Färdtjänstförare Keolis Jönköping.
Close
Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill ha ett eget avtal – och månadslön. Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard syns längst till höger.
Close
AVTALSRÖRELSEN

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

De bägge Smålandförarna på Keolis i Jönköping har i snart tio år kämpat för att få till ett separat avtal, skilt från taxiförarnas. Kravet upprepades i en motion från Jönköpingsavdelningen vid Transports kongress i juni i år.

Efter månader av förhandlingar skrev Transport och motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, sent i fredags eftermiddag på den nya treåriga uppgörelsen. Den innebär fortfarande att taxi- och färdtjäntsförare inordnas i ett gemensamt kollektivavtal. Genombrottet är dock att chaufförer som kör enbart färdtjänst, sjukresor och andra samhällsbetalda resor ska få fast månadslön.

Nyordningen kommer inte genast utan införs den 1 december 2017 och gäller bara för kommunala upphandlingar som påbörjats efter det datumet. Tanken är alltså att successivt fasa in färdjänstchaufförer, med avtal, till fast månadslön. I stället för procentlön på inkört belopp som gäller för många taxiförare.

Avtalet är komplicerat och Transports avdelningar ska nu sätta sig in i detaljerna.

– Vi behöver mer kött på benen, säger Jens Östergaard.

Hos hans och Sven-Åke Österbergs arbetsgivare Keolis löper det nuvarande avtalet ända fram till 2020. Många andra chaufförer kommer också att få vänta i flera år på fasta månadslöner, påpekar chaufförerna.

– Den eftersläpningen är en svaghet.

Men Östergaard och Österberg tillägger:

– Det här är ändå ett led i processen mot ett eget färdtjänstavtal, som stötts och blötts i så många år nu. Chaufförer som kör färdtjänst gör ett helt annat jobb än taxiförare och kraven på kompetens ökar hela tiden.

Sven-Åke Österberg sitter med i Transports arbetsgrupp som under året arbetat med att lösa frågetecknen kring hur ett särskilt färdtjänstavtal skulle kunna utformas.

– Fast månadslön är ett delmål, men huvudmålet måste fortfarande vara ett eget avtal.

Är ni otåliga?

– Vi har ju väntat i snart tio år så vi är väldigt tåliga, svarar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg med ett samfällt skratt. Vi räknar med att processen fortsätter och att vi får ett färdtjänstavtal vid förhandlingarna om tre år.

– Hos oss har många bra chaufförer slutat och hela branschen är i kris. Det går inte att blunda för problemen längre. Vi måste få ordning på löner och villkor om vi ska kunna behålla kompetent personal.

I dag tvingas många förare av samhällsbetalda resor jobba för så låga löner som 18 800 kronor. Det nya avtalet innebär att chaufförer med minst två år i yrket ska få minst 23 239 kronor i fast månadslön när nya upphandlingar görs.

– Egentligen är det ingen rimlig lön för det arbete vi gör, men det är ändå ett bra första led, kommenterar Östergaard och Österberg.

De skulle gärna se en längre lönestege, med gradvis höjning av lönen under förslagsvis sex år och en rejäl översyn av ob-tilläggen för storhelger som bland annat midsommar och nyår.

– Hela den här processen går väldigt, väldigt långsamt. Ändå handlar det inte bara om oss som kör färdtjänst utan om alla vi kör. Frågan är om det ska behöva bli fullständig kris innan villkoren förbättras inom samhällsbetalda resor, undrar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Insänt-logga till webben

”Transport tar steg i rätt riktning”

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

reklamblad

Garantilön viktigaste avtalsfrågan för reklamutdelarna

Reklamutdelare. Oskäligt låg lön är vardag i ett av Transports minsta avtal. Reklamutdelarnas egen ombudsman står för beskrivningen.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.