Avtalsrörelsen

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Taxi har varit ett fackligt problembarn ända sedan avregleringen 1990. Fri etablering har lett till överskott på bilar och kraftig lönedumpning. För både privatresor och färdtjänst har rakt ackord, så kallad procentlön, blivit den dominerande löneformen.

I flera år har förarna slagits för ett separat avtal, med fast månadslön, åtminstone för färdtjänst, sjukresor, skolskjuts och övriga resor som landets kommuner upphandlar och betalar med skattepengar.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) inledde taxiförhandlingarna redan i våras. I september har parterna mötts i två nya ronder, totalt fyra dagar.

Vid förhandlingsbordet i dag skedde en viss islossning, förklarar Tommy Wreeth som ogärna tar ut någonting i förskott:

– Inget är påskrivet än. Men jag kan väl ändå säga att vi tog ett kliv framåt mot ett avtal med fast månadslön just för chaufförer som kör färdtjänst och andra samhällsbetalda transporter.

– Den nya bestämmelsen skulle i så fall inte gälla omedelbart, utan i kommande upphandlingar som görs under avtalsperioden.

I det nuvarande kollektivavtalet finns olika lönesystem och arbetsgivarna har i 25 års tid kunnat betala procentlön, vanligen omkring 37 procent på inkörda pengar. Få körningar innebär förstås låg betalning.

I avtalet finns en garantilön som ska lösa ut under dåliga månader. Den är låg, bara 18 429 kronor i månaden. (I Stockholm är garantin 19 151 kronor.)

Men. Garantin gäller för normal heltid 166,4 timmar eller 174 timmar – beroende på schema.

Många förare jobbar regelmässigt långt över 200 timmar per månad, för att få ihop en lön som går att leva på. Då ska garantilön också vara 110–115 kronor för varje arbetad timme.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle Axner:
    23 september, 2017

    hoppas nu att transport gör ett bra jobb! transport har inte gjort det för oss taxichaufförer på länge! görs inte det så riskerar facket att medlemmar de fortfarande har kvar kommer lämna och vad finns då för taxisidan inom transport? bra för arbetsgivaren? nej inte ens det är det.. det krävs gott och ont för att få förbättringar! är ingen med i facket för att de ändå inte gör vad de ska för sina medlemmar så blir det enbart bidragare inom yrket och det vill ingen.. varken resenärerna som åker taxin eller arbetsgivarna som får bidraget!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flygteknikerna återstår innan Transport avslutar lönerörelsen

Flyg. Förra årets stora avtalsrörelse är inte över för Transports del. Flygteknikerna återstår och den här veckan sker nya överläggningar mellan fack och arbetsgivare.

Transportarbetarens logga

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transportarbetarens logga

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.