EU kan se över cabotageregler

Ett steg mot skarpare regler och bättre kontroll av cabotage och kombitransporter togs i går. EU-parlamentets transportutskott beslutade då att kräva en översyn. Sista ordet om detta säger själva parlamentet i juni.

– Det här är en delseger för schysta villkor på vägarna, säger Jens Nilsson, svensk socialdemokrat i EU:s transportutskott.

Han har de senaste månaderna ansvarat för utskottets hantering för ett helt paket av frågor kring social dumpning i transportsektorn. I går var det omröstning, och en punkt som direkt skickas vidare är den om cabotagereglerna. Enligt reglerna får en utländsk transportör under sju dagar göra högst tre inrikeskörningar i ett annat EU-land.

– Den översyn som utskottet ställde sig bakom har syftet att reglerna både ska bli skarpare, enklare att följa och lättare att kontrollera, säger Jens Nilsson.

Utskottet beslutade också att kombidirektivet ska ses över. Det slår i dag fast att utländska åkerier får utföra transporter som är en del av en kombinerad transport, där resten av sträckan går med tåg eller per båt.

I yttrandet finns också en uppmaning till EU-kommissionen att ha med ett socialt tänkande när lagar stiftas inom väg, järnväg, hamn och flygtransporter. Uppmaningen är att löner och villkor ska vara schysta och anställningarna trygga. Förslag om att uppmuntra unga personer och kvinnor att välja transportbranschen finns också med.

– Vi i den socialdemokratiska gruppen fick också – lite överraskande – igenom kravet på att upprätta en europisk myndighet för vägfrågor, säger Jens Nilsson.

Vägen mot genomförande är dock lång. De flesta av gårdagens beslut ska nu skickas vidare till EU:s arbetsmarknadsutskott. Och i juni är tanken att de ska upp till debatt och beslut i parlamentet, som kan liknas vid den svenska riksdagen.

Samtidigt arbetar EU-kommissionen, som är mer lik den svenska regeringen, med ett omfattande vägpaket.

– Det här är en stark signal till kommissionen om att social dumpning på vägarna är en viktig fråga, och att parlamentet kommer att driva den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Dick Karlström

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Snart slutar fler med morgonutdelningen

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda har levt vidare utan morgonutdelning sedan i maj. Förändringen är under utvärdering – men klart är att flera tidningar kommer att följa efter.

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).