Emil Burman
Close
Emil Burman är bensinmacksarbetaren som blev Transports valledare.
Close

Emil vill prata politik med dig

Val 2018. Den 9 september är det val. Transport kommer att vara en del av valrörelsen och han som leder arbetet heter Emil Burman.

Vad ska Transport göra i valet?
– Vår insats ska framför allt bestå i att lyfta upp Transports politiska frågor på den politiska agendan. Men vi vill också börja snacka med våra medlemmar och inbjuda till engagemang. Vi har dessutom ett mål att få in mer vanligt folk och transportare i politiken.

Hur ska en vanlig väljare kunna veta hur regeringsalternativen ser ut?
– Det är lätt att fastna i en teoretisk diskussion om hur de olika regeringsalternativen potentiellt ser ut inför ett val. Till slut avgör ju det hur valet går. Jag tror att det man ska fokusera på är vilka huvudalternativ som finns. Där ser jag den socialdemokratiskt ledda regeringen och ett borgerligt alternativ. Jag klumpar även in Sverigedemokraterna där.
Det borgerliga alternativet, inklusive SD, pratar i termer av sänkta ingångslöner, att se över anställningsskyddet och att helt enkelt skapa mer otrygghet på arbetsmarknaden. Som en slags medicin för att komma tillrätta med problemen som finns.

Politiker står ofta i tv och slänger siffror hit och dit. Kan du förstå den väljare som har svårt att sålla mellan alternativen?
– De allra flesta väljare är klokare än vad många tror. Det gör att de flesta av påståendena blir genomskådade. För det är klart att man inte kan lova guld och gröna skogar till allt och alla.
Det tråkiga när det händer är att man försöker sänka förtroendet för politiken överlag. Ibland så undrar jag om det är en strategi: att få folk att inte bry sig, inte gå och rösta, inte delta i det demokratiska samtalet.
– Jag tror att det är upp till väljarna att använda den klokhet de har och titta på vad som ligger till grund för de här påståendena. Det finns många bra faktagranskare nu för tiden.

Du är ju socialdemokrat. Om du är ute på en arbetsplats och träffar en medlem som svajar mellan SD och S. Vad säger du då?
– Då skulle jag fråga: Vill du ha svenska villkor i Sverige för dem som är här och jobbar? Jag tror att många skulle svara ja på den frågan. Har man gjort det. Då blir det ganska naturligt att man ska rösta på Socialdemokraterna, som står upp för det. Ett antal andra partier gör det i mer eller mindre uträckning, men för mig är det klart att borgerligheten och SD inte gör det.

Vad tycker du att regeringen har gjort bra och vad borde ha lösts vid det här laget?
– Jag tycker att man har gjort flera saker bra. Det är viktigt att man höjde a-kassan. En annan bra sak är höjningen av barnbidraget som gör stor nytta för barnfamiljer. Det finns också ett antal fackliga segrar i det regeringen har gjort.
– Men vi är inte nöjda. Det finns ett antal saker kvar att göra. Vi tycker nog att man tidigare borde ha snabbat på arbetet med den olagliga inrikestrafiken. Och man skulle ha infört ett krav på att kör- och vilotidsboken inom taxi är digitaliserad, så att det inte går att fuska eller tvingas fuska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Transportarbetarens logga

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.