SM i krankörning på lastbilsmässan i Jönköping.
Close
SM i krankörning ställde höga krav på träffsäkerhet. I hytten på den här bilden sitter kranföraren Lars Andersson från Bengtsfors.
Close

Ett lyft i mästarklass

Trä en elstolpe genom ett bildäck utan att nudda. Stapla reglar och däck utan att de välter. Så fort som möjligt. I helgen var det SM i krankörning på Elmia lastbil. Henrik Liljegren från Tuna kammade hem segern – för tredje gången.

Den som var på lastbilsmässan i Jönköping förra veckan kanske såg en elstolpe åka upp och ner och fram och tillbaks i luften. Det var helt i sin ordning – SM i krankörning pågick större delen av lördagen.

Tävlande skulle lyfta upp stolpen och trä den genom ett däck utan att nudda kanterna. För varje streck på stolpen som gick igenom nålsögat blev det tio sekunders avdrag från den tid det verkligen tog. Sedan samma sak en gång till, fast nu genom ett mindre däck.

Nästa och sista tävlingsmomentet: Stapla reglar på en hög och ovanpå den lägga fyra däck på varandra – och få dem att ligga kvar. För varje däck – räknat från däck nummer två – plockade den som lyckades få allt att ligga kvar hem tio sekunders avdrag.

Henrik Liljegren från Tuna utanför Vimmerby gjorde allt på kortast tid och kammade hem SM-segern – för tredje gången. Tid: 4:08 minuter.

– Det känns bra, säger Henrik Liljegren. Det var ju det som var målet. Första gången jag vann var 2010. 2012 försökte jag försvara titeln men kom tvåa. 2014 vann jag – och nu vann jag igen.

Borde det här inte vara ett argument för att höja lönen?

– Haha, jo det borde ju vara det. Det har jag inte pratat om.

Tänker du försvara titeln nästa gång?

– Ja det är väl tanken! Det är en rolig grej. Och det handlar om taktik där uppe i hytten, det är mycket att titta och fundera på. Man kan klara banan på många olika sätt.

På delad andra plats kom Andreas Olsson från Herrljunga och Henrik Liabäck från Mullsjö med 4:48 minuter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Avtalsrörelsen

Avtal klara för flyganställda

Flyg. Lönerna är klara för Transports lastare, mekaniker och fraktpersonal inom flyget. Uppgörelserna tecknades under onsdagen och ger 6,5 procent i lönelyft på tre år. Om en månad startar förhandlingarna för flygteknikerna.

Chaufförer får böta för veckovila i hytten

Åkeri. Två ukrainska chaufförer tog sin långa veckovila i hytten. Helsingborgs tingsrätt dömde dem för brott mot kör- och vilotiderna. Straffet är 4 000 kronor i böter.

Sopkonflikten i Stockholm

Transport i AD: Sopkonflikten var inte en olovlig strejk

Renhållning. Det var ingen vild strejk när ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Miljöarbetarna blev i själva verket avskedade. Det hävdar Transport, som på måndagsmorgon mötte arbetsgivarna i Arbetsdomstolen för så kallad muntlig förberedelse.

Shahab Enferadi (mitten) hade med sig Thomas Grundell och Kjell Ståhl från Transports Västeråsavdelning till tingsrätten.

Åkaren uteblev från rättegången

Rättstvist. I april stämdes chauffören Shahab Enferadi på 336 000 kronor i skadestånd för att han inte jobbade under uppsägningstiden på Wermdö flistransporter. Den 7 september skulle parterna mötas i tingsrätten. Men arbetsgivaren dök aldrig upp.