Enkät: Vad får dig att trivas på jobbet?

Vad är det bästa med ditt jobb? Som gör att du trivs? Och går dit på lätta fötter? Vi frågade fem transportare.

Daniel Iso-Aho

Daniel Iso-Aho,
33 år, lagerarbetare,
Taberg utanför Jönköping:

– Jag var med från början på Hyundai Mobis Parts-lagret. 95 procent av idéerna hos oss kommer från golvet. Lagerarbetarna ser ju problemen och tänker ut hur de kan lösas.

– Lagerchefen är lyhörd och lyssnar, vi diskuterar alltid innan vi ändrar något. När det anställs någon ny är det viktigt med personkemin i gruppen, att alla trivs. En person som passar in, men inte har truckkort, får utbildning och lärs upp steg för steg.

– Vi har väldigt lite övertid och bra schema, tre veckor dagtid och en vecka kväll. Blir bjudna på julfest, familjedagar och andra tillställningar. Friskvårdsbidraget är 2 500 kronor per år för gymkort, massage eller Viktväktarna.

Jenny Lindblom

Jenny Lindblom,
41 år, säljare
bensinstation, Hudiksvall:

– Macken har funnits på samma plats så länge och vi har blivit som en stor familj, med personalen och kunderna. Vi jobbar bra ihop, har vår gemenskap och behöver inte säga att du gör det och jag det, allt flyter på. Det är viktigt eftersom det blivit neddragningar och vissa dagar är väldigt stressiga.

– Kunderna tycker det är kul att komma in. De känner värmen i butiken, att vi tycker det är kul att jobba. Jag arbetar heltid och just nu funkar det bra, sambon lämnar på dagis.

Maggan Johansson

Maggan Johansson,
57 år, tidningsbud,
utanför Trollhättan:

– Jag tycker det är jätteroligt att köra ut tidningar, att sköta om sig själv och fatta besluten själv. Att man har frihet och ansvar. Särskilt kul är det ibland, när man springer på någon. Och ser hur den som har brevlådan ser ut!

– På julen får jag julklappar, många chokladkartonger. Jag kör på landet och där tror jag de uppskattar en mycket mer. Jag får väldigt sällan skäll, men ibland när det är svårt väglag undrar någon: Varför kom du inte? Fast de vet att jag försöker så mycket jag kan.

– Ensamt? Nej, vi träffas ju innan vi kör ut. På mitt förra jobb på Saab Automobil stressade jag mig sönder och samman. Det här är mycket bättre.

Therése Hedman,
40 år ”sopkärring”,
Stockholm:

– Mina kollegor på Ragn-Sells! Att vi är en så bra arbetsgrupp. Det är jätteviktigt. Vi har varit lite olika konstellationer men just nu är vi den ultimata kombinationen av människor. Vi lyssnar
på varandra. Och så har vi fått en väldigt bra förman, som uppmuntrar oss att komma med idéer, lyssnar och inte är konflikträdd.

– Vi har morgonmöte varje onsdag, då alla får säga vad vi tycker, tänker och ge förslag på förbättringar. Vår förman är inte rädd för cheferna över sig. Ibland behöver vi en talesperson som talar för
hela gruppen och det gör han, utan att tveka.

– Mina arbetstider, 6–15, är också bra. De funkar ihop med resten av mitt liv, så att jag kan hämta barnen på dagis och slipper gå ner i arbetstid.

Kjell-Göran Karlsson

Kjell-Göran Karlsson,
58 år, miljöarbetare,
utanför Karlskrona:

– Nog trivs jag, annars hade jag inte stannat på Affärsverken, renhållningen, i Karlskrona i 30 år! Vi har gym, bastu och massage en gång i veckan om man har problem med rygg, axlar och så. Gymmet köpte vi begagnat från ett
hotell.

– Alla får en friskvårdspeng på 1 000 kronor per år. De pengar som inte används lägger vi i en gemensam pott och köper in nya grejer till gymmet för. Vi är många som gymmar.

– Alla fackliga representanter träffar vd:n en gång per månad. Han berättar vad som ska hända i framtiden och vi säger vad vi tycker och tänker. Jobbet i sig är väl inte så kul, men datorerna och all ny teknik underlättar arbetet enormt. På semestern brukar jag längta tillbaka till jobbet igen efter ett tag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Göran Mellberg i däckverkstaden

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.