Annons:
Ledare

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

När jag skriver det här är det oklart hur det går för miljöarbetarna och Reno Norden. Konkurs? Försäljning? Överlever företaget och backar en bit och sopgubbarna går tillbaka, trots allt?

Transport och renhållarna skickade faktiskt över en trevare till Reno Norden i slutet av juli: Vi börjar jobba igen och vi gör nyckelinventeringen. Men vi vill behålla våra löner och vårt lönesystem.

Jag har följt sopgubbarnas strid i Stockholm i 20 år. Det är så länge ­– minst –­ de slagits för trygga anställningar och för att inte få försämrade lönevillkor var gång staden upphandlar avfallshämtningen.

Vad som än händer kommer jag aldrig att glömma sopgubbarna. Inte er kamp, er sammanhållning. Inte den gången ni stormade förbundskontoret efter att Transport tecknat ett löneavtal ni inte gillade.

Jag kommer heller inte att glömma morgonen den 12 juli 2017.

Ni står på en grusplan i Älvsjö. Ni, sopgubbarna på Reno Norden, har redan skrivit under era uppsägningar. De ligger klara att lämnas över till företaget, om det inte finns någon annan utväg.

Ni går av och an. Oroligt. Den stora frågan är hur kamraterna på företaget Liselotte Lööf ska göra. Lägger de också ner arbetet? Gör de gemensam sak med er även den här gången?

På grusplanen kommer motstridiga besked över telefonerna. Sopgubbarna på Liselotte Lööf har egentligen inget otalt med sitt företag. Nu pågår heta diskussioner bland de anställda.

Men så efter två timmars osäkerhet får ni beskedet: Vi kommer! Med sopbilarna!

Jubel och applåder. Efter knappt 20 minuter rullar den första sopbilen nedför avfartsrampen från Älvsjövägen, ner mot grusplanen. Sedan bil efter bil. Nya applåder. Knutna nävar i luften. En passerande busschaufför fattar vad som pågår och tutar i sympati. En två meter stor sopgubbe brister i gråt och tröstas av solbrända armar.

Jag hinner tänka att scenen är som i filmtrilogin Sagan om ringen. De flesta minns säkert sekvensen där trollkarlen Gandalf ridit iväg för att be Rohans ryttare om hjälp.

När det ser som mörkast ut i slaget mot Orcherna kommer så Gandalf nedför bergssluttningen. Åtföljd av tusentals ryttare som sekunderna senare plöjer in bland de överrumplade fotsoldaterna.

I sagan är slutet gott. Det är möjligt att Stockholms sopgubbar utkämpar sin sista strid nu. Förloras den blir det svårt att hitta någon vinnare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Olof:
    3 augusti, 2017

    Datumet står 20 juni.... Uppdatera tack!

  2. Stefan Gullberg:
    29 juli, 2017

    Mycket bra skrivet.

  3. Anders Nygren:
    29 juli, 2017

    Ja du Jan , det är lite så det är!! Vi känner nog att nog är nog! När ett företag som Reno kommer in och vinner upphandling med Stan,s (hjälp) entusiasm så svider det ordentligt! Jag har kört sopor i 10 år och har trivts väldigt bra med det, trots snöstormar , röda dagar. tutningar och skäll om att vi står i vägen för " jag skall ju till jobbet"???? Jag ÄR på mitt!! Grejen är att jag vill fortsätta, någon gång om året kommer Katarina J till jobbet (Liselotte Lööf) och talar om hur " fantastika" vi är som trots snökaos minusgrader och annat sköter vårt jobb med MINIMALT med reklamationer!! Sen när det är upphandlingsdax då kommer ett Norskt riskkapital bolag och vinner anbuden på lönesänkning och mycket ökad arbetsbelastning, verkligen något för Transport att bita i!!! Jag sover gott om nätterna över min insats. Hoppas ni oxå gör det!! Snälla missförstå mig inte, jag tyckte verkligen att det var en kanonartikel!! Med vänlig hälsning. Anders Nygren. LLAB

Lästips:

Transportarbetarens logga

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Transportarbetarens logga

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.