Väktarrån Ystad
Close
Ingen är misstänkt eller gripen för det brutala väktarrånet i Ystad när detta skrivs. Polisen försöker kartlägga händelseförloppet och efterlyser flera vittnen som syns på övervakningskameror.
Close

Rånade värdeväktaren satt bunden nästan två timmar

Bevakning. Värdetransportören som rånades i Ystad i början av januari satt bunden i närmare en timme och 45 minuter innan han hittades av en väktare som skickats ut på ett inbrottslarm. – Det är mycket som tycks ha gått snett här, säger Bert Johansson och Anders Palmqvist, regionala skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

Söndag eftermiddag den 6 januari. Centrala Ystad. En ensam värdeväktare från Loomis ska tömma en servicebox som sitter i väggen till ett bankkontor. Det har bara gått sju veckor sedan Arbetsmiljöverket och domstolen körde över Transport och slog fast att Loomis inte behöver dubbelbemanna sina bilar.

I Ystad går väktaren in i banklokalen och tömmer boxen på sitt innehåll. På vägen ut blir han överfallen av flera rånare. Väktaren får ett slag i huvudet och blöder. Han bakbinds och får munnen igentejpad.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren går rånarna sedan ut till bilen och hämtar in flera värdeväskor i banklokalen. Rånarna flyr så småningom, väktaren lämnas kvar, bunden på golvet i det lilla rum där serviceboxen sitter.

Loomis presschef Stefan Johansson bekräftar att värdeväktaren blev sittande länge – närmare en timme och trekvart – innan en väktare från ett annat bolag kom till banklokalen och larmade polis.

Rånet väcker många frågor och Transportarbetaren har försökt lägga pussel med hjälp av inblandade myndigheter och andra källor.

Enligt uppgift har Loomis ett system, så kallat time-out larm, där alla värdetransportörer ska kontakta högsäkerhetscentralen inför varje kunduppdrag. Väktaren ska rapportera in hur lång tid uppdraget beräknas ta och sedan kontakta centralen efteråt. Sker inte återkopplingen ska larmet gå.

Transportarbetaren har pratat med erfaren Loomispersonal som uppger att transportörerna regelmässigt uppger 60 minuter, även om jobbet bara tar en kvart.

– Vi gjorde alltid så. Alla gjorde det, för att slippa ytterligare ett stressmoment. Självklart kände Loomis till det, säger en person som kört värde i tio år.

Loomis presschef Stefan Johansson bekräftar att väktaren i Ystad jobbade ensam.

Hur mår han?

– Jag har ingen dagsfärsk information, men han mår nog inte så bra. Jag vet inte om han är tillbaka i tjänst eller sjukskriven, säger Stefan Johansson.

Hur kommer det sig att bilen kunde stå nästan två timmar utanför en banklokal med väktaren bunden nästan lika länge, utan att larmet går?

– Det är en rutin som vi håller på och ser över, och som kommer att ändras.

Loomis har ett time-out larm. Enligt flera källor rapporterar transportörerna närmast regelmässigt in lång tid – 60 minuter, med Loomis goda minne. Hur ser du på det?

– Det vill jag inte kommentera, men det är en av de bitar vi kikar på.

Nu gick det inte bara en timme, utan närmare två. Vad ska hända efter 60 minuter, om det nu är den tid värdeväktaren aviserat?

– Det går ett larm. Men jag kan inte kommentera vilka åtgärder som ska vidtas vid vilken tidpunkt.

För tre, fyra år sedan började Transport driva krav på att alla värdetransporter till obemannade objekt, exempelvis bankomater och serviceboxar, skulle vara dubbelbemannade.

Värdebolagen spjärnade emot, men facket fick Arbetsmiljöverket med sig. I februari 2017 fattade verket ett beslut som innebar att Loomis förbjöds att utföra transporter med enkelbemanning. Förbudet gällde i hela Sverige.

Kort efteråt gjorde Arbetsmiljöverket en helomvändning. Beslutet revs upp. Enkelbemannade bilar var okej – med hänvisning till att Loomis infört just time-out larmet, kroppsburna kameror och gps-övervakning av bilarna.

Transport överklagade, men i november 2018 förlorade facket tvisten i Förvaltningsrätten.

I Ystad tycks alla säkerhetssystem ha fallerat. Är Loomis berett att ompröva synen på enkelbemanning?

– Nej, det vill jag inte påstå, säger presschef Stefan Johansson. Inte i det här skedet. Vi ser inte att bemanningen var avgörande för att det här rånet begicks.

På Transports Malmöavdelning har de regionala skyddsombuden (RSO) en helt annan uppfattning:

– Med dubbelbemanning kan en väktare gå in till objektet, medan den andre sitter kvar i bilen och övervakar. Det blir mycket svårare för eventuella rånare att överraska väktarna, säger Anders Palmqvist.

Både Palmqvist och kollegan Bert Johansson är mycket försiktiga med kommentarer efter rånet. Men båda betonar att dubbelbemanning ökar säkerheten radikalt, samtidigt som kollegerna kan stötta varandra om något ändå händer.

– Den fysiska arbetsmiljön blir också bättre när värdetransportörerna kan turas om att bära de tunga väskorna, säger Bert Johansson.

Efter rånet är de två RSO:erna kritiska på många punkter:

– Det är ofattbart att det kunde gå så lång tid, säger Anders Palmqvist. Väktaren fick ett slag i huvudet och kunde ha förblött. Han mår väldigt dåligt i dag. Krishanteringen och hjälpen till den drabbade kunde ha varit betydligt bättre.

Bert Johansson säger:

– Det är många frågor som behöver få ett svar. Hur kom det sig att en vanlig väktare från ett annat bolag skickades på något denne trodde var ett vanligt inbrottslarm? Det rimliga hade väl varit att larma polisen.

Anders Palmqvist påminner om att Arbetsmiljöverket numera har en nollvision mot dödsolyckor:

– Om verket menar allvar så måste de våga ställa krav och ta de beslut som är nödvändiga, utan att backa för påtryckningar. Transport har kämpat för dubbelbemanning av värdetransporter och för TMA-bilar vid bärgningar.

– De senaste tidens händelser med rånet i Ystad och olyckan med bärgaren i Dalarna visar att vi haft rätt. Ingen anställd ska gå till jobbet med en oro över om han eller hon kommer hem helskinnad efter arbetsdagens slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Transportarbetarens logga

Regeringen tillsätter utredning om ordningsvakter och väktare

Politik. Efter år av prat om förändrade regler för ordningsvakter ska regeringen tillsätta en utredning efter sommaren.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.