Close
Hur kan Sverige ta en ledande position i omställningen till fossilfria tunga transporter? Den frågan fick inget riktigt svar på seminariet i Almedalen.
Close
Almedalen

Eldrift på väg het fråga i Almedalen

Åkeri. Elvägar behövs om Sverige ska ha en chans att klara de uppställda klimatmålen för transportsektorn. På den punkten var alla överens när den tunga trafiken debatterades i Almedalen.

– Vad som krävs nu är långsiktiga beslut. Det har varit fört mycket ryckighet i politiken. Våra kunder vågar inte investera i ny teknik, sa Scanias representant Erik Ljungberg.

Klimathotet och behovet av mer eldrivna fordon är en av de största frågorna som diskuteras på årets Almedalsvecka.

I en panel med både riksdagspolitiker och representanter för handel och industri var det få som trodde att Sverige kommer att nå klara målet på 70 procents minskning av koldioxidutsläppen från vägtrafiken till 2030.

För att ändå komma framåt behövs både biodrivmedel och elektrifiering, ansåg debattörerna.

När det gäller el-försörjningen planerar myndigheten, Svenska kraftnät, för en storskalig utbyggnad av kraftledningsnätet – stamnätet. De kommande tio åren ska 100 miljarder kronor satsas.

– Vi ska bygga dubbelt så mycket på tio år som vi gjort de senaste 30 åren. Vi är inte vana att bygga i den takten, sa Per Eckemark, Svenska kraftnät.

Kruxet, förklarade han, är att det normalt tar åtta, tio år han få en kraftledning på plats. Av det är ett par år ren byggtid, resten planprocessen med överklaganden och annat.

Klädkedjan H&M har inlett ett samarbete med flera stora aktörer i el- och fordonsbranschen, med målet att helt och hållet gå över till fossilfria transporter. H&M:s hållbarhetschef Lina Ödeen uppgav att klädföretaget i dag har svårt att hitta transportörer som lever upp till klimatkravet.

– Svaret vi får är att transportföretagen inte ser en tillräcklig långsiktighet, när de ska satsa på nya fordon.

Scania, som är en av HM:s samarbetspartners, anser att det främst är beskattningen som varit ryckig och som skapat osäkerhet.

Politikerna i panelen sitter alla i riksdagens trafikutskott. De försvarade sig.

Anna-Caren Sätherberg (S) sa:

– Ett problem är att det kommer olika önskemål från olika aktörer. Vi måste reda ut vilka transportslag som ska finnas var.

Moderaten Jessika Roswall fyllde i:

– Ryckigheten är nog alla politiska partiers fel. Visst, det är viktigt att hålla politiska överenskommelser. Men förutsättningar ändras under vägen och då  måste vi våga fatta nya beslut.

Elektrifierade bilvägar är en lösning som allt fler bedömare ser som en nödvändighet i framtiden. Även om en del gods kan flyttas över på järnväg och sjöfart, så talar allt för att godstransporterna kommer att öka kraftigt på vägnätet.

Det som diskuteras är främst en satsning på el-väg inom en triangel Stockholm-Malmö-Göteborg-Oslo-Stockholm.

Varför är ni politiker och myndigheter så saktfärdiga när det gäller elvägar, undrade seminariets moderator.

Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar svarade:

– Vi är en nyckelspelare i detta. Elväg är inte den enda lösningen för att nå klimatmålet. Men en viktig. Tyvärr är tekniken är inte tillräckligt mogen än.

Hunhammar tror inte att Sverige når det uppställda klimatmålet till 2030. Möjligen till 2035.

När det gäller just elvägar var politikerna överens:

– Vi vill ha elvägar. Men det måste byggas i en hållbar takt, sa Anna-Caren Sätherberg (S).

– Elvägar blir en viktig pusselbit. Men vi vill inte satsa fel, sa Jessica Roswall (M).

Anders Åkesson (C), var också positiv:

– När vi som privatpersoner köper ny bil är det hjärtat som till stor del får styra valet. När åkeriförerag beställer nya fordon måste det göras med hjärnan. Hela hjärnan. Det är affärsmässigheten som avgör om företaget ska överleva. Därför behövs långsiktiga spelregler.

I panelen fanns ingen representant för åkeribranschen. Det störde Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson, som fanns bland åhörarna.

Efter seminariet sa han:

– Det hade förstås varit värdefullt med synpunkter från branschen. Någon som kunde ha påpekat att e-handeln växer kraftigt, där säljarna utlovar gratis frakt. Det finns inga gratis transporter. Att påstå det är ett hån mot våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Transportarbetarens logga

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.