Enkät: 4 föräldrar berättar

Hur får du ihop livspusslet?

Malin Andersson
41 år, bensinstationsanställd, Statoil. Tre barn, 2, 10 och 13 år. Bor i Norsholm, Östergötland. Jobbar skift med både morgon-, dag-, och kvällspass.

– Min man är bonde och jobbar jämt, han har inga regelbundna tider. Vi får ihop livspusslet mycket tack vare våra föräldrar. Ibland kan min man åka ifrån och hämta på dagis och därefter lämna hos svärmor. Eller så hämtar hon. Utan våra föräldrar skulle det inte gå och vi måste alltid ha god framförhållning. Jag har också varit mammaledig ganska mycket för att få ihop tiderna, nästan två år med varje barn. Jag tycker att min arbetsgivare har gjort vad den kunnat. När vi har haft sommarjobbare och så har de försökt pussla ihop det så att jag har fått ett lite bättre schema.

Sofia Nymark
35 år, butikskontrollant. Ensamstående med två barn, 4 och 6 år. Bor i Kil, Värmland.

– Förut jobbade jag oregelbundna tider. Det fungerade inte alls. Om jag började 10 och slutade 17.30 blev mina barn alltid hämtade sist på förskolan. När de var hos sin pappa varannan helg jobbade jag tolvtimmarspass hela helgen.

Jag var aldrig ledig, hade aldrig någon tid för återhämtning. Och mina föräldrar är så gamla så jag kan inte få någon hjälp av dem. Jag var på väg in i väggen, med mycket sjukfrånvaro. Först försökte jag gå ner i arbetstid, men klarade det inte ekonomiskt. Fast jag har haft en väldigt god kommunikation med min arbetsgivare och vi kom fram till att det inte fungerade för mig. Mina kollegor har förståelse för min situation också. Nu jobbar jag heltid igen, men måndag till fredag mellan åtta och halv fem. Det är stor skillnad, både för mig och för mina barn. Förut stod de alltid vid staketet på dagis och frågade vad klockan var när jag kom och hämtade dem.

 

Peter Novak Bernath
31 år, taxitelefonist. Ett barn, 4,5 år. Jobbar ”halvnätter”, börjar jobba tidigast 14.00 och slutar senast 05.00. Kör också taxi nattetid några pass i månaden.

– Jag har lite tur i och med att min sambo pluggar. Det är klart jag hade önskat att jag hade kunnat vara hemma mer, jag är alltid borta när min son är hemma. Hade jag jobbat när han är på dagis hade jag kanske träffat honom oftare. Men fördelen med att jobba långa pass är att jag också har många lediga dagar. Då kan jag hämta honom tidigare på dagis och hinna umgås ordentligt. Om min sambo inte pluggade skulle det nog fungera sämre. Då skulle jag nog få börja jobba helnätter, till klockan 07 och lämna på dagis efter det.

Caroline Strid
31 år, lastbilschaufför, Väse, Värmland. Ett barn, 2,5 år som bor hos henne varannan vecka.

– Min dotter bor hos mig från tisdag till tisdag, vi har fått lägga upp det så på grund av mitt schema. Jag är fjärrchaufför. Varannan vecka ligger jag borta två nätter och varannan en eller två. Vi jobbar 40 timmar på fyra dagar så varannan vecka har jag långhelg. Utan familjen hade det här jobbet nästan varit omöjligt. Min mamma hjälper till den natt jag ligger ute under min vecka. Hon hämtar på dagis och så sover min dotter hos henne. Sen hämtar jag henne där på torsdagseftermiddagen och så har vi långhelg tillsammans till tisdag morgon. När det kör ihop sig får min dotter följa med i lastbilen. Det kan vara att de ringer från dagis och hon är sjuk eller att åkeriet behöver någon som jobbar extra en dag då jag inte har barnomsorg. Det går det med. Jag är själv mer eller mindre uppvuxen i en lastbil. Men jag ska byta jobb om några veckor och börja köra åt min pappa i stället. Då kommer jag jobba mer den veckan jag är barnledig och så får man byta av mig den andra veckan. Jag hoppas på att det ger mig ännu lite mer tid med min dotter. När man bara ses varannan vecka känns varje minut viktig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.

Hallå där!
Jan Ottosson

Jan Ottosson

… som är inne på sin 26:e hungerstrejksdag. Han ställer sig varje dag utanför riksdagshuset eller Stockholms stadshus efter jobbet i slamsugarbilen i Lidingö, Sollentuna, Sundbyberg eller Järfälla.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Kongress 2017

Vad är viktigaste frågan?

Enkät. Vi frågade fem transportare på kongressen: Vilken är den viktigaste fråga?