EU kan se över cabotageregler

Ett steg mot skarpare regler och bättre kontroll av cabotage och kombitransporter togs i går. EU-parlamentets transportutskott beslutade då att kräva en översyn. Sista ordet om detta säger själva parlamentet i juni.

– Det här är en delseger för schysta villkor på vägarna, säger Jens Nilsson, svensk socialdemokrat i EU:s transportutskott.

Han har de senaste månaderna ansvarat för utskottets hantering för ett helt paket av frågor kring social dumpning i transportsektorn. I går var det omröstning, och en punkt som direkt skickas vidare är den om cabotagereglerna. Enligt reglerna får en utländsk transportör under sju dagar göra högst tre inrikeskörningar i ett annat EU-land.

– Den översyn som utskottet ställde sig bakom har syftet att reglerna både ska bli skarpare, enklare att följa och lättare att kontrollera, säger Jens Nilsson.

Utskottet beslutade också att kombidirektivet ska ses över. Det slår i dag fast att utländska åkerier får utföra transporter som är en del av en kombinerad transport, där resten av sträckan går med tåg eller per båt.

I yttrandet finns också en uppmaning till EU-kommissionen att ha med ett socialt tänkande när lagar stiftas inom väg, järnväg, hamn och flygtransporter. Uppmaningen är att löner och villkor ska vara schysta och anställningarna trygga. Förslag om att uppmuntra unga personer och kvinnor att välja transportbranschen finns också med.

– Vi i den socialdemokratiska gruppen fick också – lite överraskande – igenom kravet på att upprätta en europisk myndighet för vägfrågor, säger Jens Nilsson.

Vägen mot genomförande är dock lång. De flesta av gårdagens beslut ska nu skickas vidare till EU:s arbetsmarknadsutskott. Och i juni är tanken att de ska upp till debatt och beslut i parlamentet, som kan liknas vid den svenska riksdagen.

Samtidigt arbetar EU-kommissionen, som är mer lik den svenska regeringen, med ett omfattande vägpaket.

– Det här är en stark signal till kommissionen om att social dumpning på vägarna är en viktig fråga, och att parlamentet kommer att driva den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.