EU-besked om nya transportregler dröjer

EU. Gårdagens debatt i EU-parlamentet blev något av en besvikelse. I alla fall för den som hoppats på lite närmare besked om den kommande översynen av regler inom transportsektorn. Det så kallade vägpaketet läggs fram först den 31 maj.

Transportkommisionär Violeta Bulc, från den liberala partigruppen Alde, var upptagen med problem inom ett annat krisområde, flyget. Och dök aldrig upp i Strasbourg. Hennes ersättare från EU-kommissionen bjöd mest på lite inriktningar, förklarar Jens Nilsson (S).

Han sitter i EU-parlamentets transportutskott och var en av dem som steg upp i talarstolen i går kväll för att försöka påverka kommissionen när det gäller granskningen av reglerna inom transportsektorn. Att föreslå nya lagar inom unionen ligger inom EU-kommissionens ansvarsfält.

Förra hösten ansvarade Jens Nilsson för en rapport om social dumpning av löner och arbetsvillkor för transportarbetarna inom EU och en springande punkt är cabotagereglerna. De reglerar inrikes körningar av utländska åkerier och kommer att finnas med i kommissionens utredning.

Cabotagereglerna måste förenklas, betonar Jens Nilsson.

– De behöver bli så enkla att följa att varje åkeri vet vad som gäller och varje chaufför lätt kan följa dem. Övervakningen måste självklart också fungera, annars spelar det ju ingen roll vad vi har för lagar och regler.

– De som bryter mot reglerna i dag är kriminella, oseriösa företag som bedriver oseriös verksamhet.

Överskådligt … eller?

Om cabotagereglerna kommer att bli mer överskådliga vet varken Nilsson eller någon annan. Förändringar av EU:s lagstiftning är en lång och snårig process, genom unionens olika instanser och fram till medlemsländerna.

Om förändringarna kommer att bli till det bättre eller sämre i slutändan, vågar Jens Nilsson inte sia om. Men han säger att den slovenska transportkommissionären tidigare ”flaggat för” bättre övervakning, smarta färdskrivare och elektroniska system för att övervaka transporterna i Europa.

Svenska Transport, LO och facken inom Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) vill skrota det så kallade kombidirektivet. Det innehåller snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter, som man anser underlättar lagbrott.

I sitt anförande i EU-parlamentet stödde Jens Nilsson kraven, ändå har han inte stort hopp om att direktivet kommer att avskaffas.

– Men det blir nog en översyn av det i alla fall. Då behöver luckorna täppas till.

Tryck på kommissionen

I dag klubbade EU-parlamentet också en sju sidor lång resolution, som uttrycker parlamentarikernas åsikter inom transportsektorn. Allt gick inte socialdemokraternas och de svenska åkerichaufförernas väg, men Jens Nilsson beskriver det ändå som:

– Ett sätt att hålla temperaturen upp, öka pressen på kommissionen och markera att vi inte backar från att de ska lägga bra förslag, så att vi minskar den sociala dumpningen inom transportnäringen.

Jens Nilsson berättar att han träffat företrädare för ETF, som bedriver en kampanj för att stoppa vägpaketet, av rädsla för att villkoren ska bli ännu sämre för transportarbetarna.

– Det är rätt att de trycker på EU-kommissionen och visar att det är allvar.

Var det en besvikelse för dig att så lite avslöjades om transportutredningen?

– Nej, jag trodde nog inte riktigt att vi skulle få några närmare detaljer förrän den 31 maj, svarar Jens Nilsson. Men det blev ju lite avslaget när transportkommissionären inte kom.

Försiktig optimist, men samtidigt oroad kommer han att vara ända tills han ser hur förslagen ser ut.

– Vi har lite olika uppfattningar i EU-parlamentet. En del driver fortfarande frågan om total liberalisering av transportsektorn, så att alla ska få göra som de vill. Och den gruppen är inte så liten, säger han.

 

Fotnot: Vägpaketet har av EU-kommissionen döpts om till ”rörlighets- eller mobilitetspaketet” (mobility package).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

Transport sätter stort hopp till Danielsson

Politik. Rekordhögt valdeltagande. Uppåt för högerpartierna, stillastående S och kräftgång för Liberalerna. Transports Lars Mikaelsson snabbanalyserar det svenska resultatet i gårdagens EU-val: ”Jag har jättehöga förväntningar på Johan Danielsson.”

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?