EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Översynen av kombidirektivet finns med som en liten del i det jättepaket med förändringar inom transportsektorn som EU-kommissionen presenterade i dag, Clean Mobility Package. (Rent mobilitetspaket, där rent syftar på miljön).

Första delen av det så kallade Mobilitetspaktetet med förslag på nya lagar och regler inom transportsektorn lades fram den 31 maj i år, och den tredje och sista delen ska komma under första halvan av 2018.

När kommissionen tog till orda vid en presskonferens i dag handlade det framför allt om att leva upp till utfästelserna i Parisavtalet om att minska de ökande utsläppen från vägtrafiken och skynda på utvecklingen mot elfordon. Transportkommissionär Violeta Bulc från Slovenien tog bara upp de för transportnäringen så viktiga kombitransporterna i en mening.

När kombidirektivet kom till var syftet att föra över mer av de snabbt ökande vägtransporterna till järnväg och sjöfart. Tanken är att transporterna ska inledas eller avslutas på järnväg eller vatten (från eller till en kombiterminal) och gå en kortare väg med lastbil.

I praktiken har de luddiga reglerna i dagens kombidirektiv lett till att mindre nogräknade transportföretag från andra EU-länder bedriver mer eller mindre stadigvarande verksamhet i Sverige – utan att betala svenska löner och erbjuda drägliga arbetsvillkor.

Transport har länge kritiserat direktivet, som i förlängningen leder till ojämlik konkurrens mellan serösa och oseriösa åkerier. Förbundet har framfört krav på att helt avskaffa kombidirektivet och fått stöd av socialdemokrater i både den svenska riksdagen och EU-parlamentet.

Men EU-kommissionen vill alltså behålla och revidera direktivet. Syftet är fortfarande att minska koldioxidutsläppen, främja miljön och EU-medborgarnas hälsa.

I ett pressmeddelande säger kommissionen att man vill underlätta för företagen att genomföra kombinerade transporter. Politikerna föreslår att definitionen av kombitransporter ska utökas till att även omfatta inrikes transporter. Man vill även förtydliga vilken maxgräns som ska gälla till en kombiterminal.

I dag finns en maxgräns på 150 kilometer om den inledande eller avslutande vägtransporten sker med sjöfart. Använder man i stället järnväg ska omlastningsstationen vara ”närmast lämplig”. Definitionen av lämplig tycks dock fortfarande gå i sär bland ansvariga i branschen.

EU-kommissionen föreslår vidare att unionsländerna ska erbjuda skattereduktion till företag som satsar på kombiterminaler och gärna bistå med fler ekonomiska stimulansmedel.

Kommissionen ger också förslag på vilka bevis företag ska lägga fram för att visa att en transport verkligen är kombinerad och få statligt stöd. Elektroniska dokument ska här utnyttjas i större omfattning än i dag.

Allt som allt är åtgärderna tänkta att stimulera transportsektorn till mer miljövänliga kombitransporter, förklarar kommissionen.

Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk är besviken över att EU-kommissionen inte skrotat direktivet helt och hållet. Han håller som bäst på och sätter sig in pappersbunten från EU-kommissionen och avvaktar med kommentarer.

Jens Nilsson (S) sitter i EU-parlamentets transportutskott och ansvarar för en annan del av mobilitetspaketet, översynen av cabotageregler. De handlar i korthet om vilka begränsningar som ska gälla för inrikes transporter av utländska åkerier.

Nilsson har heller inte hunnit läsa det färska förslaget om nytt kombidirektiv, vilket han gärna avskaffat.

– Men när EU-kommissionen ändå bestämt sig för att revidera direktivet är det bra att förslagen kommer nu, så att jag kan ta hänsyn till det i arbetet med cabotageförslaget.

Jens Nilssons uppfattning är att kombidirektivet hittills mest använts för att ”runda cabotagereglerna”.

– Viktigast är att täppa till kryphålen i reglerna och lagstiftningen. De ska vara lätta att följa och lätta att kontrollera. Man behöver också skynda på införandet av digitala färdskrivare för att underlätta kontrollerna, bestämma sig för att de ska vara obligatoriska.

När får vi veta något mer om de nya cabotagereglerna?

– I januari nästa år kommer jag att lägga ett förslag i transportutskottet, säger Jens Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Transportarbetarens logga

Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.