Drottninggatan april 2017, collage

Ett halvår efter terrordådet

Bevakning. Ordningsvakter, väktare, värdetransportörer, p-vakter … Bevaknings­personalen hamnade i frontlinjen vid terror­attentatet på Drottning­­gatan. Hur mår de i dag? Och hur har bolagen följt upp attacken?

Ahmed Alhadi
”Jag hoppas att det inte ska hända igen, men jag tror det kommer fler attacker”, säger Ahmed Alhadi.  Foto: Justina Öster

Gud skyddade honom på Drottninggatan. Eller också var det ödet. Värdetransportören Ahmed Alhadi är egentligen inte religiös, säger han när vi träffas hemma i hans lägenhet. Men han tror det var någonting eller någon som skyddade honom.

– Jag är jätteglad att jag fortsätter mitt liv. Det är helt fantastiskt!

Ahmed ler. Han mår bra och jobbar som vanligt, fick stödsamtal hos en psykolog genom arbetsgivaren Loomis och tänker inte så ofta på det som hände.

– Jag är alltid uppmärksam, men den första tiden efter olyckan var jag det dubbelt så mycket. Efter två, tre veckor blev det som vanligt. Ibland får jag en minnesbild, men det är okej.

Så här beskriver Ahmed fredagseftermiddagen den 7 april – ett halvår efteråt.

Han körde sin vanliga tur, försiktigt i trängseln på gågatan med lite nervevad sidoruta för att höra bättre. Parkerade bilen, mitt emot Clas Ohlson-butiken, plockade fram utrustningen och gjorde sig beredd att gå till nästa kund när han hörde ett ovanligt ljud.

Ahmed kollade i backspegeln och fick se lastbilen komma farande mot honom i hög hastighet, mindre än 80 meter bort. Han larmade larmcentralen, spände kroppen och slängde sig på tutan, för att varna folk omkring.

Strax därpå träffade lastbilen förarsidan där Ahmed satt. Hans bil for åt sidan och lastbilen fortsatte vansinnesfärden mot Åhléns.

Handlade automatiskt

Ahmed bläddrar bland bilderna i sin mobil, visar bucklan i värdebilen och kringströdd jord från en betongkruka som lastbilen vält.

– Jag har upplevt explosioner och raketbeskjutning i Irak, där jag gjorde militärtjänsten. Kanske var det därför jag inte blev rädd. Jag tänkte inte, handlade automatiskt.

Ahmed blev invinkad i Clas Ohlson-affären. Sedan träffade han produktions- och säkerhetschefen på Loomis. Företaget höll kontakt, sa att han kunde ta ledigt någon vecka, men Ahmed ville jobba. Han fick en kollega med sig i bilen några dagar för att följa upp hur han mådde.

Ahmed är glad för mycket uppskattning och värmande ord från kollegor och kunder, som säger: ”Vilken hjälteinsats du gjorde!” Men nu vill han ligga lite lågt, inte ha så mycket uppmärksamhet i medier. Av säkerhetsskäl.

Loomis anmälde olyckan till Arbetsmiljöverket, som vid sin inspektion fann en del brister. Bolagets egen utredning visade att det fanns behov av en checklista för chefer och att informationsflödet till larmcentralen behövde ses över.

Loomis fick krav på sig att göra en skriftlig handlingsplan. Viktiga inslag var sms-listor för massutskick, en särskild mall för agerande vid allvarliga händelser och en reviderad mall för rån. Personalmöte skulle också hållas.

Loomis säkerhetschef Patrik Lundgren säger att företaget stoppade all verksamhet i centrala stan och tog hem bilarna till en säker plats. Efter alla obekräftade uppgifter som spreds är lärdomen att ”inte lita på rykten i medierna” och gå direkt till polisens information.

Information viktig

Sari Martikainen är huvudskyddsombud på företaget i Stockholm. Hon berömmer kollegan Ahmeds insatser. Däremot hade det varit bra om Loomis samlat all personal, efter attacken, och bjudit på något.

– Det är ett sätt för ledningen att visa: Vi finns och vi lyssnar. Alla behövde prata.

Sari Martikainen understryker också vikten av information till personalen. Att ansvariga dementerar osanna uppgifter om händelser, som snabbt kan skapa otrygghet bland bevakningspersonalen på fältet. Och deras anhöriga.

Ordningsvakten Mattias
Gruppledare Mattias har ordnat ett armband till alla kollegor som var med vid räddningsarbetet. ”Det symboliserar stolthet, jag bär det varje dag.”  Foto: Justina Öster

Ordningsvakten Mattias jobbade med kollegorna på Åhléns, grep in och hjälpte skadade. Han känner fortfarande obehagskänslor och tror att de kommer hålla i sig med tanke på utvecklingen med fler attentat i Europa. Han har haft mardrömmar.

Securitas samlade personalen och skötte uppföljningen bra med samtal hos psykolog.

Själv gick Mattias bara en gång, fick stöd hos familj och vänner. Andra gick fler. Det var uppskattat.

– Jag är inte arg längre och min syn på livet har ändrats. Jag försöker umgås med min familj så mycket jag kan, vill att livet ska vara roligt. Man vet inte när det slutar, i och med att jag jobbar med det jag gör. Vi är ganska utsatta …

Sist vi träffades stod Mattias och kollegorna i ett hav av rosor. Känslan var ny, att bli hyllad för insatserna i frontlinjen – innan polisen kom. Nu har folk börjat glömma, tonen mot ordningsvakter är tillbaka i det gamla, nedsättande om ”makthungriga med batong”.

– Lite besviken är jag. Vi har ju ett servicejobb. Bakom uniformen är vi kött och blod, människor.

På senare tid har kollegorna inte talat lika mycket om attentatet, men Mattias tänker på det. Varje dag.

– Hoppas att staden sätter upp ett minnesmärke, så att alla som vill kan gå dit, säger han.

Så här har bolagen följt upp attacken

Securitas

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • Cirka 30 anställda inblandade.
  • Ingen fysiskt skadad.
  • Okänt antal drabbade av psykisk ohälsa på grund av den traumatiska händelsen.

Anmält till Försäkringskassan:

  • 17 anställda drabbade, de flesta av överrumpling och rädsla.
  • 7 ordningsvakter sjukfrånvarande efteråt.
  • 4 väktare sjukfrånvarande efteråt.

”Vi gör en stor företagsanalys, ser över vad som var svaga delar och vad som kan göras bättre.”
Ronny Fredriksson, pressansvarig Securitas

 

Loomis

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • 1 anställd skadad.

Anmält till Försäkringskassan:

  • 1 väktare drabbad av överrumpling och rädsla.
  • Väktaren sjukfrånvarande efteråt.

”Berörda myndigheter måste ta ansvar för krisövningar vid terrorattacker, vi medverkar.”
Patrik Lundgren, säkerhetschef Loomis

 

Commuter security group (CSG)

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • 10 anställda inblandade.
  • Ingen fysiskt skadad.
  • 2 kontaktade sjukvården för kontroll efter att ha arbetat i röken från den kraschade lastbilen, men inga skador konstaterades.
  • Okänt antal drabbades av chock och utmattning.

”Vi har lärt oss en del av misstag vi gjorde och har nu en bättre förberedd krisorganisation.”
Pelle Johansson, vd Commuter security group, CSG

 

EPS Bevakning

Anmält till Försäkringskassan:

  • 5 anställda p-vakter inblandade.
  • Ingen skadades fysiskt.
  • Besvär: psykisk chock och psykiskt lidande, sömnsvårigheter och ångest.
  • 1 sjukfrånvarande efteråt.

”Flera medarbetare som påverkades har fått samtala med psykologer och en präst.”
Fredrik Westergård, pr- och infochef EPS Bevakning

 

Nokas Värde

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • 1–5 anställda inblandade.
  • Ingen fysiskt skadad.
  • 1–5 drabbades av psykisk chock.

”Vi ser kontinuerligt över vår krisberedskap, något omvälvande har inte gjorts efter attacken.”
Mattias Rostedt, säkerhetschef Nokas värdehantering

 

Avarn

Enligt företaget:

  • 8 väktare och 2 ordningsvakter inblandade.
  • Ingen skadades fysiskt.
  • Företaget har inte anmält olyckan.

”Vi har tittat på förbättringar i kommunikationen, gjort vissa åtgärder inom radio.”
Marcus Uggeldahl, säkerhetschef Avarn Security

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Transportarbetarens logga

Rånade värdeväktaren satt bunden nästan två timmar

Bevakning. Värdetransportören som rånades i Ystad i början av januari satt bunden i närmare en timme och 45 minuter innan han hittades av en väktare som skickats ut på ett inbrottslarm. – Det är mycket som tycks ha gått snett här, säger Bert Johansson och Anders Palmqvist, regionala skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Kultur
Ester Blenda Nordström

På besök i verkligheten

Wallraffare. Plötsligt händer det. Journalister och författare lämnar sin trygghet och väljer att leva i en annan verklighet än sin egen. När det görs bra, skapas de mest fantastiska berättelser.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Månadens medlem
Sonja Chyle Kauko

Mångsysslare ställer ut

Debutant. Väktaren Sonja Chyle Kauko hittade tillbaka till måleriet på en kurs. I januari var hon med på sin första utställning – Runö Vintersalong.

Den nya plattformsekonomin
Illustration matbud + Muhammed Waqas

En usel affär

Matbudet. Det här är en historia om ett multinationellt företag som skapat en helt ny marknad i Sverige. Om hur deras mopedburna arbetare jobbar för skitlöner och om en oerfaren nyanländ företagare som lovades vinst, men fick en miljonskuld.

Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.

Plattformarna och facket

Facket. Plattformsjobben är ett nytt fenomen i Sverige. Men det växer. Facket letar fortfarande efter ett sätt att tackla det nya sättet att förmedla jobb.

Uber Eats-väska på moped

Uber undviker frågor om moms

Uber. Företaget känner inte igen sig i bilden av extremt mycket arbetstid och låg förtjänst för matbuden. Angående partnerföretagens skattefusk säger Uber: ”Att betala skatt är inget val”.

Stapeldiagram dödsolyckor på jobbet 2014–2018

Lastbilar tar flest liv på jobbet

Dödsolyckor. Lastbilschaufför är ett av Sveriges dödligaste jobb. Tunga lastbilar är också inblandade i en rad andra arbetsolyckor som slutar med döden. Så här gick det till när 21 personer dog på jobbet förra året.

Hallå där!

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Årets flygchock

Vad minns du av året som gick?

Årskrönika. Medan Sverige fortfarande väntar på en regering tittar vi tillbaka på det som trots allt hände 2018.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.