Ett år efter Hasses död – nu ställs hans verk ut

Snart ett år har gått sedan färdtjänstföraren Hasse Eklund dog i hjärtinfarkt, efter att ha jobbat extremt långa arbetsveckor för Taxi Kurir. Nu ställer hans änka, Hanna, ut en serie målningar och teckningar som Hasse gjort. I morgon kväll, tisdag, blir det dessutom ett samtal om villkoren i taxibranschen på galleriet i Stockholm där bilderna visas.

Den 27 december 2014 föll Hasse Eklund ihop hemma i garaget. Hjärtat hade stannat och hans liv gick inte att rädda.

Direkt efter dödsfallet började Hanna Eklund försöka få klarhet i Hasses arbetstider. Var det verkligen lagligt att köra tolv dagar i sträck och bara ha fyra dagar ledigt per månad?

– Jag vill inte att Hasses död ska ha varit förgäves. Arbetsvillkoren är helt sjuka, de måste ändras, sa Hanna i Transportarbetaren.

I intervjuerna med Hanna framkom också att Hasse hade en rad mer eller mindre dolda talanger. Han var musiker och hojåkare. I ungdomen var han med och startade Sofia Hogs, Sveriges första motorcykelklubb för Harley-Davidsonfans.

Men Hasse var också konstnär. Han målade i akryl och tusch under artistnamnet Hasse Rusch. Det är de bilderna som Hanna nu letat fram och ställer ut på galleri Bellange i Stockholm. Flera av verken är oavslutade.

– Så var det ofta med Hasse, säger Hanna. Tiden räckte inte för allt han ville göra.

Ulf Andersson, facklig eldsjäl med ett förflutet bland annat på Runöskolan, har drivit på för att få utställningen till stånd. Han konstaterar att Hasse Eklund var en talang som aldrig hann blomma ut riktigt.

– Hasse hade aldrig någon egen separatutställning, men på 1980-talet ställde han faktiskt ut tillsammans med blivande storheter som John E Franzén.

Lördagen den 5 december var det vernissage för ”Hasse Rusch” och utställningen pågår till den 12 december.

I morgon, tisdag den 8 december klockan 17, anordnas en diskussion om situationen i taxinäringen. En av initiativtagarna är Allonias Sebhatu, en chaufför som fick sparken från Taxi Kurir kort efter att han börjat organisera förarna. Platsen är Galleri Bellange, Tomtebogatan 30 i Stockholm. Någon föranmälan krävs inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).