Close
Kalle Hederos Eriksson, lastcykelförare i Göteborg.
Close

Effektiva godscyklar sparar på klimatet

Bud. Eldrivna lastcyklar sparar på både miljö och pengar. Forskning visar att vinsterna är stora när de tar över från budbilar i innerstäderna.

– Wow, tänkte jag när jag såg resultaten, säger Kalle Hederos Eriksson, lastcykelförare i Göteborg.

– Jag blev förvånad över att miljövinsten var så stor.

Hur stor? Enligt en kommande rapport från VTI är el-lastcykeln ungefär ”100 gånger mer miljövänlig än en vanlig skåpbil”. I innerstäderna kan en cykel för det mesta lastas med samma gods som skåpbilen. Den kan också ta sig fram i ungefär i samma hastighet.

VTI, som uttyds Statens väg- och transportforskningsinstitut, har samlat internationell forskning i sin rapport. Det handlar om kostnader och miljöpåverkan under ett pakets sista 1,5 kilometer fram till kunden. Enligt forskningen står den sträckan för 25 procent av hela transportens koldioxidutsläpp, när den görs på vanligt sätt. Cyklarna ersätter i de flesta fall en dieseldriven skåpbil.

– Den sista biten kostar oproportionerligt mycket, säger Anna Niska, forskningsledare på VTI.

Hon räknar med att denna rapport kommer att bli underlag för en ansökan om pengar till en större och egen studie av el-lastcyklarna.

– Lastcyklarna började kanske som ett ideologiskt ställningstagande. Men nu har även traditionella transportföretag fått upp ögonen för dem när det handla om den sist biten till kunden, säger Anna Niska.

Hon får medhåll av lastcykelföraren Kalle Hederos Eriksson, som jobbar på cykelåkeriet Pling i Göteborg sedan drygt tre år.

– Företaget har vuxit mycket de här åren, säger han. Nu är vi runt 15 personer som jobbar här.

I höstas berättade Transportarbetaren att hans arbetsgivare Pling hade tecknat kollektivavtal med Transport. Inte helt vanligt bland cykelbudsfirmor.

– Det gör stor skillnad. Våra löner har höjts till något man kan leva på. Och det gör att det blir mer långsiktigt på företaget, folk stannar längre, säger Kalle Hederos Eriksson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cykelåkeriet Pling transport

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Karl Rydell

En dag i sadeln

Cykelbud. Lastbilar och jumbojet. Jätteföretaget DHL förknippas mest med tunga fordon. Men nu satsar de på Karl Rydell och hans cyklistkollegor.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.