Ledare

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

När jag skriver det här är det oklart hur det går för miljöarbetarna och Reno Norden. Konkurs? Försäljning? Överlever företaget och backar en bit och sopgubbarna går tillbaka, trots allt?

Transport och renhållarna skickade faktiskt över en trevare till Reno Norden i slutet av juli: Vi börjar jobba igen och vi gör nyckelinventeringen. Men vi vill behålla våra löner och vårt lönesystem.

Jag har följt sopgubbarnas strid i Stockholm i 20 år. Det är så länge ­– minst –­ de slagits för trygga anställningar och för att inte få försämrade lönevillkor var gång staden upphandlar avfallshämtningen.

Vad som än händer kommer jag aldrig att glömma sopgubbarna. Inte er kamp, er sammanhållning. Inte den gången ni stormade förbundskontoret efter att Transport tecknat ett löneavtal ni inte gillade.

Jag kommer heller inte att glömma morgonen den 12 juli 2017.

Ni står på en grusplan i Älvsjö. Ni, sopgubbarna på Reno Norden, har redan skrivit under era uppsägningar. De ligger klara att lämnas över till företaget, om det inte finns någon annan utväg.

Ni går av och an. Oroligt. Den stora frågan är hur kamraterna på företaget Liselotte Lööf ska göra. Lägger de också ner arbetet? Gör de gemensam sak med er även den här gången?

På grusplanen kommer motstridiga besked över telefonerna. Sopgubbarna på Liselotte Lööf har egentligen inget otalt med sitt företag. Nu pågår heta diskussioner bland de anställda.

Men så efter två timmars osäkerhet får ni beskedet: Vi kommer! Med sopbilarna!

Jubel och applåder. Efter knappt 20 minuter rullar den första sopbilen nedför avfartsrampen från Älvsjövägen, ner mot grusplanen. Sedan bil efter bil. Nya applåder. Knutna nävar i luften. En passerande busschaufför fattar vad som pågår och tutar i sympati. En två meter stor sopgubbe brister i gråt och tröstas av solbrända armar.

Jag hinner tänka att scenen är som i filmtrilogin Sagan om ringen. De flesta minns säkert sekvensen där trollkarlen Gandalf ridit iväg för att be Rohans ryttare om hjälp.

När det ser som mörkast ut i slaget mot Orcherna kommer så Gandalf nedför bergssluttningen. Åtföljd av tusentals ryttare som sekunderna senare plöjer in bland de överrumplade fotsoldaterna.

I sagan är slutet gott. Det är möjligt att Stockholms sopgubbar utkämpar sin sista strid nu. Förloras den blir det svårt att hitta någon vinnare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Olof:
    3 augusti, 2017

    Datumet står 20 juni.... Uppdatera tack!

  2. Stefan Gullberg:
    29 juli, 2017

    Mycket bra skrivet.

  3. Anders Nygren:
    29 juli, 2017

    Ja du Jan , det är lite så det är!! Vi känner nog att nog är nog! När ett företag som Reno kommer in och vinner upphandling med Stan,s (hjälp) entusiasm så svider det ordentligt! Jag har kört sopor i 10 år och har trivts väldigt bra med det, trots snöstormar , röda dagar. tutningar och skäll om att vi står i vägen för " jag skall ju till jobbet"???? Jag ÄR på mitt!! Grejen är att jag vill fortsätta, någon gång om året kommer Katarina J till jobbet (Liselotte Lööf) och talar om hur " fantastika" vi är som trots snökaos minusgrader och annat sköter vårt jobb med MINIMALT med reklamationer!! Sen när det är upphandlingsdax då kommer ett Norskt riskkapital bolag och vinner anbuden på lönesänkning och mycket ökad arbetsbelastning, verkligen något för Transport att bita i!!! Jag sover gott om nätterna över min insats. Hoppas ni oxå gör det!! Snälla missförstå mig inte, jag tyckte verkligen att det var en kanonartikel!! Med vänlig hälsning. Anders Nygren. LLAB

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kortare arbetstid och lägre lön vid företagskris

Krisstöd. Lågkonjunkturen är på ingång och regeringsfrågan är fortfarande olöst. Men utredaren står fast vid målet: Den 1 januari 2020 bör vi ha ett nytt svenskt system på plats, som går ut på att anställda tillfälligt går ner i arbetstid och lön vid ekonomisk kris.

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transportarbetarens logga

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.