EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Översynen av kombidirektivet finns med som en liten del i det jättepaket med förändringar inom transportsektorn som EU-kommissionen presenterade i dag, Clean Mobility Package. (Rent mobilitetspaket, där rent syftar på miljön).

Första delen av det så kallade Mobilitetspaktetet med förslag på nya lagar och regler inom transportsektorn lades fram den 31 maj i år, och den tredje och sista delen ska komma under första halvan av 2018.

När kommissionen tog till orda vid en presskonferens i dag handlade det framför allt om att leva upp till utfästelserna i Parisavtalet om att minska de ökande utsläppen från vägtrafiken och skynda på utvecklingen mot elfordon. Transportkommissionär Violeta Bulc från Slovenien tog bara upp de för transportnäringen så viktiga kombitransporterna i en mening.

När kombidirektivet kom till var syftet att föra över mer av de snabbt ökande vägtransporterna till järnväg och sjöfart. Tanken är att transporterna ska inledas eller avslutas på järnväg eller vatten (från eller till en kombiterminal) och gå en kortare väg med lastbil.

I praktiken har de luddiga reglerna i dagens kombidirektiv lett till att mindre nogräknade transportföretag från andra EU-länder bedriver mer eller mindre stadigvarande verksamhet i Sverige – utan att betala svenska löner och erbjuda drägliga arbetsvillkor.

Transport har länge kritiserat direktivet, som i förlängningen leder till ojämlik konkurrens mellan serösa och oseriösa åkerier. Förbundet har framfört krav på att helt avskaffa kombidirektivet och fått stöd av socialdemokrater i både den svenska riksdagen och EU-parlamentet.

Men EU-kommissionen vill alltså behålla och revidera direktivet. Syftet är fortfarande att minska koldioxidutsläppen, främja miljön och EU-medborgarnas hälsa.

I ett pressmeddelande säger kommissionen att man vill underlätta för företagen att genomföra kombinerade transporter. Politikerna föreslår att definitionen av kombitransporter ska utökas till att även omfatta inrikes transporter. Man vill även förtydliga vilken maxgräns som ska gälla till en kombiterminal.

I dag finns en maxgräns på 150 kilometer om den inledande eller avslutande vägtransporten sker med sjöfart. Använder man i stället järnväg ska omlastningsstationen vara ”närmast lämplig”. Definitionen av lämplig tycks dock fortfarande gå i sär bland ansvariga i branschen.

EU-kommissionen föreslår vidare att unionsländerna ska erbjuda skattereduktion till företag som satsar på kombiterminaler och gärna bistå med fler ekonomiska stimulansmedel.

Kommissionen ger också förslag på vilka bevis företag ska lägga fram för att visa att en transport verkligen är kombinerad och få statligt stöd. Elektroniska dokument ska här utnyttjas i större omfattning än i dag.

Allt som allt är åtgärderna tänkta att stimulera transportsektorn till mer miljövänliga kombitransporter, förklarar kommissionen.

Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk är besviken över att EU-kommissionen inte skrotat direktivet helt och hållet. Han håller som bäst på och sätter sig in pappersbunten från EU-kommissionen och avvaktar med kommentarer.

Jens Nilsson (S) sitter i EU-parlamentets transportutskott och ansvarar för en annan del av mobilitetspaketet, översynen av cabotageregler. De handlar i korthet om vilka begränsningar som ska gälla för inrikes transporter av utländska åkerier.

Nilsson har heller inte hunnit läsa det färska förslaget om nytt kombidirektiv, vilket han gärna avskaffat.

– Men när EU-kommissionen ändå bestämt sig för att revidera direktivet är det bra att förslagen kommer nu, så att jag kan ta hänsyn till det i arbetet med cabotageförslaget.

Jens Nilssons uppfattning är att kombidirektivet hittills mest använts för att ”runda cabotagereglerna”.

– Viktigast är att täppa till kryphålen i reglerna och lagstiftningen. De ska vara lätta att följa och lätta att kontrollera. Man behöver också skynda på införandet av digitala färdskrivare för att underlätta kontrollerna, bestämma sig för att de ska vara obligatoriska.

När får vi veta något mer om de nya cabotagereglerna?

– I januari nästa år kommer jag att lägga ett förslag i transportutskottet, säger Jens Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Sjukförsäkringen. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Transportarbetarens logga

EU-förslag med strängare cabotageregler

Åkeri. Nya regler kring kör- och vilotider, cabotage och utstationerade chaufförer från andra länder tog i går ett kliv framåt i EU. Både Transport och Europeiska transportarbetarefederationen är nöjd med onsdagens yttrande. Ett förslag är att en utländsk lastbil inte ska få rulla mer än 48 timmar i Sverige eller andra EU-länder.

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.