Ensam i värdetransport – fråga för domstol

Nu går Transport till domstol för att få till stånd dubbelbemanning vid värdetransporter. Det blir konsekvensen om förbundet vinner målet om det skyddsstopp av enkelbemanning – som ska prövas i förvaltningsdomstolen.

För ett år sedan stoppade förbundets regionala skyddsombud i Göteborg, Ulf Jarnefjord, enkelbemannade värdetransporter vid Nokas.

Han hänvisade till den stora rånrisken och använde sig av arbetsmiljölagens möjlighet till skyddsstopp av verksamhet som utgör omedelbar fara för liv och hälsa.

Arbetsmiljöverket ryckte ut, gjorde en snabb bedömning av riskerna och hävde sedan åtgärden. Det är myndighetens beslut som ska prövas i domstolen senare i höst eller vinter.

Om Transport vinner målet träder skyddsstoppet omedelbart ikraft igen och Nokas måste dubbelbemanna de aktuella värdetransporterna innan de kan fortsätta.

– Jag tyckte det var ett glasklart fall med fara för liv och hälsa, säger Ulf Jarnefjord.

– Medlemmar kan vittna om att de inte mår psykiskt bra av att utföra arbetet ensamma.

Arbetsmiljöverket och arbetsgivarna hävdar däremot att rånen av värdetransporter inte ökat sedan enkelbemanningen infördes. Deras slutsatser kan ifrågasättas. De här värdetransporterna var dubbelbemannande till dess Noka införde enkelbemanning förra året. Ett år är för kort period för den som vill dra säkra slutsatser.

– Dessutom kan nedgången av rånen vara tillfällig. Polisen har varit aktiv och de farligaste killarna sitter inne.

– Däremot har det inte kommit någon revolutionerande förbättring av tekniken kring värdetransporter. Nya rån kommer. Var så säker, säger Ulf Jarnefjord.

LO-TCO Rättsskydd driver ärendet åt Transport. Förbundsjurist Olov Östensson konstaterar att det alltid finns en rånrisk vid värdetransporter och vid ensamarbete ökar risken.

– Vi hävdar dessutom att den psykiska belastningen ökar om den ensamarbetande rånas. Konsekvenserna blir större. Risken för posttraumatiskt syndrom ökar.

När Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet i november förra året befarade Ulf Jarnefjord att andra bolag skulle följa efter och införa enkelbemanning. De skulle annars få svårt att konkurrera om uppdragen med Nokas.

– Ja, så har skett. De går över med hänvisning till Nokas, säger han.

Mot konkurrenten Loomis har Transport närmat sig problemet från ett annat håll. Där har förbundet skickat in en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. Facket hävdar att enkelbemanning inte är förenligt med arbetsmiljölagen.

Loomis har fått en frist av Arbetsmiljöverket till mitten av oktober för att förklara hur enkelbemanning är förenligt med lagen. Om förklaringen inte godtas riskerar bolaget att få betala vite från den 1 december om inte dubbelbemanning återinförs.

– Först gjorde jag också en 6:6a-anmälan mot Nokas när de planerade enkelbemanning, men företaget genomförde nerdragningen utan att göra någon riskbedömning och då fanns inget annat att göra än att lägga skyddsstoppet, anser Ulf Jarnefjord.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.