Estnisk bärgare misstänks ha orsakat olycka på E20

Bärgning. I februari havererade en estnisk dragbil på E20 mellan Örebro och Mariestad. Bilen fraktades bort av en estnisk bärgare som lämnade kvar trailern vid vägkanten, utan ljus eller tydliga varningsmarkeringar. Trailern blev sedan påkörd av en lastbil från Örebro. Olyckan väcker på nytt frågan om krav på skyddsfordon, TMA, vid all bärgning.

– Det är ovanligt att utländska bärgare opererar i Sverige. Men min bild är tyvärr att utländska lastbilsförare ofta slarvar med säkerheten när ekipaget gått sönder och de mekar vid vägkanten, säger en källa på ett svenskt bärningsföretag i regionen.

Det är tidningen Proffs som skriver om olyckan som inträffade den 5 februari.

Dragbilen, med så kallad linktrailer, var på väg söderut. I höjd med Finnerödja blev det stopp.

Hade föraren tillkallad ett bärningsföretag från trakten hade bolaget med största sannolikt omfattats av krav på skyddsfordon.

Arbetsmiljöverket gick för ett par år sedan ut med generellt krav på TMA-bilar på alla skyddsklassade vägar, när bärgnings- och däckjourfirmor rycker ut. Viteskravet var ursprungligen tänkt att gälla i hela Sverige, men verket fick kalla fötter och förbudet kom bara att omfatta namngivna företag i vissa regioner – bland annat Stockholm och Örebro.

Vid haveriet på E20 anlitade det estniska åkeriet en estnisk bägare, som fanns på plats i Sverige. Bärningsföretaget skulle egentligen assistera norska bussar som sålts till Estland, och nu rullade genom Sverige.

Bärgaren tog med sig dragbilen, men lämnade kvar linktrailern. Den rammades av en svensk lastbil och bärgaren är nu misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, enligt tidningen Proffs.

Att den estniska bärgningsföretaget inte använde ett TMA-fordon är inget lagbrott. Kravet gäller bara (vissa) svenska företag. Fast enligt Arbetsmiljöverket omfattas alla som jobbar i Sverige av den svenska arbetsmiljölagen – och enligt reglerna borde bärgningsfirman ha gjort en riskbedömning, innan jobbet påbörjades.

Hur vanligt är det att utländska bärgningsbilar opererar i Sverige?

– Det är sällsynt, säger Lars-Gunnar Johansson, ordförande i Assistancekåren. Det händer att åkerier i länderna där lönerna tycks vara obefintliga skickar hit egna bärgare när en bil blir stående, men det är inget stort problem för branschen.

– Det är värre att säkerhetstänket är så olika. Sverige har kommit väldigt mycket längre än många andra EU-länder. Vi vet ju att det inte funkar att ställa ut en vanlig varningstriangel vid en olycka. Den blåser bort när den första personbilen passerar i 100 kilometer i timmen.

Bilden bekräftas av ett lokalt bärningsföretag i Örebroregionen. En källa där säger:

– Vår bild är att utländska chaufförer nästan aldrig skyltar upp ordentligt när bilen blir stående. Nyligen hade vi en dödsolycka. En lastbil stod still på motorvägen en hel dag. En personbil körde in i den bakifrån och en kvinnlig passagerare omkom.

– Utländska förare vågar ofta inte tillkalla bärgare eller annan hjälp. De riskerar att få betala ur egen ficka. Vägarna har blivit livsfarliga som arbetsplats. En av våra TMA-förare sade upp sig nyligen. Hon har blivit påkörd tre gångar i TMA-bilen och törs inte jobba kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Tidningsbuden jobbar kvar i Småland

Tidningsbud. Hall Media säljs till två stora medieföretag med inriktning på lokaltidningar. Planerade stora nedskärningar får avvakta. Varslet om uppsägning för 95 tidningsbud blir inte allvar.

Avtal 2020

Förhandlingarna om nytt stuveriavtal avbrutna

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna avbröts vid 14-tiden på torsdagen. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, väntas återuppta överläggningarna först i april.

Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

Hamnen förlorar gods från Kina

Hamn. Ungefär 350 containrar per vecka räknar Helsingborgs hamn med att förlora framöver. Coronaviruset har stoppat produktionen i Kina och inom ett par veckor kommer det att märkas i hamnen.

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.