Debatt

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Drygt 40 procent av åkerierna uppskattar att de troligen kommer att anställa lastbilsförare i närtid. Totalt handlar det om 3 456 förare innan årsskiftet och 7 000 under närmaste året, enligt Tya:s kartläggning.

Störst anställningsbehov finns i Västerbotten och Norrbotten där 56 procent av företagen behöver anställa. För Skåne och Sydsverige så är det 46 procent av åkerierna som troligen kommer att behöva rekrytera, och vi har nästan 1 000 medlemmar i Syd, vilket innebär att nästan 500 åkerier behöver mer personal!

Det är en fantastisk möjlighet för den som funderat på att bli lastbilsförare: det finns jobb! Företagarnas barometer som presenterades i dagarna, visar att en betydande andel vill rekrytera men hittar inte rätt kompetens. Våra medlemmar har fått stänga vissa rutter i förtid innan sommaren på grund av akut personalbrist.

Enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) finns det tre orsaker till bristen: Sverige är inne i en högkonjunktur när efterfrågan överlag är hög. Allt mer köps via internet och körs sedan ut till kunden och slutligen: Det utbildas inte tillräckligt med lastbilschaufförer.

Även Sveriges Åkeriföretags medlemmar har under lång tid rapporterat om en omfattande personalbrist som ofta är det främsta hindret för utökad verksamhet. Inför denna sommaren hade 57 procent av de transportsäljande företagen inte lyckats tillgodose personalbehovet. Största skälet till detta var bristande kompetens.

Enligt Tyas beräkningar skulle flera tusen till personer behöva utbildas varje år för att det ska gå runt.

För att vissa åkerier ska klara sin verksamhet så blir de istället numera tvungna att anlita bemanningsföretag vilket ökar den totala lönekostnaden då priset för den tillfälliga lösningen är högre.

Dels behövs stora utbildningsinsatser för att möta behoven. Transportutbildningen måste byggas ut på landets gymnasier och yrkeskompetensbevis-satsningar måste göras tillgängliga i hela landet. Åtgärderna behövs både akut och på lång sikt.

Genom rätt bemanning skapas konkurrens- och utvecklingsmöjligheter för svenska företag. Långsiktiga och lojala band mellan arbetsgivare och arbetstagare är bättre än dyra bemanningslösningar.

Åkerinäringen står för nästan 4 procent av Sveriges BNP och sysselsätter 225 000 personer om hela logistikkedjan räknas med. Uppemot 50 000 nya lastbilsförare kommer behövas under en tioårsperiod. Branschen är glödhet. Nu behövs bara rätt kompetens! Den regering som väljs om ett år måste se detta som en prioriterad fråga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rasmus:
    23 oktober, 2017

    Har själv haft planer att lämna yrket, men hittat ett bra jobb så stannar en stund till iallafall. Är tyvärr riktigt besviken på Facket. Om det är en sån brist på chaufförer, varför gjorde ni inte det mer intressant att bli chaufför då?

    Mins när nya avtalet kom ut och hur.... icke speciellt det var för oss, var mer för terminalerna och andra än Lastbils chaufförerna. Stort sätt samma % ökning i lön vi har haft, och företagen betalar YKB'n, yipie. Sen några veckor efter lägger ni ut ett inlägg om hur det är stor brist på chaufförer, och företag är på väg att gå på knäna pga det. Jamen varför gjorde ni inte det mer intressant för chaufförer då?! ni hade övertaget, men gjorde inget med det....

    Känner flera som skulle bli chaufförer om det inte vore för allt fusk och att varför bli chaufför om du kan bli tex Grävmaskinist? två yrken som jobbar tätt ihop men den ena tjänar en 5,000+ mer varje månad, utan att behöva jobba konstant och obekväma tider (oftast)

    Om det inte vore för försäkringarna så skulle jag nog ha lämnat facket för länge sen :(

  2. Örjan Torpe:
    12 september, 2017

    Vem skulle vilja bli lastbilschaufför? Läser man Transportarbetaren så är det mest bara elände, fuskande åkerier, folk får inte ut sina löner, kör du för fort och blir av med körkortet får du ingen A-kassa etc etc.
    Folk verkar dock inte saknas enligt artikeln utan kompetens. Det är nog bara att inse att de som gillar och köra lastbil-kör lastbil, de andra struntar i det.

Lästips:

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.