Färdtjänstförare Keolis Jönköping.
Close
Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill ha ett eget avtal – och månadslön. Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard syns längst till höger.
Close
AVTALSRÖRELSEN

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

De bägge Smålandförarna på Keolis i Jönköping har i snart tio år kämpat för att få till ett separat avtal, skilt från taxiförarnas. Kravet upprepades i en motion från Jönköpingsavdelningen vid Transports kongress i juni i år.

Efter månader av förhandlingar skrev Transport och motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, sent i fredags eftermiddag på den nya treåriga uppgörelsen. Den innebär fortfarande att taxi- och färdtjäntsförare inordnas i ett gemensamt kollektivavtal. Genombrottet är dock att chaufförer som kör enbart färdtjänst, sjukresor och andra samhällsbetalda resor ska få fast månadslön.

Nyordningen kommer inte genast utan införs den 1 december 2017 och gäller bara för kommunala upphandlingar som påbörjats efter det datumet. Tanken är alltså att successivt fasa in färdjänstchaufförer, med avtal, till fast månadslön. I stället för procentlön på inkört belopp som gäller för många taxiförare.

Avtalet är komplicerat och Transports avdelningar ska nu sätta sig in i detaljerna.

– Vi behöver mer kött på benen, säger Jens Östergaard.

Hos hans och Sven-Åke Österbergs arbetsgivare Keolis löper det nuvarande avtalet ända fram till 2020. Många andra chaufförer kommer också att få vänta i flera år på fasta månadslöner, påpekar chaufförerna.

– Den eftersläpningen är en svaghet.

Men Östergaard och Österberg tillägger:

– Det här är ändå ett led i processen mot ett eget färdtjänstavtal, som stötts och blötts i så många år nu. Chaufförer som kör färdtjänst gör ett helt annat jobb än taxiförare och kraven på kompetens ökar hela tiden.

Sven-Åke Österberg sitter med i Transports arbetsgrupp som under året arbetat med att lösa frågetecknen kring hur ett särskilt färdtjänstavtal skulle kunna utformas.

– Fast månadslön är ett delmål, men huvudmålet måste fortfarande vara ett eget avtal.

Är ni otåliga?

– Vi har ju väntat i snart tio år så vi är väldigt tåliga, svarar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg med ett samfällt skratt. Vi räknar med att processen fortsätter och att vi får ett färdtjänstavtal vid förhandlingarna om tre år.

– Hos oss har många bra chaufförer slutat och hela branschen är i kris. Det går inte att blunda för problemen längre. Vi måste få ordning på löner och villkor om vi ska kunna behålla kompetent personal.

I dag tvingas många förare av samhällsbetalda resor jobba för så låga löner som 18 800 kronor. Det nya avtalet innebär att chaufförer med minst två år i yrket ska få minst 23 239 kronor i fast månadslön när nya upphandlingar görs.

– Egentligen är det ingen rimlig lön för det arbete vi gör, men det är ändå ett bra första led, kommenterar Östergaard och Österberg.

De skulle gärna se en längre lönestege, med gradvis höjning av lönen under förslagsvis sex år och en rejäl översyn av ob-tilläggen för storhelger som bland annat midsommar och nyår.

– Hela den här processen går väldigt, väldigt långsamt. Ändå handlar det inte bara om oss som kör färdtjänst utan om alla vi kör. Frågan är om det ska behöva bli fullständig kris innan villkoren förbättras inom samhällsbetalda resor, undrar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flygteknikerna återstår innan Transport avslutar lönerörelsen

Flyg. Förra årets stora avtalsrörelse är inte över för Transports del. Flygteknikerna återstår och den här veckan sker nya överläggningar mellan fack och arbetsgivare.

Transportarbetarens logga

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transportarbetarens logga

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.