Debatt

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Drygt 40 procent av åkerierna uppskattar att de troligen kommer att anställa lastbilsförare i närtid. Totalt handlar det om 3 456 förare innan årsskiftet och 7 000 under närmaste året, enligt Tya:s kartläggning.

Störst anställningsbehov finns i Västerbotten och Norrbotten där 56 procent av företagen behöver anställa. För Skåne och Sydsverige så är det 46 procent av åkerierna som troligen kommer att behöva rekrytera, och vi har nästan 1 000 medlemmar i Syd, vilket innebär att nästan 500 åkerier behöver mer personal!

Det är en fantastisk möjlighet för den som funderat på att bli lastbilsförare: det finns jobb! Företagarnas barometer som presenterades i dagarna, visar att en betydande andel vill rekrytera men hittar inte rätt kompetens. Våra medlemmar har fått stänga vissa rutter i förtid innan sommaren på grund av akut personalbrist.

Enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) finns det tre orsaker till bristen: Sverige är inne i en högkonjunktur när efterfrågan överlag är hög. Allt mer köps via internet och körs sedan ut till kunden och slutligen: Det utbildas inte tillräckligt med lastbilschaufförer.

Även Sveriges Åkeriföretags medlemmar har under lång tid rapporterat om en omfattande personalbrist som ofta är det främsta hindret för utökad verksamhet. Inför denna sommaren hade 57 procent av de transportsäljande företagen inte lyckats tillgodose personalbehovet. Största skälet till detta var bristande kompetens.

Enligt Tyas beräkningar skulle flera tusen till personer behöva utbildas varje år för att det ska gå runt.

För att vissa åkerier ska klara sin verksamhet så blir de istället numera tvungna att anlita bemanningsföretag vilket ökar den totala lönekostnaden då priset för den tillfälliga lösningen är högre.

Dels behövs stora utbildningsinsatser för att möta behoven. Transportutbildningen måste byggas ut på landets gymnasier och yrkeskompetensbevis-satsningar måste göras tillgängliga i hela landet. Åtgärderna behövs både akut och på lång sikt.

Genom rätt bemanning skapas konkurrens- och utvecklingsmöjligheter för svenska företag. Långsiktiga och lojala band mellan arbetsgivare och arbetstagare är bättre än dyra bemanningslösningar.

Åkerinäringen står för nästan 4 procent av Sveriges BNP och sysselsätter 225 000 personer om hela logistikkedjan räknas med. Uppemot 50 000 nya lastbilsförare kommer behövas under en tioårsperiod. Branschen är glödhet. Nu behövs bara rätt kompetens! Den regering som väljs om ett år måste se detta som en prioriterad fråga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rasmus:
    23 oktober, 2017

    Har själv haft planer att lämna yrket, men hittat ett bra jobb så stannar en stund till iallafall. Är tyvärr riktigt besviken på Facket. Om det är en sån brist på chaufförer, varför gjorde ni inte det mer intressant att bli chaufför då?

    Mins när nya avtalet kom ut och hur.... icke speciellt det var för oss, var mer för terminalerna och andra än Lastbils chaufförerna. Stort sätt samma % ökning i lön vi har haft, och företagen betalar YKB'n, yipie. Sen några veckor efter lägger ni ut ett inlägg om hur det är stor brist på chaufförer, och företag är på väg att gå på knäna pga det. Jamen varför gjorde ni inte det mer intressant för chaufförer då?! ni hade övertaget, men gjorde inget med det....

    Känner flera som skulle bli chaufförer om det inte vore för allt fusk och att varför bli chaufför om du kan bli tex Grävmaskinist? två yrken som jobbar tätt ihop men den ena tjänar en 5,000+ mer varje månad, utan att behöva jobba konstant och obekväma tider (oftast)

    Om det inte vore för försäkringarna så skulle jag nog ha lämnat facket för länge sen :(

  2. Örjan Torpe:
    12 september, 2017

    Vem skulle vilja bli lastbilschaufför? Läser man Transportarbetaren så är det mest bara elände, fuskande åkerier, folk får inte ut sina löner, kör du för fort och blir av med körkortet får du ingen A-kassa etc etc.
    Folk verkar dock inte saknas enligt artikeln utan kompetens. Det är nog bara att inse att de som gillar och köra lastbil-kör lastbil, de andra struntar i det.

Lästips:

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Marcus Lennartsson

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericsson

Värstinglandet

Davids krönika. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.