DEBATT.

Ett starkt fackförbund kräver starka lokalorganisationer

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Under mina 25 år som medlem och förtroendevald i Transport har jag upplevt mycket. Jag har sett förbundet utvecklas och är glad att jag fått vara en del av den utvecklingen, från mitt uppdrag som lokalt skyddsombud till min nuvarande roll som organisationssekreterare i förbundet. Men jag har också sett hur vi under åren med en borgerlig regering tappade medlemmar och försvagades.

Under alla år har jag varit involverad i avtalsförhandlingarna, först som ombud på avtalskonferenser, ledamot i delegation och senare som lokal och central ombudsman. Där har jag upplevt hur klimatet mellan parterna långsamt har förändrats, hur förhandlingar gått från att hitta lösningar till att bli juridik. Företag ifrågasätter och undviker i allt större utsträckning att teckna kollektivavtal.

Därför är jag stolt över vad vi har åstadkommit de senaste fem åren på förbundskontoret. För det var när det var som allra tuffast vi hade modet att satsa djärvt. När vi på kongressen 2012 enades kring att aldrig mer ta organisationen och det politiska stödet för givet. Då sa vi till varandra, att det finns ingen uppgift i vårt förbund som är viktigare än att organisera. Det är styrkan i det lokala arbetet och hela förutsättningen för att vi ska lyckas teckna starka kollektivavtal.

Men än finns det mycket mer att göra. Det är därför jag ställer upp som kandidat till ledningen. För vi måste orka fortsätta med det förnyelsearbete som den förra kongressen ställde sig bakom. Och då måste vi fortsätta vara modiga, våga satsa på personer och metoder som gör skillnad. I detta arbete behöver vi ett enat förbund. Endast då orkar vi fortsätta utveckla vår demokratiska organisation, flytta makten från det centrala till det lokala och vara en facklig-politisk röst att räkna med.

Ett starkt fackförbund kräver starka lokalorganisationer, vi ska alltid finnas där våra medlemmar finns. Detta är garanten för vårt viktigaste uppdrag – att säkra kollektivavtal och därmed se till att våra medlemmar får schysta villkor. Därför har vi de senaste åren satsat mer på det lokala och minskat de centrala resurserna.

Vi har under den gångna kongressperioden byggt upp en studieorganisation som nu mer än någonsin tidigare bärs av lokala engagerade kursledare, det har varit nödvändigt för att klara den fördubbling av deltagare vi fick när vi började arbeta mer långsiktigt och strukturerat med rekrytering av medlemmar till våra fackliga studier.

Den verksamheten är något av det viktigaste vi har. Den dag vi glömmer bort det minskar vi det fackliga medlemskapets värde och vår organisations styrka.

Just nu utmanas vår organisation och många av våra medlemmar av en globaliserad arbetsmarknad. Låga löner och usla villkor skapar oacceptabla villkor och ny teknik skapar enkla verktyg för olika typer av förmedlingstjänster. I jakten på sänkta lönekostnader skapar billig teknik och utsatta arbetstagare en ny växande grupp – egenanställda. Det är just därför kampen för de som tjänar 39 kronor i timmen som cykelbud är principiellt viktig. För det som i dag tillåts ske i taxi- eller matbudsbranschen kommer sprida sig som en löpeld till resten av arbetsmarknaden om vi inte reagerar nu. Vi måste försvara den svenska modellen.

Vi befinner oss i en tid där vi kommer att behöva agera mer fackligt-politiskt än tidigare för att stärka spelreglerna på arbetsmarknaden, så parterna kan fortsätta ta ansvar för lönebildning och att skapa en arbetsmarknad där avtal och fredsplikt går hand i hand. När arbetsgivarnas metoder förändras behöver även våra metoder förändras. Vi måste inse att det inte finns ett recept för lyckad organisering utan vi behöver hitta nya sätt att organisera oss på. Endast då kan vi vara relevanta för alla potentiella transportarbetare och sätta press på arbetsgivare som försöker kringgå den svenska modellen.

Att ta tillvara på den enorma kompetens som i dag finns i förbundet – och arbeta tillsammans för att möta våra branschers olika utmaningar – är förutsättningen för att vi ska lyckas. Jag är övertygad om att Transport kommer fortsätta vara en stark röst på arbetsmarknaden. Om vi vågar blanda erfarenhet med fortsatt förnyelse – om vi klarar av att ena förbundet. Lyckas vi med det är jag övertygad om att fler medlemmar kommer att ansluta sig till oss och försäkra att vi står upp för det fackliga löftet även i framtiden.

Jag är beredd att ta ansvar och arbeta stenhårt i ledningen för att detta ska bli verklighet. Det är därför jag ställer upp i valet till ledningen på denna kongress.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Transportarbetarens logga

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.