Ensam i värdetransport – fråga för domstol

Nu går Transport till domstol för att få till stånd dubbelbemanning vid värdetransporter. Det blir konsekvensen om förbundet vinner målet om det skyddsstopp av enkelbemanning – som ska prövas i förvaltningsdomstolen.

För ett år sedan stoppade förbundets regionala skyddsombud i Göteborg, Ulf Jarnefjord, enkelbemannade värdetransporter vid Nokas.

Han hänvisade till den stora rånrisken och använde sig av arbetsmiljölagens möjlighet till skyddsstopp av verksamhet som utgör omedelbar fara för liv och hälsa.

Arbetsmiljöverket ryckte ut, gjorde en snabb bedömning av riskerna och hävde sedan åtgärden. Det är myndighetens beslut som ska prövas i domstolen senare i höst eller vinter.

Om Transport vinner målet träder skyddsstoppet omedelbart ikraft igen och Nokas måste dubbelbemanna de aktuella värdetransporterna innan de kan fortsätta.

– Jag tyckte det var ett glasklart fall med fara för liv och hälsa, säger Ulf Jarnefjord.

– Medlemmar kan vittna om att de inte mår psykiskt bra av att utföra arbetet ensamma.

Arbetsmiljöverket och arbetsgivarna hävdar däremot att rånen av värdetransporter inte ökat sedan enkelbemanningen infördes. Deras slutsatser kan ifrågasättas. De här värdetransporterna var dubbelbemannande till dess Noka införde enkelbemanning förra året. Ett år är för kort period för den som vill dra säkra slutsatser.

– Dessutom kan nedgången av rånen vara tillfällig. Polisen har varit aktiv och de farligaste killarna sitter inne.

– Däremot har det inte kommit någon revolutionerande förbättring av tekniken kring värdetransporter. Nya rån kommer. Var så säker, säger Ulf Jarnefjord.

LO-TCO Rättsskydd driver ärendet åt Transport. Förbundsjurist Olov Östensson konstaterar att det alltid finns en rånrisk vid värdetransporter och vid ensamarbete ökar risken.

– Vi hävdar dessutom att den psykiska belastningen ökar om den ensamarbetande rånas. Konsekvenserna blir större. Risken för posttraumatiskt syndrom ökar.

När Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet i november förra året befarade Ulf Jarnefjord att andra bolag skulle följa efter och införa enkelbemanning. De skulle annars få svårt att konkurrera om uppdragen med Nokas.

– Ja, så har skett. De går över med hänvisning till Nokas, säger han.

Mot konkurrenten Loomis har Transport närmat sig problemet från ett annat håll. Där har förbundet skickat in en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. Facket hävdar att enkelbemanning inte är förenligt med arbetsmiljölagen.

Loomis har fått en frist av Arbetsmiljöverket till mitten av oktober för att förklara hur enkelbemanning är förenligt med lagen. Om förklaringen inte godtas riskerar bolaget att få betala vite från den 1 december om inte dubbelbemanning återinförs.

– Först gjorde jag också en 6:6a-anmälan mot Nokas när de planerade enkelbemanning, men företaget genomförde nerdragningen utan att göra någon riskbedömning och då fanns inget annat att göra än att lägga skyddsstoppet, anser Ulf Jarnefjord.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.