Annons:

Estnisk bärgare misstänks ha orsakat olycka på E20

Bärgning. I februari havererade en estnisk dragbil på E20 mellan Örebro och Mariestad. Bilen fraktades bort av en estnisk bärgare som lämnade kvar trailern vid vägkanten, utan ljus eller tydliga varningsmarkeringar. Trailern blev sedan påkörd av en lastbil från Örebro. Olyckan väcker på nytt frågan om krav på skyddsfordon, TMA, vid all bärgning.

– Det är ovanligt att utländska bärgare opererar i Sverige. Men min bild är tyvärr att utländska lastbilsförare ofta slarvar med säkerheten när ekipaget gått sönder och de mekar vid vägkanten, säger en källa på ett svenskt bärningsföretag i regionen.

Det är tidningen Proffs som skriver om olyckan som inträffade den 5 februari.

Dragbilen, med så kallad linktrailer, var på väg söderut. I höjd med Finnerödja blev det stopp.

Hade föraren tillkallad ett bärningsföretag från trakten hade bolaget med största sannolikt omfattats av krav på skyddsfordon.

Arbetsmiljöverket gick för ett par år sedan ut med generellt krav på TMA-bilar på alla skyddsklassade vägar, när bärgnings- och däckjourfirmor rycker ut. Viteskravet var ursprungligen tänkt att gälla i hela Sverige, men verket fick kalla fötter och förbudet kom bara att omfatta namngivna företag i vissa regioner – bland annat Stockholm och Örebro.

Vid haveriet på E20 anlitade det estniska åkeriet en estnisk bägare, som fanns på plats i Sverige. Bärningsföretaget skulle egentligen assistera norska bussar som sålts till Estland, och nu rullade genom Sverige.

Bärgaren tog med sig dragbilen, men lämnade kvar linktrailern. Den rammades av en svensk lastbil och bärgaren är nu misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, enligt tidningen Proffs.

Att den estniska bärgningsföretaget inte använde ett TMA-fordon är inget lagbrott. Kravet gäller bara (vissa) svenska företag. Fast enligt Arbetsmiljöverket omfattas alla som jobbar i Sverige av den svenska arbetsmiljölagen – och enligt reglerna borde bärgningsfirman ha gjort en riskbedömning, innan jobbet påbörjades.

Hur vanligt är det att utländska bärgningsbilar opererar i Sverige?

– Det är sällsynt, säger Lars-Gunnar Johansson, ordförande i Assistancekåren. Det händer att åkerier i länderna där lönerna tycks vara obefintliga skickar hit egna bärgare när en bil blir stående, men det är inget stort problem för branschen.

– Det är värre att säkerhetstänket är så olika. Sverige har kommit väldigt mycket längre än många andra EU-länder. Vi vet ju att det inte funkar att ställa ut en vanlig varningstriangel vid en olycka. Den blåser bort när den första personbilen passerar i 100 kilometer i timmen.

Bilden bekräftas av ett lokalt bärningsföretag i Örebroregionen. En källa där säger:

– Vår bild är att utländska chaufförer nästan aldrig skyltar upp ordentligt när bilen blir stående. Nyligen hade vi en dödsolycka. En lastbil stod still på motorvägen en hel dag. En personbil körde in i den bakifrån och en kvinnlig passagerare omkom.

– Utländska förare vågar ofta inte tillkalla bärgare eller annan hjälp. De riskerar att få betala ur egen ficka. Vägarna har blivit livsfarliga som arbetsplats. En av våra TMA-förare sade upp sig nyligen. Hon har blivit påkörd tre gångar i TMA-bilen och törs inte jobba kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.

Transportarbetarens logga

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.