Enkät: Vad får dig att trivas på jobbet?

Vad är det bästa med ditt jobb? Som gör att du trivs? Och går dit på lätta fötter? Vi frågade fem transportare.

Daniel Iso-Aho

Daniel Iso-Aho,
33 år, lagerarbetare,
Taberg utanför Jönköping:

– Jag var med från början på Hyundai Mobis Parts-lagret. 95 procent av idéerna hos oss kommer från golvet. Lagerarbetarna ser ju problemen och tänker ut hur de kan lösas.

– Lagerchefen är lyhörd och lyssnar, vi diskuterar alltid innan vi ändrar något. När det anställs någon ny är det viktigt med personkemin i gruppen, att alla trivs. En person som passar in, men inte har truckkort, får utbildning och lärs upp steg för steg.

– Vi har väldigt lite övertid och bra schema, tre veckor dagtid och en vecka kväll. Blir bjudna på julfest, familjedagar och andra tillställningar. Friskvårdsbidraget är 2 500 kronor per år för gymkort, massage eller Viktväktarna.

Jenny Lindblom

Jenny Lindblom,
41 år, säljare
bensinstation, Hudiksvall:

– Macken har funnits på samma plats så länge och vi har blivit som en stor familj, med personalen och kunderna. Vi jobbar bra ihop, har vår gemenskap och behöver inte säga att du gör det och jag det, allt flyter på. Det är viktigt eftersom det blivit neddragningar och vissa dagar är väldigt stressiga.

– Kunderna tycker det är kul att komma in. De känner värmen i butiken, att vi tycker det är kul att jobba. Jag arbetar heltid och just nu funkar det bra, sambon lämnar på dagis.

Maggan Johansson

Maggan Johansson,
57 år, tidningsbud,
utanför Trollhättan:

– Jag tycker det är jätteroligt att köra ut tidningar, att sköta om sig själv och fatta besluten själv. Att man har frihet och ansvar. Särskilt kul är det ibland, när man springer på någon. Och ser hur den som har brevlådan ser ut!

– På julen får jag julklappar, många chokladkartonger. Jag kör på landet och där tror jag de uppskattar en mycket mer. Jag får väldigt sällan skäll, men ibland när det är svårt väglag undrar någon: Varför kom du inte? Fast de vet att jag försöker så mycket jag kan.

– Ensamt? Nej, vi träffas ju innan vi kör ut. På mitt förra jobb på Saab Automobil stressade jag mig sönder och samman. Det här är mycket bättre.

Therése Hedman,
40 år ”sopkärring”,
Stockholm:

– Mina kollegor på Ragn-Sells! Att vi är en så bra arbetsgrupp. Det är jätteviktigt. Vi har varit lite olika konstellationer men just nu är vi den ultimata kombinationen av människor. Vi lyssnar
på varandra. Och så har vi fått en väldigt bra förman, som uppmuntrar oss att komma med idéer, lyssnar och inte är konflikträdd.

– Vi har morgonmöte varje onsdag, då alla får säga vad vi tycker, tänker och ge förslag på förbättringar. Vår förman är inte rädd för cheferna över sig. Ibland behöver vi en talesperson som talar för
hela gruppen och det gör han, utan att tveka.

– Mina arbetstider, 6–15, är också bra. De funkar ihop med resten av mitt liv, så att jag kan hämta barnen på dagis och slipper gå ner i arbetstid.

Kjell-Göran Karlsson

Kjell-Göran Karlsson,
58 år, miljöarbetare,
utanför Karlskrona:

– Nog trivs jag, annars hade jag inte stannat på Affärsverken, renhållningen, i Karlskrona i 30 år! Vi har gym, bastu och massage en gång i veckan om man har problem med rygg, axlar och så. Gymmet köpte vi begagnat från ett
hotell.

– Alla får en friskvårdspeng på 1 000 kronor per år. De pengar som inte används lägger vi i en gemensam pott och köper in nya grejer till gymmet för. Vi är många som gymmar.

– Alla fackliga representanter träffar vd:n en gång per månad. Han berättar vad som ska hända i framtiden och vi säger vad vi tycker och tänker. Jobbet i sig är väl inte så kul, men datorerna och all ny teknik underlättar arbetet enormt. På semestern brukar jag längta tillbaka till jobbet igen efter ett tag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Transportarbetarens logga

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.