyliberalt projekt. En folkets union kan det aldrig bli om man inte gör genomgripande förändringar. Just nu uttalar sig EU-parlamentariker i de banorna. Men det behövs mer än läpparnas bekännelse, att insikten finns kvar när det lugnat ner sig igen.

Storbritannien segar med sin formella begäran om utträde och än är sista ordet inte sagt, spår Lars Lindgren.

– Det skulle inte förvåna mig om britterna kör en folkomröstning till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.