Close
Samverkan krävs för att motverka terrorattacker, sa Anna Johansson i en rad intervjuer efter mötet med Transport, branschorganisationer och biltillverkare.
Close

Efter terrorattacken: ”Förare ska inte utsättas för risker”

Terror ska stoppas. Automatiska bromsar, fysiska trafikhinder, elektroniskt inhägnade områden där hastigheten på ett fordon dras ner. En rad metoder för att hejda lastbilar som används i terrorsyfte diskuterades när infrastrukturminister Anna Johansson i dag hade bjudit in Transport och en rad andra organisationer, myndigheter och företag. Idéer om att föraren själv ska vara den ”nyckel” som krävs för att lastbilen ska kunna köras dömdes ut.

– Många aktörer sa bestämt ifrån om att enskilda förare inte ska utsättas för risker, säger Anna Johansson.

En av aktörerna som motsätter sig tekniska system när chauffören förvandlas till bilens ”nyckel” är Transport, som hade tre representanter med på infrastrukturministerns skärtorsdagsmöte. Joakim Guttman, central ombudsman på förbundet:

– Vår roll är inte att ta fram de tekniska lösningarna. Vi bidrar i stället med den mjuka sidan, med det som är viktigt för våra medlemmars arbetsmiljö. En chaufför får aldrig hamna mellan en gärningsman och sitt fordon.

Både Joakim Guttman och infrastrukturministern beskriver mötet som positivt och konstruktivt.

– Samsynen var stor. Det blev också tydligt i genomgången att vi inte ska drabbas av panik och hastigt vidta väldigt långtgående åtgärder utan att ha koll på oönskade och negativa effekter av dem, säger Anna Johansson.

Mindre än en vecka har gått sedan en lastbil användes för att medvetet meja ner människor på Drottninggatan mitt i Stockholm. Som ett svar på den terrorhandlingen kallade infrastrukturministern i dag till sig bland andra polisen, lastbilstillverkarna, storstadskommunerna, Trafikverket, branschorganisationerna och facket.

– Inte för att dådet är kopplat till transportbranschen, säger Anna Johansson. Hela samhället måste göra en annan riskvärdering än tidigare, men det har ett värde att träffas så här brett och prata om vilka åtgärder som kan genomföras.

Hon beskriver några av förslagen som diskuterades:

• Automatiska bromsar på lastbilarna, som slår till om det får för fort eller om det dyker upp ett hinder.

• ”Geofencing” som innebär att man spärrar av med elektronisk teknik och dämpar hastigheten inom vissa områden.

• Fysiska hinder i stadsmiljön. Även om de inte stoppar en lastbil sänks farten och människor blir varnade.

– Det är samtidigt viktigt att vi inte stänger av städer eller delar av städer, säger Anna Johansson.

Ytterligare ett möte är bokat till den 18 maj. Till dess ska inbjudna aktörer ha skrivit ner sina synpunkter och idéer som dyker upp efter dagens träff.

Vad kan Sverige lära av diskussionerna efter terrorattackerna med lastbil i Nice och Berlin?

– Jag har inte hunnit inhämta kunskap från de andra länderna, säger Anna Johansson. Och jag tror inte att det har hållits sådana här möten där olika aktörer har sökt lösningar tillsammans. Men vi delar information med en arbetsgrupp i EU.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Transportarbetarens logga

Utredning ska få fart på bygget av säkra rastplatser

Åkeri. Yrkeschaufförerna har klagat – år ut och år in. Nu tillsätter regeringen en utredning för att se över hur uppställningsplatserna kring landets större vägar kan förbättras.

Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.