Emma Lundberg, Jessica Höglin, Anki Engelbrektsson, Karin Peterson och Peter Green förhandlar fram nya löner för taxitelefonister och hyrverksförare.
Close
Emma Lundberg, Jessica Höglin, Anki Engelbrektsson, Karin Peterson och Peter Green ingick i den fackliga grupp som förhandlat fram nya löner för taxitelefonister och hyrverksförare.
Close

Enig delegation skrev på för nya löner i taxi

Efter fyra hela förhandlingsdagar skrev Transports delegation på avtalen för taxitelefonister och så kallade hyrverksförare. Uppgörelserna ger 590 respektive 603 kronor i lönelyft. – I morse såg det tufft ut, men nu är vi i hamn, säger Transports ombudsman Lars Mikaelsson.

Den 14 april inledde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) förhandlingarna som rör anställda inom taxi – utom förarna vars avtal löper ut först den 30 juni.

För telefonisterna gick facket in med flera krav, bland annat bättre villkor för ob-ersättning och fler lediga helger. Arbetsgivarlägret kontrade med bland annat förlängd provanställning och strikt fredsplikt – utan rätt till fackliga sympatiåtgärder.

Vid 17-tiden i dag, tisdag, enades parterna. Såväl telefonisterna som hyrverksförare får 13 månader långa avtal som löper från den 1 maj 2016 till den 31 maj 2017.

För växelpersonalen höjs lönerna med 590 kronor i månaden. För alla grupper. Totalt under perioden blir det 7 670 kronor mer i plånboken, före skatt.

Det motsvarar 2,38 procent. Hade Transport hållit fast vid tolv månader och ”märket” alltså – 2,2 procent på telefonisternas genomsnittslöner – hade utfallet blivit 544 kronor.

– Jag tror definitivt att vi vann på ett 13-månadersavtal. Det ger bättre utfall för ob-ersättningen också, säger Lars Mikaelsson, ombudsman som till vardags ansvarar för taxiavtalen.

Taxitelefonister jobbar ofta nätter och helger. Facket fick inte igenom kravet på mer helgledigt. Men parterna enades ändå om en skrivning som säger att tillsvidareanställda kan få rätt till minst två lediga helger (lördag och söndag) av fyra, förutsatt att man gör upp om det i en lokal överenskommelse.

Grundregeln i avtalet är annars bara minst två lediga helger av fem.

För hyrverksförarna slogs den fackliga delegationen för måltidskuponger. Mikaelsson säger:

– Vi nådde inte hela vägen, men även här blev det så att kuponger kan ges ut efter lokal överenskommelse. Man kan inte säga att vi vann några jättesegrar i den här avtalsrörelsen. Men arbetsgivarna fick å andra sidan inte gehör för någonting på sin kravlista, det är också viktigt.

Under förhandlingarna blev det tvist om hur ob-ersättningen ska beräknas, men den fackliga linjen vann.

Nya ob-tillägg för telefonister är:

  • Enkelt ob:                 27.20 kronor
  • Kvalificerat ob:         43.09 kronor
  • Storhelgs-ob:            73.63 kronor

För hyrverk:

  • Enkelt ob:                 19.23 kronor
  • Kvalificerat ob:         38.60 kronor
  • Storhelgs-ob:            74.52 kronor

Ny semesterlön blir för båda yrkesgrupperna 1 132 kronor.

Nära anhörigas bortgång innebär många gånger att anställda behöver vara lediga. Både telefonister och hyrverkschaufförer kan ta permission vid endera begravning, urnsättning eller annan begravningsakt.

Enligt de nya avtalen har man också rätt till tjänsteledighet för ytterligare en av förrättningarna.

Transport och BA är också överens om att tillsätta en arbetsgrupp som ska diskutera om det finns skäl att ändra i lönetabellerna. Som det är i dag skiljer det som mest ungefär 425 kronor i lönetariffen mellan en telefonist i Stockholm och en i ”övriga landet”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.