Ensam i värdetransport – fråga för domstol

Nu går Transport till domstol för att få till stånd dubbelbemanning vid värdetransporter. Det blir konsekvensen om förbundet vinner målet om det skyddsstopp av enkelbemanning – som ska prövas i förvaltningsdomstolen.

För ett år sedan stoppade förbundets regionala skyddsombud i Göteborg, Ulf Jarnefjord, enkelbemannade värdetransporter vid Nokas.

Han hänvisade till den stora rånrisken och använde sig av arbetsmiljölagens möjlighet till skyddsstopp av verksamhet som utgör omedelbar fara för liv och hälsa.

Arbetsmiljöverket ryckte ut, gjorde en snabb bedömning av riskerna och hävde sedan åtgärden. Det är myndighetens beslut som ska prövas i domstolen senare i höst eller vinter.

Om Transport vinner målet träder skyddsstoppet omedelbart ikraft igen och Nokas måste dubbelbemanna de aktuella värdetransporterna innan de kan fortsätta.

– Jag tyckte det var ett glasklart fall med fara för liv och hälsa, säger Ulf Jarnefjord.

– Medlemmar kan vittna om att de inte mår psykiskt bra av att utföra arbetet ensamma.

Arbetsmiljöverket och arbetsgivarna hävdar däremot att rånen av värdetransporter inte ökat sedan enkelbemanningen infördes. Deras slutsatser kan ifrågasättas. De här värdetransporterna var dubbelbemannande till dess Noka införde enkelbemanning förra året. Ett år är för kort period för den som vill dra säkra slutsatser.

– Dessutom kan nedgången av rånen vara tillfällig. Polisen har varit aktiv och de farligaste killarna sitter inne.

– Däremot har det inte kommit någon revolutionerande förbättring av tekniken kring värdetransporter. Nya rån kommer. Var så säker, säger Ulf Jarnefjord.

LO-TCO Rättsskydd driver ärendet åt Transport. Förbundsjurist Olov Östensson konstaterar att det alltid finns en rånrisk vid värdetransporter och vid ensamarbete ökar risken.

– Vi hävdar dessutom att den psykiska belastningen ökar om den ensamarbetande rånas. Konsekvenserna blir större. Risken för posttraumatiskt syndrom ökar.

När Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet i november förra året befarade Ulf Jarnefjord att andra bolag skulle följa efter och införa enkelbemanning. De skulle annars få svårt att konkurrera om uppdragen med Nokas.

– Ja, så har skett. De går över med hänvisning till Nokas, säger han.

Mot konkurrenten Loomis har Transport närmat sig problemet från ett annat håll. Där har förbundet skickat in en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. Facket hävdar att enkelbemanning inte är förenligt med arbetsmiljölagen.

Loomis har fått en frist av Arbetsmiljöverket till mitten av oktober för att förklara hur enkelbemanning är förenligt med lagen. Om förklaringen inte godtas riskerar bolaget att få betala vite från den 1 december om inte dubbelbemanning återinförs.

– Först gjorde jag också en 6:6a-anmälan mot Nokas när de planerade enkelbemanning, men företaget genomförde nerdragningen utan att göra någon riskbedömning och då fanns inget annat att göra än att lägga skyddsstoppet, anser Ulf Jarnefjord.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.