EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Översynen av kombidirektivet finns med som en liten del i det jättepaket med förändringar inom transportsektorn som EU-kommissionen presenterade i dag, Clean Mobility Package. (Rent mobilitetspaket, där rent syftar på miljön).

Första delen av det så kallade Mobilitetspaktetet med förslag på nya lagar och regler inom transportsektorn lades fram den 31 maj i år, och den tredje och sista delen ska komma under första halvan av 2018.

När kommissionen tog till orda vid en presskonferens i dag handlade det framför allt om att leva upp till utfästelserna i Parisavtalet om att minska de ökande utsläppen från vägtrafiken och skynda på utvecklingen mot elfordon. Transportkommissionär Violeta Bulc från Slovenien tog bara upp de för transportnäringen så viktiga kombitransporterna i en mening.

När kombidirektivet kom till var syftet att föra över mer av de snabbt ökande vägtransporterna till järnväg och sjöfart. Tanken är att transporterna ska inledas eller avslutas på järnväg eller vatten (från eller till en kombiterminal) och gå en kortare väg med lastbil.

I praktiken har de luddiga reglerna i dagens kombidirektiv lett till att mindre nogräknade transportföretag från andra EU-länder bedriver mer eller mindre stadigvarande verksamhet i Sverige – utan att betala svenska löner och erbjuda drägliga arbetsvillkor.

Transport har länge kritiserat direktivet, som i förlängningen leder till ojämlik konkurrens mellan serösa och oseriösa åkerier. Förbundet har framfört krav på att helt avskaffa kombidirektivet och fått stöd av socialdemokrater i både den svenska riksdagen och EU-parlamentet.

Men EU-kommissionen vill alltså behålla och revidera direktivet. Syftet är fortfarande att minska koldioxidutsläppen, främja miljön och EU-medborgarnas hälsa.

I ett pressmeddelande säger kommissionen att man vill underlätta för företagen att genomföra kombinerade transporter. Politikerna föreslår att definitionen av kombitransporter ska utökas till att även omfatta inrikes transporter. Man vill även förtydliga vilken maxgräns som ska gälla till en kombiterminal.

I dag finns en maxgräns på 150 kilometer om den inledande eller avslutande vägtransporten sker med sjöfart. Använder man i stället järnväg ska omlastningsstationen vara ”närmast lämplig”. Definitionen av lämplig tycks dock fortfarande gå i sär bland ansvariga i branschen.

EU-kommissionen föreslår vidare att unionsländerna ska erbjuda skattereduktion till företag som satsar på kombiterminaler och gärna bistå med fler ekonomiska stimulansmedel.

Kommissionen ger också förslag på vilka bevis företag ska lägga fram för att visa att en transport verkligen är kombinerad och få statligt stöd. Elektroniska dokument ska här utnyttjas i större omfattning än i dag.

Allt som allt är åtgärderna tänkta att stimulera transportsektorn till mer miljövänliga kombitransporter, förklarar kommissionen.

Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk är besviken över att EU-kommissionen inte skrotat direktivet helt och hållet. Han håller som bäst på och sätter sig in pappersbunten från EU-kommissionen och avvaktar med kommentarer.

Jens Nilsson (S) sitter i EU-parlamentets transportutskott och ansvarar för en annan del av mobilitetspaketet, översynen av cabotageregler. De handlar i korthet om vilka begränsningar som ska gälla för inrikes transporter av utländska åkerier.

Nilsson har heller inte hunnit läsa det färska förslaget om nytt kombidirektiv, vilket han gärna avskaffat.

– Men när EU-kommissionen ändå bestämt sig för att revidera direktivet är det bra att förslagen kommer nu, så att jag kan ta hänsyn till det i arbetet med cabotageförslaget.

Jens Nilssons uppfattning är att kombidirektivet hittills mest använts för att ”runda cabotagereglerna”.

– Viktigast är att täppa till kryphålen i reglerna och lagstiftningen. De ska vara lätta att följa och lätta att kontrollera. Man behöver också skynda på införandet av digitala färdskrivare för att underlätta kontrollerna, bestämma sig för att de ska vara obligatoriska.

När får vi veta något mer om de nya cabotagereglerna?

– I januari nästa år kommer jag att lägga ett förslag i transportutskottet, säger Jens Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Transportarbetarens logga

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Transportarbetarens logga

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.