LO-ekpnom Håkan Hellstrand
Close
Håkan Hellstrand är LO-ekonom som specialiserat sig på framtidsprognoser.
Close

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

1. Hur allvarligt är läget?

– Vi kan se att ekonomin har minskat som en konsekvens av pandemin. Det är inte så mycket man kan göra åt det annat än att få den att överleva. Jag tycker att regeringen har riggat det ganska bra så att löntagare inte förlorar för mycket inkomster, i och med permitteringarna. Men det finns omedelbara problem med att en del individer kommer att hamna dåligt till ekonomiskt. De kan få stora problem att betala sina räkningar. Jag kan tycka att man inte gått tillräckligt långt för dem.

 

2. Hur ser du på de stödpaket som kommit?

– Stödpaketen till företagen är lite bättre. Permittering och företagsakuten är träffsäkra satsningar. Men den generella sänkningen av arbetsgivaravgiften är mer eller mindre bortkastade pengar. Den kostar ungefär 30 miljarder kronor.

– Åtgärderna från staten kan leda till stora vinster. Frågan är om staten borde gå in som ägare i företag när den satsar kapital, så att man kan få del av vinsten längre fram. Det har man gjort vid tidigare kriser. Annars finns det en risk att vi går ur den här krisen med en förmögenhetsförflyttning. Staten räddar företag och står sedan kvar med skulder som löntagarna får betala med högre inkomstskatter.

 

3. Vad krävs för att få fart på ekonomin sen?

– Två saker behövs. Att det finns en efterfrågan och att företagen kan komma i gång och ta investeringsbeslut. Kanske krävs det någon typ av investeringsstöd.

– Det behövs också satsningar på privat konsumtion som annars tar stryk. Hushållen kan bli försiktiga med att göra större köp. Då är det viktigt att alla ser att arbetslösheten hålls nere, för att man ska våga använda sina pengar. Konsumtionen kan stimuleras med allt från höjt barnbidrag till sänkt moms.

 

4. Hur kommer arbetslösheten att utvecklas?

– Den kommer att sticka i väg rätt ordentligt under sommaren. Den närmaste tiden är det viktigt att se till att ekonomin är någorlunda dräglig för de arbetslösa. Vi kan se att arbetslöshetsförsäkringen varit alltför dålig. Det blir tydligt i ett sånt här läge, men regeringen var snabb att höja taket. Man ska ha i minnet att inte bara företag ska klara sig genom krisen. Utan de arbetslösa också.

 

5. Hur kan transportmarknaden förändras?

– Internationella organisationer försöker få länder att samarbeta och inte göra internationell handel svårare. Men en del av problemen som vi ser nu är föranledda av globaliseringen. Någonstans bör man nog dra några slutsatser när ekonomin kommer i gång igen.

– Industrin har förlitat sig på att komponenterna är i transport hela tiden. Lastbilar har nästan varit deras lager, just-in-time. Vi kan nog räkna med att fler försöker samla större delar av produktionen på nära håll. Då minskar transporterna.

 

6. Vad är ett värsta scenario om de ekonomiska stimulanserna inte biter?

– Det kan gå hur dåligt som helst. Men en realistisk risk är att vad som är normal arbetslöshet växlas upp och biter sig kvar. Som vid 1990-talskrisen. Inför den här krisen hade vi en arbetslöshet på 6–7 procent. Risken är att den stannar på 8–9 procent när det är över. Det är vad som händer om man inte för en tillräckligt bra politik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Transportarbetarens logga

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Hallå där!

Bärgar-Berra och Signe

… kända från Vägens hjältar på tv och i Berras fall också som actionfigur.

Hallå där!

Stefan Strömberg

… regeringens utredare som ska stoppa brottsligheten kring de ekonomiska stöden i coronatider.

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

Kultur
Jesse Eisenbergs rollfigur Columbus tampas med mordiska zombier i skräckkomedin Zombieland från 2009. Foto: IMDB/©Columbia/Tristar

Skräck i pandemins tid

Rädslor. Vad kan skräcken lära oss när hela vår tillvaro präglas av ett osynligt hot som sprider sig till världens alla hörn? Skräckförfattaren Madeleine Bäck tror att den får oss att tänka klarare genom att vi lär oss att förstå vår rädsla.

Månadens avdelning
Ludwig Eriksson avd 41

Transport i Uppsala satsar digitalt

Fackliga studier. I tid av pandemi är det läge att tänka nytt. Det har Transports avdelning 41 gjort och börjat erbjuda facklig introduktion till nya medlemmar, på distans.