Close
Ilir Jashari jobbar som transportledare på Stay fresh, men har också kört lastbilar med höj- och sänkbara lastplan.
Close

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Ulf Jönsson driver Börje Jönsson åkeri och systerbolaget Stay fresh, som är en stor transportör av livsmedel. 2015 tog företaget över en del Ica-körning och skaffade också fordon med dubbla lastplan.

I dag har åkeriet två bilar och 15 släpvagnar som kan lastas i två våningar. Alla har höjbara yttertak, så att chaufförerna slipper huka sig på ”undervåningen”.

– Dubbelplanen är både kostnads- och miljöeffektiva. Skulle man avskaffa dem går det åt nästan dubbelt så många ekipage för att få ut samma mängd gods, säger Ulf Jönsson.

Samtidigt upprepar han hur viktigt det är att ekipagen sköts och att chaufförerna får rätt utbildning.

Hos Stay fresh har företaget tagit fram en tjock manual. Nya förare får både en teoretisk genomgång och en praktisk demonstration av tekniken och hur lastningen går till.

– Alla chaufförer får skriva under på att de genomgått utbildningen. Finns det minsta tvekan kvar får förare följa med rutinerade kollegor ut, innan de får köra själva, säger han.

På Stay fresh finns också en särskild serviceplan för ekipagen. Den omfattar daglig tillsyn där det bland annat ingår att kolla vajrarna som lastplanen hänger i. Och även låsklackarna som ska säkra godset när det väl är upphissat. En viktig del är att lyssna efter eventuella missljud när systemet aktiveras.

Planen innehåller också anvisningar för månadsvis och kvartalsvis service. I förarnas manual finns instruktioner från tillverkaren, som innehåller varningen: ”Det är förbjudet att vistas under osäkrat lastplan.”

Ulf Jönsson säger:

– Vi har också haft vajrar som gått av. Skulle låsklackarna inte gå i, ska våra chaufförer absolut inte gå in under det upphissade planet. Sedan har vi förstås problemet med anställda som ska vara ”duktiga” och lösa uppgiften ändå. Men vårt budskap är tydligt, man ska tillkalla servicetekniker.

Han och åkeriets vd, Håkan Landgren, tar täten ut på den stora gårdsplanen. Vid ena kanten står en bil där släpet har dubbelplan. Det är nästan nytt.

Med oss finns också Ilir Jashari, som kört de omdiskuterade ekipagen:

– De fungerar bra. Men det är viktigt att inte stressa och att följa instruktionerna. Jag har sett många chaufförer från olika åkerier som slarvar när jag kommit för att lasta eller lossa.

Ilir Jashari plockar fram den trådlösa manöverdosan. Han frigör låsklackarna och hissar upp den ena av skåpets två höj- och sänkbara golvplattor. Varje platta säkras med sex låsklackar, som krokar i en skena i väggen.

Stay Freshs nya släp kommer från en svensk tillverkare. De första var av ett annat fabrikat.

– Tyvärr kan vi konstatera att det är ganska stor kvalitetsskillnad, säger vd Håkan Landgren. De äldre släpvagnarna är i praktiken utslitna efter fyra, fem år. De nya ger ett annat intryck. Betydligt mer gediget.

Hur ser Stay fresh på att Ica i Helsingborg inte tillåter att deras lagerpersonal arbetar under upphissade lastplan, oavsett om de säkrats eller bara hänger i vajrarna? Samtidigt som chaufförerna förväntas göra det…

– Det är inget konstigt, säger Ulf Jönsson. Lastbilarna är inte Icas ansvar och deras personal ska inte jobba inne i dem. Det är mitt ansvar som transportör att se till att chaufförernas arbetsmiljö är säker.

Röster har höjts för att dubbelplanen borde omfattas av krav på regelbundna besiktningar. Är det en bra idé?

– Ja, säger Ulf Jönsson. I dag är det besiktningskrav på bakgavelliftar och en massa andra saker. Det vore logiskt om man också kontrollerade den här utrustningen.

– I framtiden tror jag att vi kommer att få se fler dubbelplansbilar på vägarna. Fast inte med den här tekniken. Den är dyr. Jäkligt dyr faktiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. .:
    30 november, 2019

    Jag tycker det är en självklar del i utvecklingen att transporterna ska effektiviseras.

    Färre ekipage, mindre slitage på ekipagen och mindre mängd diesel behövs för att frakta samma mängd gods. Här uppstår en besparing, en vinst för beställaren och åkaren.

    Färre chaufförslöner behövs betalas ut för att frakta samma mängd gods, här uppstår också en besparing, en vinst för beställaren och åkaren.

    För chaufförernas del uppstår det däremot varken en vinst eller en besparing.
    Dubbelt så mycket gods ska hanteras samtidigt som lönen är oförändrad.
    Slitaget på kroppen ökar samtidigt som levnadskostnaderna ökar, dvs energiförbrukningen ökar och chauffören måste inta större mängd energi för att kunna möta behovet av den ökande belastningen.
    Dubbelplans-chauffören får samma lön som singelbils-chauffören trots att hen tillför ett långt större mervärde för åkaren.

    Missförstå mig inte, jag är 100% FÖR vinst. Men i detta fallet bör vinsten omfördelas så att både beställare, åkare OCH chaufförer blir vinnare på den här effektiviseringen.

    Förslagsvis en ökad premiekompensation för dubbelplanschaufförer eller en arbetstidsförkortning med bibehållen lön för att minska den totala energiåtgången hade varit rimligt i detta fallet.

Lästips:

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Transportarbetarens logga

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.