El-lastbil.
Close
En vecka i månaden i två års tid ska el-lastbilar rulla på försök på E16 mellan Kungsgården och Sandviken.
Close

El på väg

I juni invigdes en två kilometer lång provsträcka med el-väg utanför Sandviken. Testpilot blir Ernsts Express. Åkeriet kommer att köra med två dragbilar från Scania. Det är standardbilar som utrustats med en extra elmotor, plus strömavtagare som tar ner 680 volt från lufttrådarna.

Den största skillnaden är ljudet. Det blir helt tyst i hytten när el-driften kopplas in, säger Åke Adéen, en av fyra förare som kör den första testbilen.

Elektrifierade bilvägar pekas i dag ut som en högintressant lösning om Sverige ska klara de uppställda klimatmålen till år 2030. På flera håll i landet görs nu försök med el – antingen via lufttrådar, markskena eller genom så kallad induktion.

Ett av testprojekten görs på allmän väg, en tvåfilig sträcka på E16 mellan Kungsgården och Sandviken. Har rullar mycket tung trafik från gruvor och industrier, mot kusten.

Elstolpar har under året rests längs vägbiten som innehåller tekniska utmaningar i form av bland annat sänkor, sankmark, en skarp kurva och en viadukt. I två års tid ska el-lastbilar rulla här på försök, en vecka per månad.

Roger Blom, vd på Ernsts Express, är entusiastisk:

– Vi kör redan i dag alla våra bilar på förnyelsebart bränsle, HVO- eller RME-diesel. Vi jobbar för alla de stora ­industriföretag som är involverade i elvägs­projektet. För fyra, fem år sedan fick vi frågan ifall vi ville vara med.

– Det är oerhört spännande. Det är första gången någon kör gods på allmän väg med nollutsläpp av koldioxid!

Transportarbetaren grusar Roger Bloms pionjärkänsla en aning genom att avslöja att trådlastbilar redan på 1940-talet fraktade gods mellan Kvarnholmen och Södra station i Stockholm. Eldriften pågick till 1959 då dieseln tog över.

På E16 sätter Scania in en dragbil med en 360 hästars dieselmotor. Den har kompletterats med en elmotor som är något starkare än dieseln. Om ett halvår får Ernsts Express ytterligare en el-lastbil från Scania, en treaxlig dragbil.

Chauffören Åke Adéen berättar att elektroniken känner av när ekipaget kommit in under de strömförande trådarna och då går avtagarna automatiskt upp:

– På samma sätt kopplar systemet ner när tråden upphör, eller om jag plötsligt måste svänga åt sidan. Då startar dieselmotorn automatiskt. Det går hur smidigt som helst.

– Tanken är att vi ska hamna i alla de situationer som kan uppstå i vanlig vägtrafik. Omkörningar, hinder på vägen. Bilen har ett batteripack också. På det kan vi köra omkring sju, åtta kilometer utan tråd-el.

Vägen som valts ut för testet är väl lämpad, påpekar vd Roger Blom. När snön faller kommer det ofta rikligt.

– Tekniken måste fungera även om det faller fyra decimeter blötsnö och sedan slår om till tio minusgrader.

Roger Blom har räknat på miljöeffekten med elbilen. En av åkeriets återkommande frakter går från gruvan i Garpenberg till Gävle hamn. Om den tio mil långa sträckan elektrifierades skulle miljövinsten bli stor.

Ett lastbilsekipage som kör tur- och retur på vanlig diesel genererar 189 kilo koldioxid. Rullar bilen på fossilfri HVO-diesel reduceras utsläppet till 31 kilo. Med förnyelsebar el är man nere på bara 3,5 kilo koldioxid.

– Det marginella utsläppet uppstår den sista biten fram till gruvan när bilen körs med dieselmotorn, förklarar Roger Blom.

Det är inte bara miljön som blir vinnare. Elenergi kostar i dagsläget bara en tredjedel jämfört med diesel. Till det kommer att elmotorn har dubbel så hög verkningsgrad som dieselmotorns 46–47 procent.

Här borde alltså finnas potential för sänka att sänka fraktpriserna, alternativt att öka vinsterna i åkeribranschen.

Hur ser åkeriets chaufförer på el-lastbilarna?

Roger Blom säger:

– Första gången vi presenterade idéerna på ett chaufförsmöte skrattade förarna. Men det har övergått i nyfikenhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.