Emma Lundberg, Jessica Höglin, Anki Engelbrektsson, Karin Peterson och Peter Green förhandlar fram nya löner för taxitelefonister och hyrverksförare.
Close
Emma Lundberg, Jessica Höglin, Anki Engelbrektsson, Karin Peterson och Peter Green ingick i den fackliga grupp som förhandlat fram nya löner för taxitelefonister och hyrverksförare.
Close

Enig delegation skrev på för nya löner i taxi

Efter fyra hela förhandlingsdagar skrev Transports delegation på avtalen för taxitelefonister och så kallade hyrverksförare. Uppgörelserna ger 590 respektive 603 kronor i lönelyft. – I morse såg det tufft ut, men nu är vi i hamn, säger Transports ombudsman Lars Mikaelsson.

Den 14 april inledde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) förhandlingarna som rör anställda inom taxi – utom förarna vars avtal löper ut först den 30 juni.

För telefonisterna gick facket in med flera krav, bland annat bättre villkor för ob-ersättning och fler lediga helger. Arbetsgivarlägret kontrade med bland annat förlängd provanställning och strikt fredsplikt – utan rätt till fackliga sympatiåtgärder.

Vid 17-tiden i dag, tisdag, enades parterna. Såväl telefonisterna som hyrverksförare får 13 månader långa avtal som löper från den 1 maj 2016 till den 31 maj 2017.

För växelpersonalen höjs lönerna med 590 kronor i månaden. För alla grupper. Totalt under perioden blir det 7 670 kronor mer i plånboken, före skatt.

Det motsvarar 2,38 procent. Hade Transport hållit fast vid tolv månader och ”märket” alltså – 2,2 procent på telefonisternas genomsnittslöner – hade utfallet blivit 544 kronor.

– Jag tror definitivt att vi vann på ett 13-månadersavtal. Det ger bättre utfall för ob-ersättningen också, säger Lars Mikaelsson, ombudsman som till vardags ansvarar för taxiavtalen.

Taxitelefonister jobbar ofta nätter och helger. Facket fick inte igenom kravet på mer helgledigt. Men parterna enades ändå om en skrivning som säger att tillsvidareanställda kan få rätt till minst två lediga helger (lördag och söndag) av fyra, förutsatt att man gör upp om det i en lokal överenskommelse.

Grundregeln i avtalet är annars bara minst två lediga helger av fem.

För hyrverksförarna slogs den fackliga delegationen för måltidskuponger. Mikaelsson säger:

– Vi nådde inte hela vägen, men även här blev det så att kuponger kan ges ut efter lokal överenskommelse. Man kan inte säga att vi vann några jättesegrar i den här avtalsrörelsen. Men arbetsgivarna fick å andra sidan inte gehör för någonting på sin kravlista, det är också viktigt.

Under förhandlingarna blev det tvist om hur ob-ersättningen ska beräknas, men den fackliga linjen vann.

Nya ob-tillägg för telefonister är:

  • Enkelt ob:                 27.20 kronor
  • Kvalificerat ob:         43.09 kronor
  • Storhelgs-ob:            73.63 kronor

För hyrverk:

  • Enkelt ob:                 19.23 kronor
  • Kvalificerat ob:         38.60 kronor
  • Storhelgs-ob:            74.52 kronor

Ny semesterlön blir för båda yrkesgrupperna 1 132 kronor.

Nära anhörigas bortgång innebär många gånger att anställda behöver vara lediga. Både telefonister och hyrverkschaufförer kan ta permission vid endera begravning, urnsättning eller annan begravningsakt.

Enligt de nya avtalen har man också rätt till tjänsteledighet för ytterligare en av förrättningarna.

Transport och BA är också överens om att tillsätta en arbetsgrupp som ska diskutera om det finns skäl att ändra i lönetabellerna. Som det är i dag skiljer det som mest ungefär 425 kronor i lönetariffen mellan en telefonist i Stockholm och en i ”övriga landet”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.