Enkät: Vad får dig att trivas på jobbet?

Vad är det bästa med ditt jobb? Som gör att du trivs? Och går dit på lätta fötter? Vi frågade fem transportare.

Daniel Iso-Aho

Daniel Iso-Aho,
33 år, lagerarbetare,
Taberg utanför Jönköping:

– Jag var med från början på Hyundai Mobis Parts-lagret. 95 procent av idéerna hos oss kommer från golvet. Lagerarbetarna ser ju problemen och tänker ut hur de kan lösas.

– Lagerchefen är lyhörd och lyssnar, vi diskuterar alltid innan vi ändrar något. När det anställs någon ny är det viktigt med personkemin i gruppen, att alla trivs. En person som passar in, men inte har truckkort, får utbildning och lärs upp steg för steg.

– Vi har väldigt lite övertid och bra schema, tre veckor dagtid och en vecka kväll. Blir bjudna på julfest, familjedagar och andra tillställningar. Friskvårdsbidraget är 2 500 kronor per år för gymkort, massage eller Viktväktarna.

Jenny Lindblom

Jenny Lindblom,
41 år, säljare
bensinstation, Hudiksvall:

– Macken har funnits på samma plats så länge och vi har blivit som en stor familj, med personalen och kunderna. Vi jobbar bra ihop, har vår gemenskap och behöver inte säga att du gör det och jag det, allt flyter på. Det är viktigt eftersom det blivit neddragningar och vissa dagar är väldigt stressiga.

– Kunderna tycker det är kul att komma in. De känner värmen i butiken, att vi tycker det är kul att jobba. Jag arbetar heltid och just nu funkar det bra, sambon lämnar på dagis.

Maggan Johansson

Maggan Johansson,
57 år, tidningsbud,
utanför Trollhättan:

– Jag tycker det är jätteroligt att köra ut tidningar, att sköta om sig själv och fatta besluten själv. Att man har frihet och ansvar. Särskilt kul är det ibland, när man springer på någon. Och ser hur den som har brevlådan ser ut!

– På julen får jag julklappar, många chokladkartonger. Jag kör på landet och där tror jag de uppskattar en mycket mer. Jag får väldigt sällan skäll, men ibland när det är svårt väglag undrar någon: Varför kom du inte? Fast de vet att jag försöker så mycket jag kan.

– Ensamt? Nej, vi träffas ju innan vi kör ut. På mitt förra jobb på Saab Automobil stressade jag mig sönder och samman. Det här är mycket bättre.

Therése Hedman,
40 år ”sopkärring”,
Stockholm:

– Mina kollegor på Ragn-Sells! Att vi är en så bra arbetsgrupp. Det är jätteviktigt. Vi har varit lite olika konstellationer men just nu är vi den ultimata kombinationen av människor. Vi lyssnar
på varandra. Och så har vi fått en väldigt bra förman, som uppmuntrar oss att komma med idéer, lyssnar och inte är konflikträdd.

– Vi har morgonmöte varje onsdag, då alla får säga vad vi tycker, tänker och ge förslag på förbättringar. Vår förman är inte rädd för cheferna över sig. Ibland behöver vi en talesperson som talar för
hela gruppen och det gör han, utan att tveka.

– Mina arbetstider, 6–15, är också bra. De funkar ihop med resten av mitt liv, så att jag kan hämta barnen på dagis och slipper gå ner i arbetstid.

Kjell-Göran Karlsson

Kjell-Göran Karlsson,
58 år, miljöarbetare,
utanför Karlskrona:

– Nog trivs jag, annars hade jag inte stannat på Affärsverken, renhållningen, i Karlskrona i 30 år! Vi har gym, bastu och massage en gång i veckan om man har problem med rygg, axlar och så. Gymmet köpte vi begagnat från ett
hotell.

– Alla får en friskvårdspeng på 1 000 kronor per år. De pengar som inte används lägger vi i en gemensam pott och köper in nya grejer till gymmet för. Vi är många som gymmar.

– Alla fackliga representanter träffar vd:n en gång per månad. Han berättar vad som ska hända i framtiden och vi säger vad vi tycker och tänker. Jobbet i sig är väl inte så kul, men datorerna och all ny teknik underlättar arbetet enormt. På semestern brukar jag längta tillbaka till jobbet igen efter ett tag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.