Krönika

En gammal Amazon

Davids krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Dieselbilar ger miljöfarliga utsläpp av kvävedioxid, det vet vi. Visserligen ansågs de vara miljöbilar för bara några år sedan. Men nu är de farliga.

Ska vi skrota alla dieselbilar och satsa på bensin och elbilar?

Kor går omkring och släpper sig och det är möjligen ett av deras mer mänskliga drag. Men ur detta uppstår farliga växthusgaser. Vad göra? Slakta alla kor? Då slipper vi dessutom äta miljöovänliga hamburgare. Ett win, win för miljön. Ingen onyttig mat och inga växthusgaser.

Fast det blir heller ingen mjölk i morgonkaffet. Och det där med vedeldningen. Kanske fryser fler ihjäl eller blir sjuka om de inte får elda?

Dieselbilarna är förstås ett elände – bort med dem. Men …
De motorerna har betydligt bättre verkningsgrad än bensinmotorer. 46 procent mot bensinmotorernas 27 procent och blir därför mer bränslesnåla. Mindre olja behöver tas upp ur marken och de flesta utsläpp minskar utom just kvävedioxid.

Fast elbilar är ändå klockrent! Nästan 100 procent verkningsgrad och noll utsläpp. Åk genast och köp en! Bara det förstås, att det tar minst tio år innan en elbil miljömässigt kört in de utsläpp själva tillverkningen av bil och batterier ger.

Så ingen blir egentligen glad av elbilarna utom några rika kineser som tjänar pengar på att bygga dem och kan köpa upp ännu mer mark och industrier i Europa.

Knepigt det här. En bil från sjuttiotalet ger förmodligen mindre utsläpp än vilken modern minibil som helst under sin livstid. Hur förhåller man sig till det? Behåller skrotet? Kanske är det själva konsumtionen som är miljöboven, hur ”miljövänlig” den än är.

Skapelsens krona och det enda vi behöver tycks alltså vara gamla järnvägar med SJ – bruna ellok och så det Svenne Rubin sjunger om:

”En gammal Amazon
Med lister och krom
Ratt i bakelit
Californiavit …”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Laursen:
    29 mars, 2018

    En dieselbil dricker mindre än en bensindriven. Då måste det räknas in. Dieseln släpper ut lite kolmonoxid. Prisfallet har redan börjat på dieslarna. Vad tycker ägarna byta in och få dåligt eller behålla bilen som går bra och dricker lite. Staten borde kanske köpa allihop för det är staten som ligger bakom alltihop. Så bilägarna får en utväg.

Lästips:

David Ericsson

Den hårda vägen

Davids krönika. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Davids krönika. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Davids krönika. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare
Avtalsrörelsen tidningsbud

Hopp för buden

Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.

Tidningsbuden är väldigt lojala och plikttrogna. Det brukar arbetsgivarorganisationens Anders Bergqvist och Charlott Richardson höra från distributionsföretagen: ”Och de har en viktig demokratisk uppgift i dag, i tider av faktaförvrängning och spridning av rena lögner.”

Arbetsgivarsidan tar strid om arbetstiden

Medieföretagen. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet. Facket vill ha betalt för hela arbetspasset. Lönerna lär följa de andra uppgörelserna i 2020 års avtalsrörelse för tidningsbud.

Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

Vilka förhandlar för oss?

Insändare. Jag har läst i kvällstidningar om att LO förhandlar om anställningstrygghet, samtidigt som Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.