Tommy Sjöman
Close
Tommy Sjöman är pensionerad lastbilschaufför. Han har träffat förarkollegor som är piskade att jobba vidare efter 65 år, fast de är utslitna.
Close

”Ett hån mot LO:s medlemmar …”

Pensioner. – Redan för 20 år sedan förstod jag att pensionen skulle bli skit. Lösningen blev att pensionsspara privat. Det gjorde att jag kunde lägga av vid 63,5 år. Men det är många chaufförer som är piskade att jobba vidare, fast de är utslitna.

Tommy Sjöman väljer själv platsen för bilden. Vid en papperskorg. Där tycker han att det brandgula kuvertet från Pensionsmyndigheten hör hemma.

Han tittar bort mot lastbilarna som står parkerade vid Björkängs rastplats intill E6. De flesta är utländska. Förarna kommer från länder som Polen, Litauen och Bulgarien och har ofta löner på 6 000–8 000 kronor. Plus traktamente i bästa fall

– Tänk om de chaufförerna insåg hur lite det kommer att få i pension, säger han. Samma sak gäller ju svenska förare. Många tycker att de har skapligt betalt när de jobbar. Men mycket är ju traktamente, det ger ingen pensionsrätt.

– Jag ska vara ärlig och säga som det är. Den utländska konkurrensen var ett tungt skäl till att jag la av i förtid. Jag jobbade på Molins åkeri. Det var bra. Kollektivavtal. Rätt ob och övertid, hela köret. Jag hade tänkt stanna till 65. Men situationen på vägarna fick mig att lessna.

Bra årsinkomst

Tommy Sjöman fyllde 65 år i februari. Då blir han ålderspensionär på riktigt. Han kommer från Örkelljunga, men flyttade till Varberg efter pensioneringen. Inne på vägkrogen plockar han fram pärmen där pensionsbeskeden sitter prydligt samlade.

Utan omsvep förklarar han att han hade en bra årsinkomst som chaufför. Sista åren kom han upp i omkring 440 000 per år, inklusive ob, övertid och en livränta efter en arbetsskada. Det motsvarar drygt 36 600 kronor i månaden i snitt.

När politikerna drev igenom pensionsreformen på 1990-talet förespeglade man väljarna en pension på 60 procent av lönen. Plus tjänstepension.

Tommy är född 1953 och i likhet med alla jämnåriga är han den sista årskullen som får en liten rest från det gamla ATP-systemet. Det mesta kommer i stället via den allmänna så kallade inkomstpensionen och den omdiskuterade premiepensionen, där löntagaren själv väljer förvaltare.

Totalt får Tommy Sjöman nu 14 950 kronor i månaden från staten. Efter skatt blir det 10 858 kronor. Till det kommer tjänstepension. Det är avstått löneutrymme. Pengar som facket och medlemmarna slagit sig till vid förhandlingsbordet.

Välja hur länge

Den som går i pension kan välja under hur lång tid tjänstepensionen ska ticka ut. Tommy har valt tio år. Det ger ett extra tillskott på nästan 5 000 kronor i månaden, efter skatt.

Efter 45 års arbete ska Tommy Sjöman alltså leva på lite mer än 15 800 kronor. Netto.

– Det blir tufft, säger han. Ja, det hade blivit svårt redan nu. Därför började jag pensionsspara själv. Jag fick ihop drygt 300 000 kronor. Det ger ett bra extra tillskott i fem år.

Tommy Sjöman jobbade fackligt i Transport i många år, i Helsingborgs

avdelningen. Han skräder inte orden:

– De kommande fem åren får jag ut över 19 000 kronor i handen. Jag ska inte gnälla, jag har sörjt för mig. Men jag har mött många medlemmar som inte brytt sig. Som blivit förtvivlade när de fattar hur lite pengar det blir i pension.

– Ja, du vet ju själv hur åkeribranschen ser ut. Jag känner till förare som haft mer i traktamente än lön. Folk som varit glada över att få köra lastbil, och inte funderat så mycket. Nu är de piskade att fortsätta jobba efter 65.

Tjänstepensionen

En viktig pusselbit i Tommys ekonomi är alltså tjänstepensionen. Men den förutsätter att det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. En växande andel av Transports medlemmar jobbar på företag utan kollektivavtal. De går miste om flera viktiga försäkringar, men framför allt uteblir tjänstepensionen.

Tommy Sjömans blick smalnar:

– Det är för jävligt som det har blivit. Företag struntar i att teckna avtal. Och all den här valfriheten. Jag är inte glad över den. Jag vill inte välja fondbolag för min premiepension. Inte elbolag, inte skola till ungarna. Varför ska fondbolag tjäna pengar på min pension? Varför ska inte alla skolor vara bra?

– Pensionssystemet måste göras om! En rimlig nivå vore 80 procent av lönen. En bra start kunde vara att sänka skatten på pensioner.

Politikerna har gått ut hårt med en annan lösning. Höjd pensionsålder och att folk ska jobba till 67 år, helst 69.

”Ett hån”

– Det är ett hån mot LO:s medlemmar, mullrar Tommy Sjöman. Tänk på folk som slitit i gjuterier, i vården eller chaufförer som lossat oljefat för hand eller dragit pallvagnar med 1 000 kilo gods. Många är slut i händer och armar. Det är ruttet att de här människorna ska straffas med lägre pension.

– Ska pensionsåldern höjas måste politikerna göra skillnad på arbetare och kontorsfolk. Det finns säkert tjänstemän som kan fortsätta till 70–75 år. Men jag tror faktiskt inte att samhället vill se en massa lastbilar på vägarna som rattas av 75-åringar som knappt kan vrida på huvudet.

Vilka råd vill du ge Transports medlemmar som fortfarande yrkesarbetar?

– Gå med i facket! Jag fick ut 400 000 kronor på ett bräde efter en arbetsskada. Det hade jag aldrig klarat själv. Se också till att jobba där det finns kollektivavtal.

– Och engagera dig i pensionen, även om det låter tråkigt. Då vet du vad som väntar. Tänk på att traktamente inte ger någon pension. Har du möjlighet, sätt undan lite pengar. Som mest betalade jag in 12 000 kronor om året till min egen pensionsförsäkring.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nils-Erik Linde:
    30 mars, 2018

    Det är synd att det inte är mer som gjort som Jan.Det har visat sig att pension uppgörelsen var och är en stor bluff.Den stora faran nu är alla fonder som inte har rent mjöl i påsen.Tro inte när dom lovar .Prata med en som kan det facket är bra.

Lästips:

Kameraövervakning

Kameraövervakad på jobbet?

Snabbkoll. Ett hot mot din integritet? Eller säkerheten som bevisar att du har gjort rätt? Kameraövervakning på jobbet är en balansgång. I sommar kommer en ny lag – som ger chefen rätt att sätta upp en kamera utan att fråga Datainspektionen om lov.

Det är lönedumpning

Insändare. Alla chaufförer som kör buss och annan tung transport! Nu är det dags att agera: Vi kan inte längre gå med på att förlora 4,5 procent i inbetald tjänstepension från det att vi passerar 65 års ålder.

Unikt krångligt

Pensioner. Den svenska pensionsskutan är antagligen unik. Unikt svårnavigerad. Extra krångligt är det att försöka begripa hur man som pensionär på undre däck bäst ska göra för att dryga ut en mager pension.

Prylrensning

Äter dina prylar upp dig?

Kultur. Känner du som jag ibland att dina prylar äter dig? Att allt ska tas om hand och ingen tid finns för dig och dina närmaste. Paret Elisabeth Byström och Johan Ernfors har skrivit boken Prylbanta om hur du frigör tid, pengar och mår bättre.

Gästarbetare utnyttjas
Illustration Migrantarbetare av Gustaf Öhrnell

I klorna på chefen

Migrantarbetare. Vi får inte tag i arbetskraft, säger arbetsgivarna. Ni dumpar lönerna, svarar LO. En statlig myndighet konstaterar att gästarbetare utnyttjas och i vissa fall tvingas betala för att få jobb.

"Sami"

90 000 kronor för jobb i Sverige?

Pressad på pengar. En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.

Gulf-macken i Gävle

Skrupelfri mackägare blåste flera på lönen

Lurade på lön. En mackägare i Gävle satte i system att lura migrantarbetare på lön. En kvinna från Balkan fick jobb, trots att hon saknade arbetstillstånd. När hon kopplade in Transport och krävde sin lön kontrade arbetsgivaren med att sparka henne. För att hon jobbade illegalt i Sverige.

Val 2018
Riksdagspartiernas loggor

Vad vill partierna?

Partienkät. Det här tycker riksdagspartierna om cabotage, strejkrätt, utbildning för bevakningspersonal och arbetstidsförkortning.

Niklas Strand och Madeleine Amberman

Transportare i politiken

Valbara. Från norr till söder finns Transportmedlemmar som kandiderar till kommuner, landsting och riksdag. Vi har träffat två, Niklas Strand (V) och Madeleine Amberman (S).

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Sommarläsning
John Antonsson

Togaparty, revolvrar och detektiver

Kultur. Ingen sommar utan en perfekt westernrökare. Transportarbetarens John Antonsson hjälper dig att hitta de billiga loppisböckerna som funkar under semestern.

Karl Rydell

En dag i sadeln

Cykelbud. Lastbilar och jumbojet. Jätteföretaget DHL förknippas mest med tunga fordon. Men nu satsar de på Karl Rydell och hans cyklistkollegor.

Snabbkoll: 5 tips inför semestern

5 tips inför semestern

Snabbkoll. Vill chefen avbryta semestern? Eller har du det svettigt varmt? Många frågor dyker upp på sommaren och då gäller det att ha koll på vilka rättigheter och skyldigheter arbetsgivare och arbetstagare har.

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.