EU-förslag med strängare cabotageregler

Åkeri. Nya regler kring kör- och vilotider, cabotage och utstationerade chaufförer från andra länder tog i går ett kliv framåt i EU. Både Transport och Europeiska transportarbetarefederationen är nöjd med onsdagens yttrande. Ett förslag är att en utländsk lastbil inte ska få rulla mer än 48 timmar i Sverige eller andra EU-länder.

– Det här var mycket oväntat – och helt i linje med vad vi tycker, säger Magnus Falk, Transports internationella sekreterare.

Det gäller mobilitetspaketet, Mobility package på engelska, som brukar kallas vägpaketet. En omfattande samling med förslag om ny lagstiftning och förändrade regler inom hela transportsektorn i EU-länderna.

Veckans yttrande kommer från EU-parlamentets arbetsmarknadsutskott. Det är rådgivande och föreslår transportutskottet att hålla med om sin linje. Transportutskottet ska, vid sitt möte i maj, sedan skicka vidare förslaget till själva parlamentet. Där diskuteras och fattas beslut av de folkvalda parlamentarikerna.

Parallellt med den processen ska lagförslagen diskuteras och beslutas i rådet, med ministrar från unionens länder.

Med andra ord: Det är en bit kvar tills mobilitetspaketet blir verklighet.

– Veckans beslut är ett häftigt inspel, säger Magnus Falk.

Han berättar vad arbetsmarknadsutskottet har föreslagit i tre, för Transport, viktiga frågor:

  • Cabotagereglerna, det vill säga begränsningarna av hur mycket en utländsk transportör får köra i ett annat EU-land, ska skärpas. Förslaget är att utländska transportföretag ska få stanna i andra medlemsländer i max 48 timmar. Sedan får fordonet inte återvända förrän efter sju dagar.
  • Kör- och vilotiderna för yrkesförare ska inte ändras. I förslaget har tidigare tankar om försämringar strukits. Ett förtydligande skrivs dock in, nämligen att chaufförernas långa veckovila inte får ske i fordonet. Det slås också fast att arbetsgivaren ska betala chaufförers hemresor, till det land de kommer ifrån.
  • Utstationering handlar om anställda som arbetar tillfälligt i andra medlemsländer. I diskussionen om dem har transportsektorn tidigare inte varit med. Nu kommer utskottet med sitt förslag som innebär att en chaufför är utstationerad från dag ett i ett annat EU-land. Och det innebär att hen ska ha samma lön och villkor som kollegor anställda i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Löfte: Han tar tag i åkerifrågan första dagen

EU-politik. LO:s kandidat Johan Danielsson är Socialdemokraternas andranamn till vårens EU-val. Han lovar att ta tag i problemen i transportbranschen direkt.

Transportarbetarens logga

Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.