EU-lag sätter tak för provanställning

EU. Så lite som möjligt. Så mycket vill LO att ett nytt EU-direktiv om arbetsvillkor ska påverka svensk arbetsmarknad.

Lagen har egentligen två delar. Den ena delen handlar om vilken information arbetstagare har rätt till vid början av en anställning. Den andra delen handlar om regler kring provanställning och andra arbetsvillkor.

Låter det bekant? I Sverige har vi redan den här typen av lagar och regler. Det allra mesta reglerat i lagen om anställningsskydd (las) eller genom kollektivavtal.

EU:s parlament och alla medlemsländerna har redan förhandlat fram ett slutförslag. I morgon, tisdag, ska parlamentarikerna debattera frågan. På onsdag räknar alla med att förslaget  går igenom.

Många svenskar röstade mot det första förslaget, som är en direkt följd av den omdiskuterade sociala pelaren. De svenska socialdemokratiska ledamöterna valde att lägga ner sina röster vid den första skedet, men är nu för eftersom direktivet är formulerat så att det inte ska utmana den svenska kollektivavtalsmodellen. Claes Mikael Jonsson, jurist på LO, ser det slutgiltiga förslaget som en seger på ur två olika perspektiv.

– Den ena berättelsen är om hur vi lyckades försvara och värna den svenska kollektivavtalsmodellen med självreglering på arbetsmarknaden.

– Den andra är om hur vi fått ett direktiv som ska stärka ställningen och förbättra villkoren för arbetstagare i framför allt de länder där det behövs som mest. Det är ett lysande exempel på när EU-lag kan åstadkomma bra saker

Exakt hur direktivet kommer att påverka svensk lag vet vi inte. Först kommer regeringen att tillsätta en utredning. Därefter är det rimligt att förvänta sig vissa lagstiftningsförändringar i las.

Eftersom direktivet kommer att stärka arbetstagares position i andra delar av EU, kan det få positiv effekt även i Sverige, tror Claes Mikael Jonsson.

– Det minskar trycket när det gäller underbudskonkurrens på svensk arbetsmarknad.

Sverige har till exempel redan sedan tidigare max sex månaders provanställning. Det, precis som mycket annat, går att förhandla om enligt las. Det som nu händer är att hela EU får en maxgräns på sex månader, då blir det enda sättet att förlänga provanställning att gå via förhandlingsbordet.

– Då fler saker bara går att lösa vid förhandling förstärker det den fackliga förhandlingspositionen. Det är klart att vår möjlighet att göra bättre uppgörelser stärks något, säger Claes Mikael Jansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Unto Blomberg:
    18 april, 2019

    Och när det gått en tid så kommer eu att bestämma att Sverige ska följa den ursprungliga avtalet som eu följer. Tror nog att Sveriges delegater i denna fråga har blivit dragna i näsan. Eller att de håller tyst om just detta.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Transportarbetarens logga

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.