Avtalsrörelsen

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Taxi har varit ett fackligt problembarn ända sedan avregleringen 1990. Fri etablering har lett till överskott på bilar och kraftig lönedumpning. För både privatresor och färdtjänst har rakt ackord, så kallad procentlön, blivit den dominerande löneformen.

I flera år har förarna slagits för ett separat avtal, med fast månadslön, åtminstone för färdtjänst, sjukresor, skolskjuts och övriga resor som landets kommuner upphandlar och betalar med skattepengar.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) inledde taxiförhandlingarna redan i våras. I september har parterna mötts i två nya ronder, totalt fyra dagar.

Vid förhandlingsbordet i dag skedde en viss islossning, förklarar Tommy Wreeth som ogärna tar ut någonting i förskott:

– Inget är påskrivet än. Men jag kan väl ändå säga att vi tog ett kliv framåt mot ett avtal med fast månadslön just för chaufförer som kör färdtjänst och andra samhällsbetalda transporter.

– Den nya bestämmelsen skulle i så fall inte gälla omedelbart, utan i kommande upphandlingar som görs under avtalsperioden.

I det nuvarande kollektivavtalet finns olika lönesystem och arbetsgivarna har i 25 års tid kunnat betala procentlön, vanligen omkring 37 procent på inkörda pengar. Få körningar innebär förstås låg betalning.

I avtalet finns en garantilön som ska lösa ut under dåliga månader. Den är låg, bara 18 429 kronor i månaden. (I Stockholm är garantin 19 151 kronor.)

Men. Garantin gäller för normal heltid 166,4 timmar eller 174 timmar – beroende på schema.

Många förare jobbar regelmässigt långt över 200 timmar per månad, för att få ihop en lön som går att leva på. Då ska garantilön också vara 110–115 kronor för varje arbetad timme.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle Axner:
    23 september, 2017

    hoppas nu att transport gör ett bra jobb! transport har inte gjort det för oss taxichaufförer på länge! görs inte det så riskerar facket att medlemmar de fortfarande har kvar kommer lämna och vad finns då för taxisidan inom transport? bra för arbetsgivaren? nej inte ens det är det.. det krävs gott och ont för att få förbättringar! är ingen med i facket för att de ändå inte gör vad de ska för sina medlemmar så blir det enbart bidragare inom yrket och det vill ingen.. varken resenärerna som åker taxin eller arbetsgivarna som får bidraget!

Lästips:

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Färdtjänst. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Färdtjänst. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Jens Östergaard Sven-Åke Österberg

”Vilda västern-kultur i färdtjänsten”

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.