Ordföranden har ordet

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

För många av våra sopgubbar i Stockholm kulminerade en kamp om lönevillkor i en olovlig strejk i början på juli månad. Konflikten gällde från början lönesystemet i sig, men utvecklades även till en kamp om yrkesheder och stolthet när arbetsgivaren begärde en nyckelinventering.

Förbundet stöder inte en olovlig strejk under gällande fredsplikt, men jag tror att allmänheten har en viss förståelse för att många av de berörda tyckte att nu var det nog och beslutade sig för att lämna sin anställning. Nyckelinventeringen i sig borde kunna ha lösts genom att begära in nycklar från berörda fastighetsägare och lönetvisten hade ju sitt ursprung i att renhållningsföretaget lagt ett för lågt anbud vid upphandlingen. Ett renhållningsföretag som verkar ha satt metoden med underbud i system och enligt uppgifter i medier har stora ekonomiska lönsamhetsproblem.

Det återstår att se vad som händer under hösten. Hela konflikten väcker ju en del tankar om vad en arbetsgivare kan begära av de anställda och vad som ryms inom arbetsgivarens köp av arbetskraft genom anställningen. Äger arbetsgivaren rätten till yrkeskunskapen och kan en arbetsgivare kräva att den förvärvade kunskapen ovillkorligt och totalt ska lämnas vidare?

I Göteborg pågår eller pågick i sommar en annan konflikt gällande verksamheten i delar av Göteborgs hamn. En konflikt som primärt inte är Transports, utan Hamnarbetarförbundets, med motparten APM som driver den aktuella delen av hamnen. Konflikten har lett till omfattande varsel i det aktuella bolaget och även inneburit att regeringen beslutat tillsätta en utredning om konflikträtten.

Vi ser att den svenska modellen hotas från flera olika håll nu och den vill vi naturligtvis värna om. Samtidigt är konflikträtten något som vi har kämpat hårt för, och våra föregångare i rörelsen har till med har dött för den saken.

Därför är det djupt oroande att det talas om att se över rätten att vidta stridsåtgärder.

Vårt förbund kommer aldrig att ställa sig bakom en inskränkning av konflikträtten.

Transport är inte direkt berört av konflikten i Göteborg, men som avtalsbärande part har vi givetvis ett ansvar för att försöka hitta en lösning.

Lösningen som vore den bästa anser vi fortsatt är att alla hamnarbetare är organiserade i ett och samma förbund. Det förbundet är det förbund som bär avtalet, det vill säga Svenska Transportarbetareförbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Erlandsson:
    12 september, 2017

    Klart att vi skall värna om strejkrätten och kollektivavtal. Kollektivavtalet ger all arbetare på anslutna företag en grundskydd i lön. Men nästan alla arbetare på företag med lokala fackföreningar har mer än avtalad grundlön. Ofta i utbyte mot lönesplittring, ökad flexibilitet eller högre arbetstempo. Fredsplikten innebär att man inte genom strejk eller annan olovlig aktion kan försvara lön över grundlön när den attackeras av arbetsgivaren. Till sin hjälp har arbetsgivaren arbetsdomstolen.
    Ett avtal borde försvara alla ingångna löner även lokalt och därmed ge strejkrätt då arbetsgivaren vill sänka dessa. Det handlar inte om lokal strejkrätt utan att förbundet ska kunna starta en konflikt mot företag som vill sänka löner som var i kraft när avtalet skrevs. Då vore sopgubbarnas strejk inte vild.

Lästips:

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Till den som ringer försöker han förklara varför kongressen i Singapore är viktig. Transports ordförande Tommy Wreeth har de senast dagarna fått en hel del att tänka på kring resor, semestrar och internationellt fackligt arbete.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En brytningstid

Krönika. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Facket & framtiden
Förstamajdemonstration

Det handlar om världsbilden

Debatt. Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i. Och vilka frågor som ska styra utvecklingen framåt.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.