EU-lag sätter tak för provanställning

EU. Så lite som möjligt. Så mycket vill LO att ett nytt EU-direktiv om arbetsvillkor ska påverka svensk arbetsmarknad.

Lagen har egentligen två delar. Den ena delen handlar om vilken information arbetstagare har rätt till vid början av en anställning. Den andra delen handlar om regler kring provanställning och andra arbetsvillkor.

Låter det bekant? I Sverige har vi redan den här typen av lagar och regler. Det allra mesta reglerat i lagen om anställningsskydd (las) eller genom kollektivavtal.

EU:s parlament och alla medlemsländerna har redan förhandlat fram ett slutförslag. I morgon, tisdag, ska parlamentarikerna debattera frågan. På onsdag räknar alla med att förslaget  går igenom.

Många svenskar röstade mot det första förslaget, som är en direkt följd av den omdiskuterade sociala pelaren. De svenska socialdemokratiska ledamöterna valde att lägga ner sina röster vid den första skedet, men är nu för eftersom direktivet är formulerat så att det inte ska utmana den svenska kollektivavtalsmodellen. Claes Mikael Jonsson, jurist på LO, ser det slutgiltiga förslaget som en seger på ur två olika perspektiv.

– Den ena berättelsen är om hur vi lyckades försvara och värna den svenska kollektivavtalsmodellen med självreglering på arbetsmarknaden.

– Den andra är om hur vi fått ett direktiv som ska stärka ställningen och förbättra villkoren för arbetstagare i framför allt de länder där det behövs som mest. Det är ett lysande exempel på när EU-lag kan åstadkomma bra saker

Exakt hur direktivet kommer att påverka svensk lag vet vi inte. Först kommer regeringen att tillsätta en utredning. Därefter är det rimligt att förvänta sig vissa lagstiftningsförändringar i las.

Eftersom direktivet kommer att stärka arbetstagares position i andra delar av EU, kan det få positiv effekt även i Sverige, tror Claes Mikael Jonsson.

– Det minskar trycket när det gäller underbudskonkurrens på svensk arbetsmarknad.

Sverige har till exempel redan sedan tidigare max sex månaders provanställning. Det, precis som mycket annat, går att förhandla om enligt las. Det som nu händer är att hela EU får en maxgräns på sex månader, då blir det enda sättet att förlänga provanställning att gå via förhandlingsbordet.

– Då fler saker bara går att lösa vid förhandling förstärker det den fackliga förhandlingspositionen. Det är klart att vår möjlighet att göra bättre uppgörelser stärks något, säger Claes Mikael Jansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Unto Blomberg:
    18 april, 2019

    Och när det gått en tid så kommer eu att bestämma att Sverige ska följa den ursprungliga avtalet som eu följer. Tror nog att Sveriges delegater i denna fråga har blivit dragna i näsan. Eller att de håller tyst om just detta.

Lästips:

Transport sätter stort hopp till Danielsson

Politik. Rekordhögt valdeltagande. Uppåt för högerpartierna, stillastående S och kräftgång för Liberalerna. Transports Lars Mikaelsson snabbanalyserar det svenska resultatet i gårdagens EU-val: ”Jag har jättehöga förväntningar på Johan Danielsson.”

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Deras beslut berör din vardag

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.