El-lastbil.
Close
En vecka i månaden i två års tid ska el-lastbilar rulla på försök på E16 mellan Kungsgården och Sandviken.
Close

El på väg

I juni invigdes en två kilometer lång provsträcka med el-väg utanför Sandviken. Testpilot blir Ernsts Express. Åkeriet kommer att köra med två dragbilar från Scania. Det är standardbilar som utrustats med en extra elmotor, plus strömavtagare som tar ner 680 volt från lufttrådarna.

Den största skillnaden är ljudet. Det blir helt tyst i hytten när el-driften kopplas in, säger Åke Adéen, en av fyra förare som kör den första testbilen.

Elektrifierade bilvägar pekas i dag ut som en högintressant lösning om Sverige ska klara de uppställda klimatmålen till år 2030. På flera håll i landet görs nu försök med el – antingen via lufttrådar, markskena eller genom så kallad induktion.

Ett av testprojekten görs på allmän väg, en tvåfilig sträcka på E16 mellan Kungsgården och Sandviken. Har rullar mycket tung trafik från gruvor och industrier, mot kusten.

Elstolpar har under året rests längs vägbiten som innehåller tekniska utmaningar i form av bland annat sänkor, sankmark, en skarp kurva och en viadukt. I två års tid ska el-lastbilar rulla här på försök, en vecka per månad.

Roger Blom, vd på Ernsts Express, är entusiastisk:

– Vi kör redan i dag alla våra bilar på förnyelsebart bränsle, HVO- eller RME-diesel. Vi jobbar för alla de stora ­industriföretag som är involverade i elvägs­projektet. För fyra, fem år sedan fick vi frågan ifall vi ville vara med.

– Det är oerhört spännande. Det är första gången någon kör gods på allmän väg med nollutsläpp av koldioxid!

Transportarbetaren grusar Roger Bloms pionjärkänsla en aning genom att avslöja att trådlastbilar redan på 1940-talet fraktade gods mellan Kvarnholmen och Södra station i Stockholm. Eldriften pågick till 1959 då dieseln tog över.

På E16 sätter Scania in en dragbil med en 360 hästars dieselmotor. Den har kompletterats med en elmotor som är något starkare än dieseln. Om ett halvår får Ernsts Express ytterligare en el-lastbil från Scania, en treaxlig dragbil.

Chauffören Åke Adéen berättar att elektroniken känner av när ekipaget kommit in under de strömförande trådarna och då går avtagarna automatiskt upp:

– På samma sätt kopplar systemet ner när tråden upphör, eller om jag plötsligt måste svänga åt sidan. Då startar dieselmotorn automatiskt. Det går hur smidigt som helst.

– Tanken är att vi ska hamna i alla de situationer som kan uppstå i vanlig vägtrafik. Omkörningar, hinder på vägen. Bilen har ett batteripack också. På det kan vi köra omkring sju, åtta kilometer utan tråd-el.

Vägen som valts ut för testet är väl lämpad, påpekar vd Roger Blom. När snön faller kommer det ofta rikligt.

– Tekniken måste fungera även om det faller fyra decimeter blötsnö och sedan slår om till tio minusgrader.

Roger Blom har räknat på miljöeffekten med elbilen. En av åkeriets återkommande frakter går från gruvan i Garpenberg till Gävle hamn. Om den tio mil långa sträckan elektrifierades skulle miljövinsten bli stor.

Ett lastbilsekipage som kör tur- och retur på vanlig diesel genererar 189 kilo koldioxid. Rullar bilen på fossilfri HVO-diesel reduceras utsläppet till 31 kilo. Med förnyelsebar el är man nere på bara 3,5 kilo koldioxid.

– Det marginella utsläppet uppstår den sista biten fram till gruvan när bilen körs med dieselmotorn, förklarar Roger Blom.

Det är inte bara miljön som blir vinnare. Elenergi kostar i dagsläget bara en tredjedel jämfört med diesel. Till det kommer att elmotorn har dubbel så hög verkningsgrad som dieselmotorns 46–47 procent.

Här borde alltså finnas potential för sänka att sänka fraktpriserna, alternativt att öka vinsterna i åkeribranschen.

Hur ser åkeriets chaufförer på el-lastbilarna?

Roger Blom säger:

– Första gången vi presenterade idéerna på ett chaufförsmöte skrattade förarna. Men det har övergått i nyfikenhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.