Close
Samverkan krävs för att motverka terrorattacker, sa Anna Johansson i en rad intervjuer efter mötet med Transport, branschorganisationer och biltillverkare.
Close

Efter terrorattacken: ”Förare ska inte utsättas för risker”

Terror ska stoppas. Automatiska bromsar, fysiska trafikhinder, elektroniskt inhägnade områden där hastigheten på ett fordon dras ner. En rad metoder för att hejda lastbilar som används i terrorsyfte diskuterades när infrastrukturminister Anna Johansson i dag hade bjudit in Transport och en rad andra organisationer, myndigheter och företag. Idéer om att föraren själv ska vara den ”nyckel” som krävs för att lastbilen ska kunna köras dömdes ut.

– Många aktörer sa bestämt ifrån om att enskilda förare inte ska utsättas för risker, säger Anna Johansson.

En av aktörerna som motsätter sig tekniska system när chauffören förvandlas till bilens ”nyckel” är Transport, som hade tre representanter med på infrastrukturministerns skärtorsdagsmöte. Joakim Guttman, central ombudsman på förbundet:

– Vår roll är inte att ta fram de tekniska lösningarna. Vi bidrar i stället med den mjuka sidan, med det som är viktigt för våra medlemmars arbetsmiljö. En chaufför får aldrig hamna mellan en gärningsman och sitt fordon.

Både Joakim Guttman och infrastrukturministern beskriver mötet som positivt och konstruktivt.

– Samsynen var stor. Det blev också tydligt i genomgången att vi inte ska drabbas av panik och hastigt vidta väldigt långtgående åtgärder utan att ha koll på oönskade och negativa effekter av dem, säger Anna Johansson.

Mindre än en vecka har gått sedan en lastbil användes för att medvetet meja ner människor på Drottninggatan mitt i Stockholm. Som ett svar på den terrorhandlingen kallade infrastrukturministern i dag till sig bland andra polisen, lastbilstillverkarna, storstadskommunerna, Trafikverket, branschorganisationerna och facket.

– Inte för att dådet är kopplat till transportbranschen, säger Anna Johansson. Hela samhället måste göra en annan riskvärdering än tidigare, men det har ett värde att träffas så här brett och prata om vilka åtgärder som kan genomföras.

Hon beskriver några av förslagen som diskuterades:

• Automatiska bromsar på lastbilarna, som slår till om det får för fort eller om det dyker upp ett hinder.

• ”Geofencing” som innebär att man spärrar av med elektronisk teknik och dämpar hastigheten inom vissa områden.

• Fysiska hinder i stadsmiljön. Även om de inte stoppar en lastbil sänks farten och människor blir varnade.

– Det är samtidigt viktigt att vi inte stänger av städer eller delar av städer, säger Anna Johansson.

Ytterligare ett möte är bokat till den 18 maj. Till dess ska inbjudna aktörer ha skrivit ner sina synpunkter och idéer som dyker upp efter dagens träff.

Vad kan Sverige lära av diskussionerna efter terrorattackerna med lastbil i Nice och Berlin?

– Jag har inte hunnit inhämta kunskap från de andra länderna, säger Anna Johansson. Och jag tror inte att det har hållits sådana här möten där olika aktörer har sökt lösningar tillsammans. Men vi delar information med en arbetsgrupp i EU.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Transportarbetarens logga

Utredning ska få fart på bygget av säkra rastplatser

Åkeri. Yrkeschaufförerna har klagat – år ut och år in. Nu tillsätter regeringen en utredning för att se över hur uppställningsplatserna kring landets större vägar kan förbättras.

Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Chaufförsbristen tema när Transport besökte skogsåkeri

Facket. Chaufförsbristen. Och fackets försäkringar. Det var två heta frågor när Transports Hälsingeavdelning besökte Sandres skogsåkeri i Edsbyn. – Jag är klämd mellan Transport och Transportstyrelsen, sa åkare Peter Sandres med ett visst allvar i rösten.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.