DEBATT.

Ett starkt fackförbund kräver starka lokalorganisationer

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Under mina 25 år som medlem och förtroendevald i Transport har jag upplevt mycket. Jag har sett förbundet utvecklas och är glad att jag fått vara en del av den utvecklingen, från mitt uppdrag som lokalt skyddsombud till min nuvarande roll som organisationssekreterare i förbundet. Men jag har också sett hur vi under åren med en borgerlig regering tappade medlemmar och försvagades.

Under alla år har jag varit involverad i avtalsförhandlingarna, först som ombud på avtalskonferenser, ledamot i delegation och senare som lokal och central ombudsman. Där har jag upplevt hur klimatet mellan parterna långsamt har förändrats, hur förhandlingar gått från att hitta lösningar till att bli juridik. Företag ifrågasätter och undviker i allt större utsträckning att teckna kollektivavtal.

Därför är jag stolt över vad vi har åstadkommit de senaste fem åren på förbundskontoret. För det var när det var som allra tuffast vi hade modet att satsa djärvt. När vi på kongressen 2012 enades kring att aldrig mer ta organisationen och det politiska stödet för givet. Då sa vi till varandra, att det finns ingen uppgift i vårt förbund som är viktigare än att organisera. Det är styrkan i det lokala arbetet och hela förutsättningen för att vi ska lyckas teckna starka kollektivavtal.

Men än finns det mycket mer att göra. Det är därför jag ställer upp som kandidat till ledningen. För vi måste orka fortsätta med det förnyelsearbete som den förra kongressen ställde sig bakom. Och då måste vi fortsätta vara modiga, våga satsa på personer och metoder som gör skillnad. I detta arbete behöver vi ett enat förbund. Endast då orkar vi fortsätta utveckla vår demokratiska organisation, flytta makten från det centrala till det lokala och vara en facklig-politisk röst att räkna med.

Ett starkt fackförbund kräver starka lokalorganisationer, vi ska alltid finnas där våra medlemmar finns. Detta är garanten för vårt viktigaste uppdrag – att säkra kollektivavtal och därmed se till att våra medlemmar får schysta villkor. Därför har vi de senaste åren satsat mer på det lokala och minskat de centrala resurserna.

Vi har under den gångna kongressperioden byggt upp en studieorganisation som nu mer än någonsin tidigare bärs av lokala engagerade kursledare, det har varit nödvändigt för att klara den fördubbling av deltagare vi fick när vi började arbeta mer långsiktigt och strukturerat med rekrytering av medlemmar till våra fackliga studier.

Den verksamheten är något av det viktigaste vi har. Den dag vi glömmer bort det minskar vi det fackliga medlemskapets värde och vår organisations styrka.

Just nu utmanas vår organisation och många av våra medlemmar av en globaliserad arbetsmarknad. Låga löner och usla villkor skapar oacceptabla villkor och ny teknik skapar enkla verktyg för olika typer av förmedlingstjänster. I jakten på sänkta lönekostnader skapar billig teknik och utsatta arbetstagare en ny växande grupp – egenanställda. Det är just därför kampen för de som tjänar 39 kronor i timmen som cykelbud är principiellt viktig. För det som i dag tillåts ske i taxi- eller matbudsbranschen kommer sprida sig som en löpeld till resten av arbetsmarknaden om vi inte reagerar nu. Vi måste försvara den svenska modellen.

Vi befinner oss i en tid där vi kommer att behöva agera mer fackligt-politiskt än tidigare för att stärka spelreglerna på arbetsmarknaden, så parterna kan fortsätta ta ansvar för lönebildning och att skapa en arbetsmarknad där avtal och fredsplikt går hand i hand. När arbetsgivarnas metoder förändras behöver även våra metoder förändras. Vi måste inse att det inte finns ett recept för lyckad organisering utan vi behöver hitta nya sätt att organisera oss på. Endast då kan vi vara relevanta för alla potentiella transportarbetare och sätta press på arbetsgivare som försöker kringgå den svenska modellen.

Att ta tillvara på den enorma kompetens som i dag finns i förbundet – och arbeta tillsammans för att möta våra branschers olika utmaningar – är förutsättningen för att vi ska lyckas. Jag är övertygad om att Transport kommer fortsätta vara en stark röst på arbetsmarknaden. Om vi vågar blanda erfarenhet med fortsatt förnyelse – om vi klarar av att ena förbundet. Lyckas vi med det är jag övertygad om att fler medlemmar kommer att ansluta sig till oss och försäkra att vi står upp för det fackliga löftet även i framtiden.

Jag är beredd att ta ansvar och arbeta stenhårt i ledningen för att detta ska bli verklighet. Det är därför jag ställer upp i valet till ledningen på denna kongress.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.