Ordföranden har ordet

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

För många av våra sopgubbar i Stockholm kulminerade en kamp om lönevillkor i en olovlig strejk i början på juli månad. Konflikten gällde från början lönesystemet i sig, men utvecklades även till en kamp om yrkesheder och stolthet när arbetsgivaren begärde en nyckelinventering.

Förbundet stöder inte en olovlig strejk under gällande fredsplikt, men jag tror att allmänheten har en viss förståelse för att många av de berörda tyckte att nu var det nog och beslutade sig för att lämna sin anställning. Nyckelinventeringen i sig borde kunna ha lösts genom att begära in nycklar från berörda fastighetsägare och lönetvisten hade ju sitt ursprung i att renhållningsföretaget lagt ett för lågt anbud vid upphandlingen. Ett renhållningsföretag som verkar ha satt metoden med underbud i system och enligt uppgifter i medier har stora ekonomiska lönsamhetsproblem.

Det återstår att se vad som händer under hösten. Hela konflikten väcker ju en del tankar om vad en arbetsgivare kan begära av de anställda och vad som ryms inom arbetsgivarens köp av arbetskraft genom anställningen. Äger arbetsgivaren rätten till yrkeskunskapen och kan en arbetsgivare kräva att den förvärvade kunskapen ovillkorligt och totalt ska lämnas vidare?

I Göteborg pågår eller pågick i sommar en annan konflikt gällande verksamheten i delar av Göteborgs hamn. En konflikt som primärt inte är Transports, utan Hamnarbetarförbundets, med motparten APM som driver den aktuella delen av hamnen. Konflikten har lett till omfattande varsel i det aktuella bolaget och även inneburit att regeringen beslutat tillsätta en utredning om konflikträtten.

Vi ser att den svenska modellen hotas från flera olika håll nu och den vill vi naturligtvis värna om. Samtidigt är konflikträtten något som vi har kämpat hårt för, och våra föregångare i rörelsen har till med har dött för den saken.

Därför är det djupt oroande att det talas om att se över rätten att vidta stridsåtgärder.

Vårt förbund kommer aldrig att ställa sig bakom en inskränkning av konflikträtten.

Transport är inte direkt berört av konflikten i Göteborg, men som avtalsbärande part har vi givetvis ett ansvar för att försöka hitta en lösning.

Lösningen som vore den bästa anser vi fortsatt är att alla hamnarbetare är organiserade i ett och samma förbund. Det förbundet är det förbund som bär avtalet, det vill säga Svenska Transportarbetareförbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Erlandsson:
    12 september, 2017

    Klart att vi skall värna om strejkrätten och kollektivavtal. Kollektivavtalet ger all arbetare på anslutna företag en grundskydd i lön. Men nästan alla arbetare på företag med lokala fackföreningar har mer än avtalad grundlön. Ofta i utbyte mot lönesplittring, ökad flexibilitet eller högre arbetstempo. Fredsplikten innebär att man inte genom strejk eller annan olovlig aktion kan försvara lön över grundlön när den attackeras av arbetsgivaren. Till sin hjälp har arbetsgivaren arbetsdomstolen.
    Ett avtal borde försvara alla ingångna löner även lokalt och därmed ge strejkrätt då arbetsgivaren vill sänka dessa. Det handlar inte om lokal strejkrätt utan att förbundet ska kunna starta en konflikt mot företag som vill sänka löner som var i kraft när avtalet skrevs. Då vore sopgubbarnas strejk inte vild.

Lästips:

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Transportarbetarens logga

Förslag: Samma lön för tillfälliga EU-arbetare

EU. Tillfällig utländsk arbetskraft ska ha samma lön som alla andra. En stor majoritet i Europaparlamentets sysselsättningsutskott har röstat för ett förslag om nya regler.

David Ericssons senaste krönikor

Lösa förbindelser

Krönika Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Kul-tur på hjul

Krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Asylpolitiken måste ändras

Ledare. I Sverige pågår just nu ett utdraget drama i tusentals akter. Det handlar om asylsökanden som lever i oviss väntan på beslut från Migrationsverket. Får de stanna? Eller blir det avslag och utvisning?

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

SFI-undervisning

Kunskapslyft effektivare än sänkta löner

Debatt. I mitten av augusti presenterade allianspartierna förslag om låglönejobb för nyanlända och unga utan gymnasieutbildning. Politiker som ska sätta löner i stället för att samverka med parterna om hur man bäst skapar vägar in på arbetsmarknaden för personer med kort utbildning.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.