Close
Hur kan Sverige ta en ledande position i omställningen till fossilfria tunga transporter? Den frågan fick inget riktigt svar på seminariet i Almedalen.
Close
Almedalen

Eldrift på väg het fråga i Almedalen

Åkeri. Elvägar behövs om Sverige ska ha en chans att klara de uppställda klimatmålen för transportsektorn. På den punkten var alla överens när den tunga trafiken debatterades i Almedalen.

– Vad som krävs nu är långsiktiga beslut. Det har varit fört mycket ryckighet i politiken. Våra kunder vågar inte investera i ny teknik, sa Scanias representant Erik Ljungberg.

Klimathotet och behovet av mer eldrivna fordon är en av de största frågorna som diskuteras på årets Almedalsvecka.

I en panel med både riksdagspolitiker och representanter för handel och industri var det få som trodde att Sverige kommer att nå klara målet på 70 procents minskning av koldioxidutsläppen från vägtrafiken till 2030.

För att ändå komma framåt behövs både biodrivmedel och elektrifiering, ansåg debattörerna.

När det gäller el-försörjningen planerar myndigheten, Svenska kraftnät, för en storskalig utbyggnad av kraftledningsnätet – stamnätet. De kommande tio åren ska 100 miljarder kronor satsas.

– Vi ska bygga dubbelt så mycket på tio år som vi gjort de senaste 30 åren. Vi är inte vana att bygga i den takten, sa Per Eckemark, Svenska kraftnät.

Kruxet, förklarade han, är att det normalt tar åtta, tio år han få en kraftledning på plats. Av det är ett par år ren byggtid, resten planprocessen med överklaganden och annat.

Klädkedjan H&M har inlett ett samarbete med flera stora aktörer i el- och fordonsbranschen, med målet att helt och hållet gå över till fossilfria transporter. H&M:s hållbarhetschef Lina Ödeen uppgav att klädföretaget i dag har svårt att hitta transportörer som lever upp till klimatkravet.

– Svaret vi får är att transportföretagen inte ser en tillräcklig långsiktighet, när de ska satsa på nya fordon.

Scania, som är en av HM:s samarbetspartners, anser att det främst är beskattningen som varit ryckig och som skapat osäkerhet.

Politikerna i panelen sitter alla i riksdagens trafikutskott. De försvarade sig.

Anna-Caren Sätherberg (S) sa:

– Ett problem är att det kommer olika önskemål från olika aktörer. Vi måste reda ut vilka transportslag som ska finnas var.

Moderaten Jessika Roswall fyllde i:

– Ryckigheten är nog alla politiska partiers fel. Visst, det är viktigt att hålla politiska överenskommelser. Men förutsättningar ändras under vägen och då  måste vi våga fatta nya beslut.

Elektrifierade bilvägar är en lösning som allt fler bedömare ser som en nödvändighet i framtiden. Även om en del gods kan flyttas över på järnväg och sjöfart, så talar allt för att godstransporterna kommer att öka kraftigt på vägnätet.

Det som diskuteras är främst en satsning på el-väg inom en triangel Stockholm-Malmö-Göteborg-Oslo-Stockholm.

Varför är ni politiker och myndigheter så saktfärdiga när det gäller elvägar, undrade seminariets moderator.

Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar svarade:

– Vi är en nyckelspelare i detta. Elväg är inte den enda lösningen för att nå klimatmålet. Men en viktig. Tyvärr är tekniken är inte tillräckligt mogen än.

Hunhammar tror inte att Sverige når det uppställda klimatmålet till 2030. Möjligen till 2035.

När det gäller just elvägar var politikerna överens:

– Vi vill ha elvägar. Men det måste byggas i en hållbar takt, sa Anna-Caren Sätherberg (S).

– Elvägar blir en viktig pusselbit. Men vi vill inte satsa fel, sa Jessica Roswall (M).

Anders Åkesson (C), var också positiv:

– När vi som privatpersoner köper ny bil är det hjärtat som till stor del får styra valet. När åkeriförerag beställer nya fordon måste det göras med hjärnan. Hela hjärnan. Det är affärsmässigheten som avgör om företaget ska överleva. Därför behövs långsiktiga spelregler.

I panelen fanns ingen representant för åkeribranschen. Det störde Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson, som fanns bland åhörarna.

Efter seminariet sa han:

– Det hade förstås varit värdefullt med synpunkter från branschen. Någon som kunde ha påpekat att e-handeln växer kraftigt, där säljarna utlovar gratis frakt. Det finns inga gratis transporter. Att påstå det är ett hån mot våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Transportarbetarens logga

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.