Enkät: 4 föräldrar berättar

Hur får du ihop livspusslet?

Malin Andersson
41 år, bensinstationsanställd, Statoil. Tre barn, 2, 10 och 13 år. Bor i Norsholm, Östergötland. Jobbar skift med både morgon-, dag-, och kvällspass.

– Min man är bonde och jobbar jämt, han har inga regelbundna tider. Vi får ihop livspusslet mycket tack vare våra föräldrar. Ibland kan min man åka ifrån och hämta på dagis och därefter lämna hos svärmor. Eller så hämtar hon. Utan våra föräldrar skulle det inte gå och vi måste alltid ha god framförhållning. Jag har också varit mammaledig ganska mycket för att få ihop tiderna, nästan två år med varje barn. Jag tycker att min arbetsgivare har gjort vad den kunnat. När vi har haft sommarjobbare och så har de försökt pussla ihop det så att jag har fått ett lite bättre schema.

Sofia Nymark
35 år, butikskontrollant. Ensamstående med två barn, 4 och 6 år. Bor i Kil, Värmland.

– Förut jobbade jag oregelbundna tider. Det fungerade inte alls. Om jag började 10 och slutade 17.30 blev mina barn alltid hämtade sist på förskolan. När de var hos sin pappa varannan helg jobbade jag tolvtimmarspass hela helgen.

Jag var aldrig ledig, hade aldrig någon tid för återhämtning. Och mina föräldrar är så gamla så jag kan inte få någon hjälp av dem. Jag var på väg in i väggen, med mycket sjukfrånvaro. Först försökte jag gå ner i arbetstid, men klarade det inte ekonomiskt. Fast jag har haft en väldigt god kommunikation med min arbetsgivare och vi kom fram till att det inte fungerade för mig. Mina kollegor har förståelse för min situation också. Nu jobbar jag heltid igen, men måndag till fredag mellan åtta och halv fem. Det är stor skillnad, både för mig och för mina barn. Förut stod de alltid vid staketet på dagis och frågade vad klockan var när jag kom och hämtade dem.

 

Peter Novak Bernath
31 år, taxitelefonist. Ett barn, 4,5 år. Jobbar ”halvnätter”, börjar jobba tidigast 14.00 och slutar senast 05.00. Kör också taxi nattetid några pass i månaden.

– Jag har lite tur i och med att min sambo pluggar. Det är klart jag hade önskat att jag hade kunnat vara hemma mer, jag är alltid borta när min son är hemma. Hade jag jobbat när han är på dagis hade jag kanske träffat honom oftare. Men fördelen med att jobba långa pass är att jag också har många lediga dagar. Då kan jag hämta honom tidigare på dagis och hinna umgås ordentligt. Om min sambo inte pluggade skulle det nog fungera sämre. Då skulle jag nog få börja jobba helnätter, till klockan 07 och lämna på dagis efter det.

Caroline Strid
31 år, lastbilschaufför, Väse, Värmland. Ett barn, 2,5 år som bor hos henne varannan vecka.

– Min dotter bor hos mig från tisdag till tisdag, vi har fått lägga upp det så på grund av mitt schema. Jag är fjärrchaufför. Varannan vecka ligger jag borta två nätter och varannan en eller två. Vi jobbar 40 timmar på fyra dagar så varannan vecka har jag långhelg. Utan familjen hade det här jobbet nästan varit omöjligt. Min mamma hjälper till den natt jag ligger ute under min vecka. Hon hämtar på dagis och så sover min dotter hos henne. Sen hämtar jag henne där på torsdagseftermiddagen och så har vi långhelg tillsammans till tisdag morgon. När det kör ihop sig får min dotter följa med i lastbilen. Det kan vara att de ringer från dagis och hon är sjuk eller att åkeriet behöver någon som jobbar extra en dag då jag inte har barnomsorg. Det går det med. Jag är själv mer eller mindre uppvuxen i en lastbil. Men jag ska byta jobb om några veckor och börja köra åt min pappa i stället. Då kommer jag jobba mer den veckan jag är barnledig och så får man byta av mig den andra veckan. Jag hoppas på att det ger mig ännu lite mer tid med min dotter. När man bara ses varannan vecka känns varje minut viktig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hallå där!
Gabriel Collin

Gabriel Collin

… som i våras tog studenten på årets transportskola, Vretagymnasiet i Östergötland.

Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke.

”Jag blev otroligt manipulerad”

Mötet. Chaufförsjobbet på Wermdö flistransporter blev inte som Ellinor Grafström tänkt sig. Motvilligt drogs hon in i en härva av obetalda räkningar, skatteskulder, lögner och löften som aldrig infriades.

Lastbilssystrar

Lastbilssystrar

Månadens medlem. Ann-Louise och Marie-Louise. Madsen och Karlsson. Systrar på samma åkeri, med äkta män på samma åkeri. Och flera barn som blivit lastbilsförare. Vad månde bli av de snart nio barnbarnen …

Dyslexi
Patrik Welle

Patrik låter sig inte hejdas av dyslexin

Dragkamp med orden. Kalle Anka-pocket räddade honom. Och mobilen är hans bästa vän i jobbet. Lastbilschauffören Patrik Welle låter inte dyslexin stoppa honom från att göra det han vill.

Hallå där!

Caroline Söderqvist

… som är på väg hemifrån Mjölby till yrkes-VM i Förenade Arabemiraten. Där ska hon försvara de svenska färgerna i grenen flygteknik.

Hallå där!

Christina Mattisson

… ombudsman på Transports avdelning 18 i Hälsingland, bosatt i Söderhamn och med bakgrund på bensinmack. På lördag är det yrkesförarens dag.

Robert Langholz och sonen Sander

”Folk minns min mustasch”

Månadens medlem. Robert Langholz vässar tungan – inom både facket och politiken. Har du sett honom, minns du honom. Gör man inte bra ifrån sig kan folk alltid minnas en för en rolig mustasch, tycker han själv.

Fred Zuckerman, president of the International Brotherhood of Teamsters Union Local 89, in his Louisville, Kentucky office.) Zuckerman narrowly lost his bid to replace the union's national president, James P Hoffa. 18 May 2017

Han utmanar Hoffa Junior

Maktkamp. Med knapp marginal förlorade Fred Zuckerman medlemsomröstningen om ordförandeposten i Teamsters, Transports syskonförbund i USA. Men kampen om makten inom det nordamerikanska fackförbundet fortsätter.

Tomas Eneroth

Nya ministern utlovar snabba åtgärder

Politik. När Anna Johansson fick lämna posten som infrastrukturminister klev Tomas Eneroth (S) fram. Den gamla industriarbetaren från Småland har nu ansvaret för att se till att hela Transportsverige rullar.

Open Art Örebro

Konst-igt i Örebro

Kultur. 4 400 stolar i ett berg på Järntorget, 88 röda garnbåtar i luften, några uppblåsta bakterier på rådhusets vägg. Örebroarna gillar sin utomhuskonst allt mer. För killarna på tekniska kontoret är den ett jobb utöver det vanliga.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.