Krönika

En gammal Amazon

Davids krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Dieselbilar ger miljöfarliga utsläpp av kvävedioxid, det vet vi. Visserligen ansågs de vara miljöbilar för bara några år sedan. Men nu är de farliga.

Ska vi skrota alla dieselbilar och satsa på bensin och elbilar?

Kor går omkring och släpper sig och det är möjligen ett av deras mer mänskliga drag. Men ur detta uppstår farliga växthusgaser. Vad göra? Slakta alla kor? Då slipper vi dessutom äta miljöovänliga hamburgare. Ett win, win för miljön. Ingen onyttig mat och inga växthusgaser.

Fast det blir heller ingen mjölk i morgonkaffet. Och det där med vedeldningen. Kanske fryser fler ihjäl eller blir sjuka om de inte får elda?

Dieselbilarna är förstås ett elände – bort med dem. Men …
De motorerna har betydligt bättre verkningsgrad än bensinmotorer. 46 procent mot bensinmotorernas 27 procent och blir därför mer bränslesnåla. Mindre olja behöver tas upp ur marken och de flesta utsläpp minskar utom just kvävedioxid.

Fast elbilar är ändå klockrent! Nästan 100 procent verkningsgrad och noll utsläpp. Åk genast och köp en! Bara det förstås, att det tar minst tio år innan en elbil miljömässigt kört in de utsläpp själva tillverkningen av bil och batterier ger.

Så ingen blir egentligen glad av elbilarna utom några rika kineser som tjänar pengar på att bygga dem och kan köpa upp ännu mer mark och industrier i Europa.

Knepigt det här. En bil från sjuttiotalet ger förmodligen mindre utsläpp än vilken modern minibil som helst under sin livstid. Hur förhåller man sig till det? Behåller skrotet? Kanske är det själva konsumtionen som är miljöboven, hur ”miljövänlig” den än är.

Skapelsens krona och det enda vi behöver tycks alltså vara gamla järnvägar med SJ – bruna ellok och så det Svenne Rubin sjunger om:

”En gammal Amazon
Med lister och krom
Ratt i bakelit
Californiavit …”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Laursen:
    29 mars, 2018

    En dieselbil dricker mindre än en bensindriven. Då måste det räknas in. Dieseln släpper ut lite kolmonoxid. Prisfallet har redan börjat på dieslarna. Vad tycker ägarna byta in och få dåligt eller behålla bilen som går bra och dricker lite. Staten borde kanske köpa allihop för det är staten som ligger bakom alltihop. Så bilägarna får en utväg.

Lästips:

David Ericsson

Viruset och socialismen

Davids krönika. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Johanna Takman

Godstrafiken bäst i klassen

7 frågor. Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).

Lyckans pris

Davids krönika. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.