Ledare

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

När jag skriver det här är det oklart hur det går för miljöarbetarna och Reno Norden. Konkurs? Försäljning? Överlever företaget och backar en bit och sopgubbarna går tillbaka, trots allt?

Transport och renhållarna skickade faktiskt över en trevare till Reno Norden i slutet av juli: Vi börjar jobba igen och vi gör nyckelinventeringen. Men vi vill behålla våra löner och vårt lönesystem.

Jag har följt sopgubbarnas strid i Stockholm i 20 år. Det är så länge ­– minst –­ de slagits för trygga anställningar och för att inte få försämrade lönevillkor var gång staden upphandlar avfallshämtningen.

Vad som än händer kommer jag aldrig att glömma sopgubbarna. Inte er kamp, er sammanhållning. Inte den gången ni stormade förbundskontoret efter att Transport tecknat ett löneavtal ni inte gillade.

Jag kommer heller inte att glömma morgonen den 12 juli 2017.

Ni står på en grusplan i Älvsjö. Ni, sopgubbarna på Reno Norden, har redan skrivit under era uppsägningar. De ligger klara att lämnas över till företaget, om det inte finns någon annan utväg.

Ni går av och an. Oroligt. Den stora frågan är hur kamraterna på företaget Liselotte Lööf ska göra. Lägger de också ner arbetet? Gör de gemensam sak med er även den här gången?

På grusplanen kommer motstridiga besked över telefonerna. Sopgubbarna på Liselotte Lööf har egentligen inget otalt med sitt företag. Nu pågår heta diskussioner bland de anställda.

Men så efter två timmars osäkerhet får ni beskedet: Vi kommer! Med sopbilarna!

Jubel och applåder. Efter knappt 20 minuter rullar den första sopbilen nedför avfartsrampen från Älvsjövägen, ner mot grusplanen. Sedan bil efter bil. Nya applåder. Knutna nävar i luften. En passerande busschaufför fattar vad som pågår och tutar i sympati. En två meter stor sopgubbe brister i gråt och tröstas av solbrända armar.

Jag hinner tänka att scenen är som i filmtrilogin Sagan om ringen. De flesta minns säkert sekvensen där trollkarlen Gandalf ridit iväg för att be Rohans ryttare om hjälp.

När det ser som mörkast ut i slaget mot Orcherna kommer så Gandalf nedför bergssluttningen. Åtföljd av tusentals ryttare som sekunderna senare plöjer in bland de överrumplade fotsoldaterna.

I sagan är slutet gott. Det är möjligt att Stockholms sopgubbar utkämpar sin sista strid nu. Förloras den blir det svårt att hitta någon vinnare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Olof:
    3 augusti, 2017

    Datumet står 20 juni.... Uppdatera tack!

  2. Stefan Gullberg:
    29 juli, 2017

    Mycket bra skrivet.

  3. Anders Nygren:
    29 juli, 2017

    Ja du Jan , det är lite så det är!! Vi känner nog att nog är nog! När ett företag som Reno kommer in och vinner upphandling med Stan,s (hjälp) entusiasm så svider det ordentligt! Jag har kört sopor i 10 år och har trivts väldigt bra med det, trots snöstormar , röda dagar. tutningar och skäll om att vi står i vägen för " jag skall ju till jobbet"???? Jag ÄR på mitt!! Grejen är att jag vill fortsätta, någon gång om året kommer Katarina J till jobbet (Liselotte Lööf) och talar om hur " fantastika" vi är som trots snökaos minusgrader och annat sköter vårt jobb med MINIMALT med reklamationer!! Sen när det är upphandlingsdax då kommer ett Norskt riskkapital bolag och vinner anbuden på lönesänkning och mycket ökad arbetsbelastning, verkligen något för Transport att bita i!!! Jag sover gott om nätterna över min insats. Hoppas ni oxå gör det!! Snälla missförstå mig inte, jag tyckte verkligen att det var en kanonartikel!! Med vänlig hälsning. Anders Nygren. LLAB

Lästips:

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.