Karl Rydell
Close
Karl Rydell susar fram på sin elcykel i Stockholms innerstad. I dag har han "bara" 35 stopp.
Close

En dag i sadeln

Cykelbud. Lastbilar och jumbojet. Jätteföretaget DHL förknippas mest med tunga fordon. Men nu satsar de på Karl Rydell och hans cyklistkollegor.

Klockan är nio och klassisk musik dånar ur högtalarna på DHL Express terminal i Västberga, strax söder om centrala Stockholm.

Morgonskiftet av terminalarbetare får genom musiken höra att det strax är hemgång. Terminalens hjärta heter Kenta och är en hypermodern sorteringsmaskin. Göteborg var först med att skaffa den typen av maskin och gav den ett klassiskt göteborgskt fotbollsnamn: Glenn. Så efter en del funderingar döpte stockholmarna sin maskin efter Kenta Gustafsson, han som sjöng den som blivit Hammarbys låt: Just i dag är jag stark.

Chaufförerna till de små distributionsbilarna kommer in halv nio. De samlas i fikarummet för ett morgonmöte. På DHL heter det PD, en av många förkortningar som slängs runt inom företaget. Bortanför sorteringsmaskinen står lätta distributionsbilar uppbackade i två rader med bakluckorna öppnade mot ett sorteringsband. Erfarna arbetare som har titeln seniors ser till att bilarna packas på ett sätt som passar rutterna.

Expressleverans DHL
En expressleverans kan ha skickats från södra Europa klockan 17 dagen innan. Cykelkurirerna måste göra ett lämningsförsök senast klockan 12. Foto: John Antonsson

Det är full fart och blir hela tiden mer att göra. Bara i år har antalet paket ökat med 20 procent.

Samtidigt cyklar Karl Rydell från Södermalm i Stockholm, över Årstabron, genom Årsta och in i Västberga industriområde. Han låser fast sin egen oväxlade cykel och gör sig redo för en arbetsdag på en annan sadel.

När han kommer in i terminalen har han redan på sig dagens arbetskläder. Ett par shorts, en pikétröja i funktionsmaterial och en lätt regnjacka. Regnskurar föll över staden dagen innan, men den här tisdagen skiner solen. Den värsta tryckande hettan har gett vika för svalkande vindar. I terminalen är skyddsskorna på, men så fort Karl Rydell sticker ut så cyklar han i vanliga gympaskor.

– Jag gillar att cykla runt i stan, träffa människor, se det fina vädret.

Betydligt kallare var det när Karl Rydell var ny på jobbet. Han började cykla för DHL i oktober förra året. Sedan kom vintern.

– På vintern är det en helt annan sak, det är tuffare. Men man får hålla sig optimistisk. Det kommer dagar där det först har snöat, tinat och sedan frusit till is på gatorna. Då var det nästan omöjligt att ta sig fram, även om vi bytte till dubbdäck. Man får ta hänsyn till att det inte går lika snabbt.

Karl Rydell var en av de första cyklisterna på DHL Express, så några rutiner fanns inte riktigt på plats. Till en början var hela staden hans arbetsplats.

– Det har varit en lång process för att se vad som funkar och inte. Det här är helt nytt på DHL.

När en vanlig, ny chaufför börjar jobba på DHL Express får hen sitta bredvid i några veckor. Problemet var bara att det inte går på en cykel, och när Karl Rydell började hade cyklarna inte ens levererats. Så han fick sitta bredvid i en vanlig budbil.

Karl Rydell
Karl Rydell cyklar uppför Rehnsgatan i Stockholm. Han har just varit inne hos en stamkund.  Foto: John Antonsson

Men han hade rätt bra koll på gatorna sedan tidigare. Kort efter att Karl Rydell tog studenten började han cykla ut mat för företaget Foodora.

– Det är mycket bättre sammanhållning här på DHL, jag var bara uppe på Foodora var tredje månad för att förnya mitt kontrakt. Nu kan jag känna att jag har kollegor. Vi träffas varje dag när vi har morgonmöte där vi går igenom dagen.

Elcyklarna är fyra och står uppställda i rad med sina laddare inkopplade under Kenta.

De har automatväxlar och kraftiga skivbromsar. Karl Rydell har aldrig upplevt att cykelns tyngd har gjort det svårt att bromsa in tillräckligt fort.

– Jag har inte kört någon annan elcykel. Det tog kanske en vecka att vänja sig vid att den är lite klumpigare än en vanlig cykel, men när man väl kommer upp i hastighet är det inte något man tänker på. Det är inte jobbigare att cykla på den än den vanliga cykeln jag tar till jobbet.

– En gång hade jag glömt att ladda på natten. Batteriet tog slut på vägen hem. Det blev lite tungt i uppförsbackarna.

De brev och paket som kurirerna ska cykla ut ligger utspridda på små packbord till var och en av de fyra kurirerna. Än har de inte hittat något sätt att få det färdigsorterat. Så det är upp till kurirerna själva att sortera och skanna in så att allt kommer i rätt ordning.

– Det brukar ta ungefär 20 minuter att packa cykeln, berättar Karl Rydell.

Fast just den här dagen går sorteringen betydligt fortare.

– En vanlig dag siktar vi på att ha ungefär 55 stopp, i dag har jag bara 35, säger han.

Karl Rydell
Ibland, eller till och med ganska ofta, händer det att kunden inte öppnar dörren när Karl Rydell knackar på. Han har sparat på sig en lång lista med olika telefonnummer för att nå återkommande kunder. Foto: John Antonsson

Sedan en omläggning av rutterna cyklar Karl Rydell mitt i Stockholm. Han startar oftast dagen med att cykla in till staden över Södermalm. När han passerat Slussen håller han till höger om Gamla stan. Då har han vattnet, båtarna och Gröna Lund på högra sidan, och slottet på den vänstra. Karl Rydell cyklar över Slottsbron och passerar sedan Kungsträdgården till vänster.

Han brukar börja sina stopp på Regeringsgatan och kryssa runt mellan advokatbyråer och banker, för att sedan knacka på hos ett par ambassader. Den här dagen stannar han bland annat på Nigerias ambassad, bara en utspark från Kungliga tekniska högskolan.

Cykelns motor assisterar upp till 25 kilometer i timmen. Det är i uppförsbacken och vid acceleration det känns. På raksträckor märks eldriften knapp av.

– Det är sällan man kommer upp i högre fart i innerstan, det är ofta väldigt kort mellan stoppen.

Finns det ställen som är läskigare att cykla på?

– Ovanför Norrmalmstorg. Där står trafiken helt still, det kan kännas obehagligt i korsningar där bilarna inte hinner över innan det blir rött. Jag kan tänka mig att det är ännu värre för den som kör bil. Vi cyklister kommer i alla fall igenom medan mina kollegor i budbilarna står helt stilla.

Finns något ställe som är extra vackert?

– När man cyklar in till Stockholm över Årstabron, det är väldigt fin utsikt längs vattnet där. När man cyklar ut till Djurgården är det också fint, men det är väldigt sällan jag ska dit.

Det finns en bild av att cykelbud cyklar kors och tvärs förbi rödljus, hur gör ni?

– DHL är ett stort företag så det är lite strängare och så där. I stället för att ha ett ställe vi ska vara på en kvart, och ett annat på andra sidan stan nästa, så planerar vi upp en rutt. Om jag kör ut 50 paket försöker jag köra i en stor slinga som max har en halv kilometer mellan varje stopp. Då gör det inte så stor skillnad om jag kör snabbt eller väldigt långsamt.

Du är själv på sadeln hela dagen, är jobbet ensamt?

– Jag skulle inte kalla det ensamt. Vissa skulle kanske uppfatta det så. Men jag gillar att jobba självständigt. Vi samarbetar när det gäller upphämtningar. Ser en bil att det är ett kuvert skickas uppdraget vidare till cyklisterna. Sedan finns det några banker och advokatbyråer jag ska till varje dag, där känner vi igen varandra. Vi brukar prata lite, men det finns inte tid att ha några längre samtal.

Karl Rydell
Karl Rydell hittar bra på gatorna i sitt område. På Östermalm finns många kunder. Foto: John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Transportarbetarens logga

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Effektiva godscyklar sparar på klimatet

Bud. Eldrivna lastcyklar sparar på både miljö och pengar. Forskning visar att vinsterna är stora när de tar över från budbilar i innerstäderna.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.