Ensam i värdetransport – fråga för domstol

Nu går Transport till domstol för att få till stånd dubbelbemanning vid värdetransporter. Det blir konsekvensen om förbundet vinner målet om det skyddsstopp av enkelbemanning – som ska prövas i förvaltningsdomstolen.

För ett år sedan stoppade förbundets regionala skyddsombud i Göteborg, Ulf Jarnefjord, enkelbemannade värdetransporter vid Nokas.

Han hänvisade till den stora rånrisken och använde sig av arbetsmiljölagens möjlighet till skyddsstopp av verksamhet som utgör omedelbar fara för liv och hälsa.

Arbetsmiljöverket ryckte ut, gjorde en snabb bedömning av riskerna och hävde sedan åtgärden. Det är myndighetens beslut som ska prövas i domstolen senare i höst eller vinter.

Om Transport vinner målet träder skyddsstoppet omedelbart ikraft igen och Nokas måste dubbelbemanna de aktuella värdetransporterna innan de kan fortsätta.

– Jag tyckte det var ett glasklart fall med fara för liv och hälsa, säger Ulf Jarnefjord.

– Medlemmar kan vittna om att de inte mår psykiskt bra av att utföra arbetet ensamma.

Arbetsmiljöverket och arbetsgivarna hävdar däremot att rånen av värdetransporter inte ökat sedan enkelbemanningen infördes. Deras slutsatser kan ifrågasättas. De här värdetransporterna var dubbelbemannande till dess Noka införde enkelbemanning förra året. Ett år är för kort period för den som vill dra säkra slutsatser.

– Dessutom kan nedgången av rånen vara tillfällig. Polisen har varit aktiv och de farligaste killarna sitter inne.

– Däremot har det inte kommit någon revolutionerande förbättring av tekniken kring värdetransporter. Nya rån kommer. Var så säker, säger Ulf Jarnefjord.

LO-TCO Rättsskydd driver ärendet åt Transport. Förbundsjurist Olov Östensson konstaterar att det alltid finns en rånrisk vid värdetransporter och vid ensamarbete ökar risken.

– Vi hävdar dessutom att den psykiska belastningen ökar om den ensamarbetande rånas. Konsekvenserna blir större. Risken för posttraumatiskt syndrom ökar.

När Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet i november förra året befarade Ulf Jarnefjord att andra bolag skulle följa efter och införa enkelbemanning. De skulle annars få svårt att konkurrera om uppdragen med Nokas.

– Ja, så har skett. De går över med hänvisning till Nokas, säger han.

Mot konkurrenten Loomis har Transport närmat sig problemet från ett annat håll. Där har förbundet skickat in en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. Facket hävdar att enkelbemanning inte är förenligt med arbetsmiljölagen.

Loomis har fått en frist av Arbetsmiljöverket till mitten av oktober för att förklara hur enkelbemanning är förenligt med lagen. Om förklaringen inte godtas riskerar bolaget att få betala vite från den 1 december om inte dubbelbemanning återinförs.

– Först gjorde jag också en 6:6a-anmälan mot Nokas när de planerade enkelbemanning, men företaget genomförde nerdragningen utan att göra någon riskbedömning och då fanns inget annat att göra än att lägga skyddsstoppet, anser Ulf Jarnefjord.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.