Enkät: 4 föräldrar berättar

Hur får du ihop livspusslet?

Malin Andersson
41 år, bensinstationsanställd, Statoil. Tre barn, 2, 10 och 13 år. Bor i Norsholm, Östergötland. Jobbar skift med både morgon-, dag-, och kvällspass.

– Min man är bonde och jobbar jämt, han har inga regelbundna tider. Vi får ihop livspusslet mycket tack vare våra föräldrar. Ibland kan min man åka ifrån och hämta på dagis och därefter lämna hos svärmor. Eller så hämtar hon. Utan våra föräldrar skulle det inte gå och vi måste alltid ha god framförhållning. Jag har också varit mammaledig ganska mycket för att få ihop tiderna, nästan två år med varje barn. Jag tycker att min arbetsgivare har gjort vad den kunnat. När vi har haft sommarjobbare och så har de försökt pussla ihop det så att jag har fått ett lite bättre schema.

Sofia Nymark
35 år, butikskontrollant. Ensamstående med två barn, 4 och 6 år. Bor i Kil, Värmland.

– Förut jobbade jag oregelbundna tider. Det fungerade inte alls. Om jag började 10 och slutade 17.30 blev mina barn alltid hämtade sist på förskolan. När de var hos sin pappa varannan helg jobbade jag tolvtimmarspass hela helgen.

Jag var aldrig ledig, hade aldrig någon tid för återhämtning. Och mina föräldrar är så gamla så jag kan inte få någon hjälp av dem. Jag var på väg in i väggen, med mycket sjukfrånvaro. Först försökte jag gå ner i arbetstid, men klarade det inte ekonomiskt. Fast jag har haft en väldigt god kommunikation med min arbetsgivare och vi kom fram till att det inte fungerade för mig. Mina kollegor har förståelse för min situation också. Nu jobbar jag heltid igen, men måndag till fredag mellan åtta och halv fem. Det är stor skillnad, både för mig och för mina barn. Förut stod de alltid vid staketet på dagis och frågade vad klockan var när jag kom och hämtade dem.

 

Peter Novak Bernath
31 år, taxitelefonist. Ett barn, 4,5 år. Jobbar ”halvnätter”, börjar jobba tidigast 14.00 och slutar senast 05.00. Kör också taxi nattetid några pass i månaden.

– Jag har lite tur i och med att min sambo pluggar. Det är klart jag hade önskat att jag hade kunnat vara hemma mer, jag är alltid borta när min son är hemma. Hade jag jobbat när han är på dagis hade jag kanske träffat honom oftare. Men fördelen med att jobba långa pass är att jag också har många lediga dagar. Då kan jag hämta honom tidigare på dagis och hinna umgås ordentligt. Om min sambo inte pluggade skulle det nog fungera sämre. Då skulle jag nog få börja jobba helnätter, till klockan 07 och lämna på dagis efter det.

Caroline Strid
31 år, lastbilschaufför, Väse, Värmland. Ett barn, 2,5 år som bor hos henne varannan vecka.

– Min dotter bor hos mig från tisdag till tisdag, vi har fått lägga upp det så på grund av mitt schema. Jag är fjärrchaufför. Varannan vecka ligger jag borta två nätter och varannan en eller två. Vi jobbar 40 timmar på fyra dagar så varannan vecka har jag långhelg. Utan familjen hade det här jobbet nästan varit omöjligt. Min mamma hjälper till den natt jag ligger ute under min vecka. Hon hämtar på dagis och så sover min dotter hos henne. Sen hämtar jag henne där på torsdagseftermiddagen och så har vi långhelg tillsammans till tisdag morgon. När det kör ihop sig får min dotter följa med i lastbilen. Det kan vara att de ringer från dagis och hon är sjuk eller att åkeriet behöver någon som jobbar extra en dag då jag inte har barnomsorg. Det går det med. Jag är själv mer eller mindre uppvuxen i en lastbil. Men jag ska byta jobb om några veckor och börja köra åt min pappa i stället. Då kommer jag jobba mer den veckan jag är barnledig och så får man byta av mig den andra veckan. Jag hoppas på att det ger mig ännu lite mer tid med min dotter. När man bara ses varannan vecka känns varje minut viktig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens klubb
Erik Hjertberg är ordförande för flygtankarnas fackklubb på SFS vid Arlanda.

Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning

Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löne­ökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.