Sofie
Close
Sofie ”Pysen” Dahlström är en av administratörerna i den öppna Facebookgruppen Queen of the road. Nätverket växer och har drygt 2 100 medlemmar. Det finns också en sluten grupp, en sajt och en webbshop.
Close

En vägdrottning på nätet

Månadens medlem. Först kommer familjen och lastbilarna – sedan är det Queen of the road som gäller. Vissa dagar ägnar Sofie Dahlström många timmar åt sitt stora intresse: Facebookgruppen som bara kvinnor får gå med i.

Queen of the road-logga– Men alla kvinnor är välkomna. Vi har några sjuksköterskor också bland medlemmarna, säger lastbilschauffören Sofie Dahlström.

Eller Pysen, som hon är mest känd som både hemma och på nätet. Sedan fyra år är hon en av administratörerna i Queen of the road. Hon hälsar alla nya medlemmar välkomna, läser allt på sidan och håller koll på tonen i inläggen.

– Jag behöver nästan aldrig gå in och ta bort något. Mycket handlar om frågor och funderingar kring yrket. Och för det mesta är tjejerna i gruppen snabba med att reagera på ett inlägg eller svara den som undrar något.

Frågorna kan vara enkla, säger Pysen: Som vad en plötsligt uppdykande symbol på färdskrivaren betyder.

– Här ska man få ett seriöst svar, utan att bli dumförklarad. Vi är väldigt noga med att mobbning inte är tillåtet.

Och frågorna kan vara känsliga: Som vad en arbetsgivare erbjuder för lön och om det är vettigt att acceptera den.

– De diskussionerna brukar vi hålla i den stängda gruppen, den som bara medlemmar kan se.

Själv gick Sofie Dahlström med i Facebookgruppen när hon fortfarande körde mindre fordon och skulle ta sitt E-kort. Och hon fick massor av matnyttig hjälp under pluggandet.

Från det tog hon steget till att bli aktiv i nätverket för vägens drottningar. Hon började med att sälja tröjor och dekaler på en lastbilsträff. Nu handlar det om upp till fem timmar om dagen på Facebook.

– Jag brinner för kvinnor i den här branschen, förklarar hon. Det borde vara självklart för många fler att välja chaufförsjobbet. Själv kan jag inte tänka mig att jobba med något annat.

Utanför fönstret till den gula tegelvillan, där familjen bor sedan i somras, står en skinande blank, vinröd asfaltbil. Maken är egen enbilsåkare. Men Pysen har inget jobb som väntar efter föräldraledigheten.

– Näe, jag är inte orolig. Även om jag inte har hittat en fast anställning sedan jag blev lastbilschaufför 2010. En fördel med att vara behovsanställd är att jag väljer själv när jag ska jobba … nackdelen är att det är svårt att få huslån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Keno:
    2 mars, 2018

    Hon är en härlig tjej och vet vad hon talar om! Hon behövs verkligen.

Lästips:

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

Sabina Joslin-Karlqvist

Sabina är proffs på att peppa

Månadens medlem. Varför är du så glad? Inte den vanligaste startfrågan i en intervju, men självklar när det handlar om Sabina Joslin-Karlqvist. Lastbilschaufför, hälsocoach och den som dansar varje morgon när hon gör frukost.

Hallå där!

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Hallå där!

Emma Brodin

… lastbilschaufför och sopgumma i Nora, som uppträder i en av LO:s valfilmer.

Hallå där!

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.

Adhd på jobbet
Pauli Brunila

”Adhd är en del av mig”

Mötet. Pauli Brunila är stuveriarbetare och huvudskyddsombud i Gävle hamn. I vuxen ålder fick han diagnosen adhd, ett funktionshinder som nyligen kostade honom en skriftlig varning.

Adhd

Så kan adhd funka på jobbet

Experten. Dagens arbetsgivare har dålig kunskap om adhd och liknade diagnoser. – Här har både fack och arbetsgivarorganisationerna en viktig uppgift att fylla, säger Maria Petersson på riksförbundet Attention.

Hallå där!

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

Hallå där!
Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.