EU-lag sätter tak för provanställning

EU. Så lite som möjligt. Så mycket vill LO att ett nytt EU-direktiv om arbetsvillkor ska påverka svensk arbetsmarknad.

Lagen har egentligen två delar. Den ena delen handlar om vilken information arbetstagare har rätt till vid början av en anställning. Den andra delen handlar om regler kring provanställning och andra arbetsvillkor.

Låter det bekant? I Sverige har vi redan den här typen av lagar och regler. Det allra mesta reglerat i lagen om anställningsskydd (las) eller genom kollektivavtal.

EU:s parlament och alla medlemsländerna har redan förhandlat fram ett slutförslag. I morgon, tisdag, ska parlamentarikerna debattera frågan. På onsdag räknar alla med att förslaget  går igenom.

Många svenskar röstade mot det första förslaget, som är en direkt följd av den omdiskuterade sociala pelaren. De svenska socialdemokratiska ledamöterna valde att lägga ner sina röster vid den första skedet, men är nu för eftersom direktivet är formulerat så att det inte ska utmana den svenska kollektivavtalsmodellen. Claes Mikael Jonsson, jurist på LO, ser det slutgiltiga förslaget som en seger på ur två olika perspektiv.

– Den ena berättelsen är om hur vi lyckades försvara och värna den svenska kollektivavtalsmodellen med självreglering på arbetsmarknaden.

– Den andra är om hur vi fått ett direktiv som ska stärka ställningen och förbättra villkoren för arbetstagare i framför allt de länder där det behövs som mest. Det är ett lysande exempel på när EU-lag kan åstadkomma bra saker

Exakt hur direktivet kommer att påverka svensk lag vet vi inte. Först kommer regeringen att tillsätta en utredning. Därefter är det rimligt att förvänta sig vissa lagstiftningsförändringar i las.

Eftersom direktivet kommer att stärka arbetstagares position i andra delar av EU, kan det få positiv effekt även i Sverige, tror Claes Mikael Jonsson.

– Det minskar trycket när det gäller underbudskonkurrens på svensk arbetsmarknad.

Sverige har till exempel redan sedan tidigare max sex månaders provanställning. Det, precis som mycket annat, går att förhandla om enligt las. Det som nu händer är att hela EU får en maxgräns på sex månader, då blir det enda sättet att förlänga provanställning att gå via förhandlingsbordet.

– Då fler saker bara går att lösa vid förhandling förstärker det den fackliga förhandlingspositionen. Det är klart att vår möjlighet att göra bättre uppgörelser stärks något, säger Claes Mikael Jansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Unto Blomberg:
    18 april, 2019

    Och när det gått en tid så kommer eu att bestämma att Sverige ska följa den ursprungliga avtalet som eu följer. Tror nog att Sveriges delegater i denna fråga har blivit dragna i näsan. Eller att de håller tyst om just detta.

Lästips:

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Minska tiden för provanställning

Insändare. Minska provanställningsperioden till tre månader i stället för sex.

Transport sätter stort hopp till Danielsson

Politik. Rekordhögt valdeltagande. Uppåt för högerpartierna, stillastående S och kräftgång för Liberalerna. Transports Lars Mikaelsson snabbanalyserar det svenska resultatet i gårdagens EU-val: ”Jag har jättehöga förväntningar på Johan Danielsson.”

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.