SM i krankörning på lastbilsmässan i Jönköping.
Close
SM i krankörning ställde höga krav på träffsäkerhet. I hytten på den här bilden sitter kranföraren Lars Andersson från Bengtsfors.
Close

Ett lyft i mästarklass

Trä en elstolpe genom ett bildäck utan att nudda. Stapla reglar och däck utan att de välter. Så fort som möjligt. I helgen var det SM i krankörning på Elmia lastbil. Henrik Liljegren från Tuna kammade hem segern – för tredje gången.

Den som var på lastbilsmässan i Jönköping förra veckan kanske såg en elstolpe åka upp och ner och fram och tillbaks i luften. Det var helt i sin ordning – SM i krankörning pågick större delen av lördagen.

Tävlande skulle lyfta upp stolpen och trä den genom ett däck utan att nudda kanterna. För varje streck på stolpen som gick igenom nålsögat blev det tio sekunders avdrag från den tid det verkligen tog. Sedan samma sak en gång till, fast nu genom ett mindre däck.

Nästa och sista tävlingsmomentet: Stapla reglar på en hög och ovanpå den lägga fyra däck på varandra – och få dem att ligga kvar. För varje däck – räknat från däck nummer två – plockade den som lyckades få allt att ligga kvar hem tio sekunders avdrag.

Henrik Liljegren från Tuna utanför Vimmerby gjorde allt på kortast tid och kammade hem SM-segern – för tredje gången. Tid: 4:08 minuter.

– Det känns bra, säger Henrik Liljegren. Det var ju det som var målet. Första gången jag vann var 2010. 2012 försökte jag försvara titeln men kom tvåa. 2014 vann jag – och nu vann jag igen.

Borde det här inte vara ett argument för att höja lönen?

– Haha, jo det borde ju vara det. Det har jag inte pratat om.

Tänker du försvara titeln nästa gång?

– Ja det är väl tanken! Det är en rolig grej. Och det handlar om taktik där uppe i hytten, det är mycket att titta och fundera på. Man kan klara banan på många olika sätt.

På delad andra plats kom Andreas Olsson från Herrljunga och Henrik Liabäck från Mullsjö med 4:48 minuter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.