Emil Burman
Close
Emil Burman är bensinmacksarbetaren som blev Transports valledare.
Close

Emil vill prata politik med dig

Val 2018. Den 9 september är det val. Transport kommer att vara en del av valrörelsen och han som leder arbetet heter Emil Burman.

Vad ska Transport göra i valet?
– Vår insats ska framför allt bestå i att lyfta upp Transports politiska frågor på den politiska agendan. Men vi vill också börja snacka med våra medlemmar och inbjuda till engagemang. Vi har dessutom ett mål att få in mer vanligt folk och transportare i politiken.

Hur ska en vanlig väljare kunna veta hur regeringsalternativen ser ut?
– Det är lätt att fastna i en teoretisk diskussion om hur de olika regeringsalternativen potentiellt ser ut inför ett val. Till slut avgör ju det hur valet går. Jag tror att det man ska fokusera på är vilka huvudalternativ som finns. Där ser jag den socialdemokratiskt ledda regeringen och ett borgerligt alternativ. Jag klumpar även in Sverigedemokraterna där.
Det borgerliga alternativet, inklusive SD, pratar i termer av sänkta ingångslöner, att se över anställningsskyddet och att helt enkelt skapa mer otrygghet på arbetsmarknaden. Som en slags medicin för att komma tillrätta med problemen som finns.

Politiker står ofta i tv och slänger siffror hit och dit. Kan du förstå den väljare som har svårt att sålla mellan alternativen?
– De allra flesta väljare är klokare än vad många tror. Det gör att de flesta av påståendena blir genomskådade. För det är klart att man inte kan lova guld och gröna skogar till allt och alla.
Det tråkiga när det händer är att man försöker sänka förtroendet för politiken överlag. Ibland så undrar jag om det är en strategi: att få folk att inte bry sig, inte gå och rösta, inte delta i det demokratiska samtalet.
– Jag tror att det är upp till väljarna att använda den klokhet de har och titta på vad som ligger till grund för de här påståendena. Det finns många bra faktagranskare nu för tiden.

Du är ju socialdemokrat. Om du är ute på en arbetsplats och träffar en medlem som svajar mellan SD och S. Vad säger du då?
– Då skulle jag fråga: Vill du ha svenska villkor i Sverige för dem som är här och jobbar? Jag tror att många skulle svara ja på den frågan. Har man gjort det. Då blir det ganska naturligt att man ska rösta på Socialdemokraterna, som står upp för det. Ett antal andra partier gör det i mer eller mindre uträckning, men för mig är det klart att borgerligheten och SD inte gör det.

Vad tycker du att regeringen har gjort bra och vad borde ha lösts vid det här laget?
– Jag tycker att man har gjort flera saker bra. Det är viktigt att man höjde a-kassan. En annan bra sak är höjningen av barnbidraget som gör stor nytta för barnfamiljer. Det finns också ett antal fackliga segrar i det regeringen har gjort.
– Men vi är inte nöjda. Det finns ett antal saker kvar att göra. Vi tycker nog att man tidigare borde ha snabbat på arbetet med den olagliga inrikestrafiken. Och man skulle ha infört ett krav på att kör- och vilotidsboken inom taxi är digitaliserad, så att det inte går att fuska eller tvingas fuska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Transportarbetarens logga

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Transportarbetarens logga

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.