DEBATT.

Ett starkt fackförbund kräver starka lokalorganisationer

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Under mina 25 år som medlem och förtroendevald i Transport har jag upplevt mycket. Jag har sett förbundet utvecklas och är glad att jag fått vara en del av den utvecklingen, från mitt uppdrag som lokalt skyddsombud till min nuvarande roll som organisationssekreterare i förbundet. Men jag har också sett hur vi under åren med en borgerlig regering tappade medlemmar och försvagades.

Under alla år har jag varit involverad i avtalsförhandlingarna, först som ombud på avtalskonferenser, ledamot i delegation och senare som lokal och central ombudsman. Där har jag upplevt hur klimatet mellan parterna långsamt har förändrats, hur förhandlingar gått från att hitta lösningar till att bli juridik. Företag ifrågasätter och undviker i allt större utsträckning att teckna kollektivavtal.

Därför är jag stolt över vad vi har åstadkommit de senaste fem åren på förbundskontoret. För det var när det var som allra tuffast vi hade modet att satsa djärvt. När vi på kongressen 2012 enades kring att aldrig mer ta organisationen och det politiska stödet för givet. Då sa vi till varandra, att det finns ingen uppgift i vårt förbund som är viktigare än att organisera. Det är styrkan i det lokala arbetet och hela förutsättningen för att vi ska lyckas teckna starka kollektivavtal.

Men än finns det mycket mer att göra. Det är därför jag ställer upp som kandidat till ledningen. För vi måste orka fortsätta med det förnyelsearbete som den förra kongressen ställde sig bakom. Och då måste vi fortsätta vara modiga, våga satsa på personer och metoder som gör skillnad. I detta arbete behöver vi ett enat förbund. Endast då orkar vi fortsätta utveckla vår demokratiska organisation, flytta makten från det centrala till det lokala och vara en facklig-politisk röst att räkna med.

Ett starkt fackförbund kräver starka lokalorganisationer, vi ska alltid finnas där våra medlemmar finns. Detta är garanten för vårt viktigaste uppdrag – att säkra kollektivavtal och därmed se till att våra medlemmar får schysta villkor. Därför har vi de senaste åren satsat mer på det lokala och minskat de centrala resurserna.

Vi har under den gångna kongressperioden byggt upp en studieorganisation som nu mer än någonsin tidigare bärs av lokala engagerade kursledare, det har varit nödvändigt för att klara den fördubbling av deltagare vi fick när vi började arbeta mer långsiktigt och strukturerat med rekrytering av medlemmar till våra fackliga studier.

Den verksamheten är något av det viktigaste vi har. Den dag vi glömmer bort det minskar vi det fackliga medlemskapets värde och vår organisations styrka.

Just nu utmanas vår organisation och många av våra medlemmar av en globaliserad arbetsmarknad. Låga löner och usla villkor skapar oacceptabla villkor och ny teknik skapar enkla verktyg för olika typer av förmedlingstjänster. I jakten på sänkta lönekostnader skapar billig teknik och utsatta arbetstagare en ny växande grupp – egenanställda. Det är just därför kampen för de som tjänar 39 kronor i timmen som cykelbud är principiellt viktig. För det som i dag tillåts ske i taxi- eller matbudsbranschen kommer sprida sig som en löpeld till resten av arbetsmarknaden om vi inte reagerar nu. Vi måste försvara den svenska modellen.

Vi befinner oss i en tid där vi kommer att behöva agera mer fackligt-politiskt än tidigare för att stärka spelreglerna på arbetsmarknaden, så parterna kan fortsätta ta ansvar för lönebildning och att skapa en arbetsmarknad där avtal och fredsplikt går hand i hand. När arbetsgivarnas metoder förändras behöver även våra metoder förändras. Vi måste inse att det inte finns ett recept för lyckad organisering utan vi behöver hitta nya sätt att organisera oss på. Endast då kan vi vara relevanta för alla potentiella transportarbetare och sätta press på arbetsgivare som försöker kringgå den svenska modellen.

Att ta tillvara på den enorma kompetens som i dag finns i förbundet – och arbeta tillsammans för att möta våra branschers olika utmaningar – är förutsättningen för att vi ska lyckas. Jag är övertygad om att Transport kommer fortsätta vara en stark röst på arbetsmarknaden. Om vi vågar blanda erfarenhet med fortsatt förnyelse – om vi klarar av att ena förbundet. Lyckas vi med det är jag övertygad om att fler medlemmar kommer att ansluta sig till oss och försäkra att vi står upp för det fackliga löftet även i framtiden.

Jag är beredd att ta ansvar och arbeta stenhårt i ledningen för att detta ska bli verklighet. Det är därför jag ställer upp i valet till ledningen på denna kongress.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Tommy Wreeth

Tommy Wreeth förvånad över Kommunals avhopp

Avtalsrörelsen. LO:s största fackförbund, Kommunal, hoppar av från samordnade löneförhandlingar i nästa års stora avtalsrörelse. Transport förbundsordförande Tommy Wreeth är förvånad. – Inte över själva avhoppet, utan mest över tidpunkten. Utspelet kom ju redan innan LO beslutat om vilka principer som ska gälla vid en samordning, säger han.

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.