Lars Strömstedt vid rött hus om vintern.
Close
"Jag tar medicin för att klara vardagen", säger Lars Strömstedt. "Men jag försöker också tänka på hur jag gör, vad som är viktigt och vad som spelar mindre roll.
Close

En dag blev Lars bara sittande

Allting snurrade. Lars Strömstedt kunde inte stänga av jobbet. En dag blev han bara sittande – och hustrun skickade honom till doktorn. Diagnos: utmattningsdepression. Det som också kallas utbränd eller att gå in i väggen.

Över tre år har gått, och han har så smått hittat tillbaka till jobbet som lastbilschaufför.

– Det allra första rehab-mötet var en fruktansvärd upplevelse. Jag var livrädd. Där satt en från arbetsförmedlingen, en från försäkringskassan, en från ett rehab-företag och så min chef. Och de skulle besluta om mitt liv.

Lars Strömstedt är chaufför på Schenker åkeri i Örnsköldsvik. Han är 56 år, har fyra döttrar och bor med sin Kristina på ett avstyckat hemman i Flärke, fyra mil från stan.

Den 26 november 2012 brakade det ihop. Då hade han heltidsjobb, började sex på morgonen och fick sista jobbsamtalet vid åtta på kvällen. Han var ordförande i Transports Örnsköldsvikssektion, ledamot i repskapet, ledamot i avdelningsstyrelsen, fackets bolagsstyrelserepresentant i Schenker åkeri och ledamot (S) i kommunens samhällsbyggnadsnämnd.

– Allting gick som i ett rus och jag hann inte känna av livet. Hade för bråttom för att fungera.

Lars Strömstedt tänker att det är de som vill vara duktiga som drabbas, som vill göra jobbet så bra det bara går. Som tar på sig fler och fler uppdrag, som aldrig säger nej.

Det blev omedelbar sjukskrivning. Samma dag avsade han sig sina uppdrag: fackliga och politiska. Så följde några månader, han satt i soffan eller låg i sängen. Blev folkskygg. Han tar ett djupare andetag, rösten tjocknar till:

– Jag skämdes, klarade inte av någonting. Jag tyckte att jag inte dög till något alls.

Och mitt i den känslan kom det där första rehab-mötet:

– Där satt jag som har klarat mig själv sedan jag var 16. Jag kände mig maktlös, helt utlämnad.

Det tog flera möten innan han insåg att de – faktiskt – ville hans bästa. Försäkringskassan och arbetsförmedlingen krånglade aldrig.

– Och företagets personalchef har varit med mig från första början.

Lars Strömstedt berättar lite tvekande om första rehab-praktiken. Han skulle plantera penséer i kommunens blomsterträdgård …

– Det gick bra, de första tio eller kanske tjugo plantorna. Sen kände jag att jag måste göra det snabbare, bättre i rakare rader än de andra. Jag började effektivisera mig själv – och det slutade med att jag stod där och bara storgrät.

Den 1 mars 2014 hade 15 månader gått och han trodde sig vara ganska frisk. Lars Strömstedt var tillbaka i lastbilshytten, på heltid.

– Men det höll inte. Jag kände igen signalerna, huvudet var inte med och jag körde fel, glömde fraktsedlar …

Efter en sjukperiod till blev det halvtidsjobb. Från i somras arbetar han 75 procent och är sjukskriven för resten.

– Jag tar medicin för att klara vardagen. Men jag försöker också tänka jag på hur jag gör, på vad som är viktigt och vad som spelar mindre roll.

Vad är viktigt då?

Lars Strömstedt drar upp tröjärmen och visar sin tatuering: Rasmus, Jesper, Mika, Lilly, Lisa, William, Adrian.

– Och jag har märkt att det absolut viktigaste du kan ge barnbarnen är – tid. Det spelar egentligen ingen roll vad ni gör, bara ni får tiden tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Hallå där!
Antti Vaino

Antti Vainio

… som i dag börjar som politiskt sakkunnig hos nya infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.

Hallå där!
Jan Ottosson

Jan Ottosson

… som är inne på sin 26:e hungerstrejksdag. Han ställer sig varje dag utanför riksdagshuset eller Stockholms stadshus efter jobbet i slamsugarbilen i Lidingö, Sollentuna, Sundbyberg eller Järfälla.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.