Ett år efter Hasses död – nu ställs hans verk ut

Snart ett år har gått sedan färdtjänstföraren Hasse Eklund dog i hjärtinfarkt, efter att ha jobbat extremt långa arbetsveckor för Taxi Kurir. Nu ställer hans änka, Hanna, ut en serie målningar och teckningar som Hasse gjort. I morgon kväll, tisdag, blir det dessutom ett samtal om villkoren i taxibranschen på galleriet i Stockholm där bilderna visas.

Den 27 december 2014 föll Hasse Eklund ihop hemma i garaget. Hjärtat hade stannat och hans liv gick inte att rädda.

Direkt efter dödsfallet började Hanna Eklund försöka få klarhet i Hasses arbetstider. Var det verkligen lagligt att köra tolv dagar i sträck och bara ha fyra dagar ledigt per månad?

– Jag vill inte att Hasses död ska ha varit förgäves. Arbetsvillkoren är helt sjuka, de måste ändras, sa Hanna i Transportarbetaren.

I intervjuerna med Hanna framkom också att Hasse hade en rad mer eller mindre dolda talanger. Han var musiker och hojåkare. I ungdomen var han med och startade Sofia Hogs, Sveriges första motorcykelklubb för Harley-Davidsonfans.

Men Hasse var också konstnär. Han målade i akryl och tusch under artistnamnet Hasse Rusch. Det är de bilderna som Hanna nu letat fram och ställer ut på galleri Bellange i Stockholm. Flera av verken är oavslutade.

– Så var det ofta med Hasse, säger Hanna. Tiden räckte inte för allt han ville göra.

Ulf Andersson, facklig eldsjäl med ett förflutet bland annat på Runöskolan, har drivit på för att få utställningen till stånd. Han konstaterar att Hasse Eklund var en talang som aldrig hann blomma ut riktigt.

– Hasse hade aldrig någon egen separatutställning, men på 1980-talet ställde han faktiskt ut tillsammans med blivande storheter som John E Franzén.

Lördagen den 5 december var det vernissage för ”Hasse Rusch” och utställningen pågår till den 12 december.

I morgon, tisdag den 8 december klockan 17, anordnas en diskussion om situationen i taxinäringen. En av initiativtagarna är Allonias Sebhatu, en chaufför som fick sparken från Taxi Kurir kort efter att han börjat organisera förarna. Platsen är Galleri Bellange, Tomtebogatan 30 i Stockholm. Någon föranmälan krävs inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.